V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Hij wordt niet stugger bij zware belading....

De progressieve veren zorgen er voor dat de auto niet evenredig met de toename van de belasting inzakt, dat is heel wat anders dan stugger worden bij zware belading.
De veren worden daarbij wel stugger, maar niet de vering van de auto. Daar zorgt die toegenomen massa wel voor.

Het omgekeerde kan juist gebeuren, hij kan dan voor het gevoel soepeler worden.
Immers, de dempers zijn hetzelfde gebleven, die dempen dan minder :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Progresief wordt stugger naarmate de belasting groter wordt, daat heeft BGT gelijk in.
Het heet niet voor niets progresief.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De veren zijn progressief.

Maar daarmee is de vering van de auto niet stugger naarmate de belading toeneemt.
Dat heb ik hierboven uitgelegd.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
...en hetzelfde geldt voor HP.
De druk in de bol wordt groter, maar de verende massa met zijn traagheid neemt ook toe.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Hier vind je de theorie over de vering van een voertuig, veel leesplezier. ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
En inmiddels weet jij ook het antwoord op vraag 15 van dat verhaal......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Jemig zeg, proef ik hier een typisch rancuneus gedrag? Dat siert je niet :smt017 Maar als antwoord wilt weten, Ja.
Heeft niets met dit te maken JW.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
15. Zal het veersysteem stugger of soepeler worden wanneer de voordruk in
de veerbol van een Citroën vermindert? Verklaar het antwoord.

Antwoord is: "Ja"... :smt017
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
En inmiddels weet jij ook het antwoord op vraag 15 van dat verhaal......
Antwoord Ja. ;)
JW heeft het desbetreffende topic van 2 a 3 jaar geleden niet vermeld vandaar jou verwarring waarschijnlijk.
Of je dit soort rancune van een ander forum moet halen is werkelijk spijkers op laag water zoeken. gaarne bij het topic houden lijkt me wel het beste.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
chathanky schreef:Hier vind je de theorie over de vering van een voertuig, veel leesplezier. ;)
Helaas gebruiken ze nogal kromme termen.

Vering is niet soepel of stug.
Vering is stijf of slap.
Demping is straf of los.
De combinatie van vering en demping is soepel of stug.

Bij toenemende massa neemt de boldruk oneveredig meer toe, de HP vering wordt stijver (want progressief). Bovendien wordt de vering meer progressief (want het overgebleven volume is extra veel minder, verhoudingsgewijs).

De demping is wat lastiger in te schatten. In de praktijk blijkt hij minder straf, omdat de massa meer toeneemt dan de olieverplaatsingen en de demping sowieso degressief is (plaatjes openen meer gaatjes).

Voor pure rol gaan deze zaken met HP bovendien niet op, omdat rol uit de superdikke stabilisatorstangen komt.

De combinatie voelt dus soepeler aan, voor niet al te grote bewegingen, maar is tegelijk ook extra progressief, dus qua weglegging geef je veel minder op bij zware belading dan bij wokkels. Met HA3+ heeft het systeem bovendien bij snellere inveringen de mogelijkheid te reageren en demping en vering straffer en stijver te maken: stugger dus ;) HA3+ merkt die grotere en snellere invering, alsmede rolhoeken. HA3+ biedt daartoe ook beperkt anti-rol (door de middendoorlaat af te sluiten), maar geen volledig anti-rol, zoals Activa (SCCAR).

AMVAR tenslotte (C6V6), heeft de mogelijkheid om nog sneller te reageren het vrijwel instantaan demperwerking te variëren, de C6 heeft bovendien achter een druksensor om de aslast te bepalen en dat mee te wegen in de algoritmes voor de demperbesturing.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Voor de demping, de massa neemt toe en zal de doorstroom deels vergroten waardoor de veerweg minder gedempt wordt. Echter die massa wordt opgevangen door de stugger geworden progresieve veer.
Daarmee kom je weer bij de eerste stelling dat de massa deels invloed heeft op de stugere geworden progresieve veerspiralen. Voor de hp geeft dit een gelijk effect. Voor de HA3 wordt dit nog eens extra geaccentueerd door het uitschakelen van de middenbol.

Voor wokkelvering neemt de veerweg af en is het progresieve effect zeker wenselijk bij zware last ten opzichte van lineaire vering. Voor de hp wordt de lengte van de veerweg gecompenseert waardoor deze gelijk blijft.
Ook een lineare spiraalveer (meest voorkomend bij wokkelvering) zal de veerkracht progresief toenemen maar wordt te niet gedaan door het effect van de massa. De demper zal een gelijke of grotere oliestroom te verwerken krijgen waardoor de demper weer progresiever reageert.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
EvilTwin schreef:
chathanky schreef:Hier vind je de theorie over de vering van een voertuig, veel leesplezier. ;)
Helaas gebruiken ze nogal kromme termen.

Vering is niet soepel of stug.
Vering is stijf of slap.
Tja jemig, het glas is niet half leeg maar half vol. :lol:
Kom je dan echt zo slecht door de tekst heen met die "kromme"termen of ben je dan meer bezig met spijkers zoeken in laag water? :smt017
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De demping is wat lastiger in te schatten. In de praktijk blijkt hij minder straf, omdat de massa meer toeneemt dan de olieverplaatsingen en de demping sowieso degressief is (plaatjes openen meer gaatjes).
Een demper is niet een kwestie van inschatten maar een kwestie hoe deze is ontworpen.
Het vervolg van de vering is de demping van de schokbreker en kun je hier vinden.
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
leuk al die verhalen maar t feit blijft dat die progressieve wokkels gewoon een uitkomst zijn. Tuurlijk is HA3+ beter dan wokkels maar als je dan toch wokkels hebt zijn de veren die ik nu heb gewoon de room op t toetje. Ik rij hier in Zuid Frankrijk veel op en neer op kleine weggetjes(mijn zus woont hier) en mn 5je veert echt heel comfortabel. En met de caravan(ruim 1400kg) heeft ie nog nooit zo rustig op de weg gelegen. Dus voor mij een topper.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Mooi dat je er zó tevreden over en mee bent :smt023

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie