Pagina 14 van 27

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 13 jun 2010 18:34
door Herman
Ik dacht vullen tot dat het eruit loopt. :smt017

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 13 jun 2010 20:04
door Ploffie
Bij handbakken wel ja..

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 13 jun 2010 20:49
door eddy
Mooi. Ga ik dat maar eens proberen want bij mij bonkt de bak ook bij het terugschakelen van 3 naar 2 en van 2 naar 1.

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 14 jun 2010 00:17
door Lange Henk
Bij mijn automaat schakelt de bak opzich wel mooi en zacht, alleen als de motor en olie nog koud zijn, ongeacht de buitentemperatuur, gaat de versnellingsbak op het moment van schakelen van 3 naar 4 in de noodloop. Hoe voorzichtig ik het gaspedaal ook behandel, elke keer gaat het mis. Dan stop ik langs de (snel)weg, zet de bak in vrij, schakel het contact af, wacht 3 seconden, start weer en rijd weg. Het probleem van noodloop is dan ook voorbij. Iemand enig idee?

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 30 okt 2010 08:15
door WeerC5
Ik heb de afgelopen week de olie van de bak laten vervangen. Gewoon uit voorzorg, auto heeft twee ton gelopen dus het leek me niet verkeerd. Volgens degarage was de olie niet echt heel smerig en ik heb er ook niet meteen wat van gemerkt. Ook niet veel gereden trouwens dus dat kan nog komen maar het geeft in ieder geval een goed gevoel dat er naar gekeken is.

Guus

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 26 nov 2010 18:08
door klassiekerfan
Hallo
veel goedkoper is het nog om het zelf te doen.
zit je ook niet aan die dure citroenoilie vast maar kun je comma olie gebruiken
(wel de sythetsiche) die volgens bevriend bedrijf ook nog eens beter `gedoopt`
is voor beter reinigende werking
TiP; is hij erg vies dan na 5000 km herhalen je zult zien dat het scheelt

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 26 nov 2010 18:12
door Menno
Kan enkel als je de beschikking hebt over een lexia ...

Re: Versnellingsbak Olie wel of niet vervangen

Geplaatst: 13 jan 2011 17:35
door Oldenhage
http://www.youtube.com/watch?v=Qn7YmvfAVc4" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Versnellingsbak Olie wel of niet vervangen

Geplaatst: 13 jan 2011 18:46
door JW-C5
....daarin beveel je aan de olie elke 80.000 km te verversen.
Dat geldt voor de AL4 naar ik aanneem, en zó heb ik het ook gedaan bij mijn Xant. Zelfs nog wat vaker ná de eerste verversing omdat er minder dan de helft ververst wordt vanaweg de olie die in de koppelomvormer achterblijft.

Beveel je die termijn nu ook aan bij de AM6, de Aisin-6 dus?
Ik heb 'm recentelijk laten verversen bij 140.000 km. Daar kwam duidelijk "gekleurde" olie uit, en die kleur was niet rood zoals de verse dat wel is.
Ná die wissel schakelt de bak duidelijk soepeler.

Groet,
JW

Re: Versnellingsbak Olie wel of niet vervangen

Geplaatst: 13 jan 2011 23:14
door Oldenhage
De bak uit het filmpje had slechts 33.000 km. gelopen. Ik begin steeds meer voorstander te worden van een regelmatige verversing. AMT, een gerenomeerd autotechnisch tijdschrift, publiceerde laatst een artikel over "seald for live". Verschilende revisiebedrijven deden ook hun woord. Een schreef: "bij een verversingstermijn van 50.000 km. Kan ik mijn zaak sluiten".

Ik ga dus bak verversen in het regulier onderhoud opnemen. Compleet met vaste prijsafspraak.

Re: Versnellingsbak Olie wel of niet vervangen

Geplaatst: 13 jan 2011 23:21
door Hertogjan
Goed om dit te lezen; ik ga het ook opnemen in mijn toekomstig onderhoud.

Re: Versnellingsbak Olie wel of niet vervangen

Geplaatst: 13 jan 2011 23:51
door JW-C5
Je benadering spreekt me zeker aan.

Dat verhaal over Sealed for Life is slechts een marketing kreet, uit de nood geboren. Niet achter willen blijven bij de concurrentie, alsmaar verder opbieden.
Uiteindelijk is de privé klant de klos, diegene die de auto koopt nadat de eerste paar jaar door lease-rijders met de auto een dikke 100.000 km afgelegd zijn.
En díe rijder die de auto vanaf het begin privé heeft zal er pas na vele jaren achter komen dat onderhoud toch gewenst geweest was, te laat dus :oops:

Ik hoop dat jouw voorbeeld navolging krijgt. Dat zal goed zijn voor de klanten :idea:

Groet,
JW

PS Ik ben ook niet van plan de Distri-wissel van mijn V6 pas over 200.000 km te doen, zoals Citroën "voorschrijft".

Re: Versnellingsbak Olie wel of niet vervangen

Geplaatst: 14 jan 2011 01:18
door Bert65
Ik werk bij een taxibedrijf en bij ons wordt gereden met Mercedes. Een aantal van deze wagens heeft ook een automatische versnellingsbak.
Toen onze monteur een jaar of 5 geleden de versnellingsbakolie ging verversen, werd hij aangekeken of hij niet snik was. Maar ook bij onze taxi's is meer dan duidelijk het verschil te merken. Mijn dame is bij de aanschaf onder handen genomen dus ik kan er nog zo'n 35.000 km tegen. :smt023 :smt023

Re: Versnellingsbak Olie wel of niet vervangen

Geplaatst: 14 jan 2011 08:18
door Peebee
'T lijkt me toch gewoon logisch dat de olie van tijd tot tijd vervangen word?
Waarom is er anders geen motor-olie die 200k meegaat? :smt017
Waarom word die WEL om de 20k of 30k, al naar gelang voorschrift, vervangen? :?
Ergo, er zijn ook theorieën die beweren dat olie verversen helemaal niet nodig is, :o
totdat het niet goed gaat..... ;)

Peter

Re: Versnellingsbak Olie wel of niet vervangen

Geplaatst: 14 jan 2011 08:20
door Jalu
Oldenhage schreef:
Ik ga dus bak verversen in het regulier onderhoud opnemen. Compleet met vaste prijsafspraak.
Je hebt het dan over 80.000 km begrijp ik? En dan gewoon eenmalig een wissel (waarbij dus niet alle olie ververst wordt) of ook in twee trappen, zoals hier soms wordt geadviseerd?

Ik heb vorig jaar bij 120.000 km de versnellingsbakolie van mijn V6 (dus met een 4HP20) laten verversen. Inmiddels ben ik zo'n 11.000 km verder; is het zinvol nu alweer een verversing te laten uitvoeren? Het kost toch zo'n 150 euro... Overigens was de olie die er uitkwam volgens de monteur niet erg verontreinigd en heb ik om eerlijk te zijn ook vrijwel niets gemerkt van verbeterd of veranderd schakelgedrag.