chathanky schreef:Hier vind je de theorie over de vering van een voertuig, veel leesplezier.

Helaas gebruiken ze nogal kromme termen.
Vering is niet soepel of stug.
Vering is stijf of slap.
Demping is straf of los.
De combinatie van vering en demping is soepel of stug.
Bij toenemende massa neemt de boldruk oneveredig meer toe, de HP vering wordt stijver (want progressief). Bovendien wordt de vering meer progressief (want het overgebleven volume is extra veel minder, verhoudingsgewijs).
De demping is wat lastiger in te schatten. In de praktijk blijkt hij minder straf, omdat de massa meer toeneemt dan de olieverplaatsingen en de demping sowieso degressief is (plaatjes openen meer gaatjes).
Voor pure rol gaan deze zaken met HP bovendien niet op, omdat rol uit de superdikke stabilisatorstangen komt.
De combinatie voelt dus soepeler aan, voor niet al te grote bewegingen, maar is tegelijk ook extra progressief, dus qua weglegging geef je veel minder op bij zware belading dan bij wokkels. Met HA3+ heeft het systeem bovendien bij snellere inveringen de mogelijkheid te reageren en demping en vering straffer en stijver te maken: stugger dus

HA3+ merkt die grotere en snellere invering, alsmede rolhoeken. HA3+ biedt daartoe ook beperkt anti-rol (door de middendoorlaat af te sluiten), maar geen volledig anti-rol, zoals Activa (SCCAR).
AMVAR tenslotte (C6V6), heeft de mogelijkheid om nog sneller te reageren het vrijwel instantaan demperwerking te variëren, de C6 heeft bovendien achter een druksensor om de aslast te bepalen en dat mee te wegen in de algoritmes voor de demperbesturing.