Het systeem is wel degelijk simpeler en goedkoper gemaakt, met daarnaast als doel verbeterde betrouwbaarheid (200dkm). Zo is de pomp elektrisch, de sensoren en kleppen elektronisch, de kleppen zijn geïntegreerd in de BHI in plaats van losse componenten (geen hoogteregelaars meer dus). Van GS tot Xantia hebben ze nog allemaal full-HP remmen en vanaf de BX stuurbekrachtiging.
Je ziet op de C5 ook geen verschil in onderhoud tussen H3 en HA3+, omdat de extra componenten (stijfheidsregelaars+middenbollen) redelijk robust zijn. Dus die extra bollen leveren veel extra rijplezier, maar nauwelijks extra last. Geen wonder dus dat de C5-3 alleen nog maar H3+ heeft.
De componenten komen ook niet meer uit een (dure) eigen fabriek van Citroën maar van een toeleverancier. Ik denk dat in de praktijk de eigen fabriek zo slecht nog niet was, voorheen althans had je minder last van lekkende cilinders, maar qua onderhoud is de rest er absoluut op vooruit gegaan.
Desalniettemin blijft de meerprijs van HP niet te verhapstukken op kleinere middenklassers. Technisch hebben ze met BX-405/Xant-406/C5-407 al keer op keer aangetoond dat je een platform kunt maken voor zowel conventionele als HP. De huidge C5-3 doet dat zelfs binnen één modelrij.
Ook wel grappig dat de een (bart) dus een uitbreiding en de ander juist een simplificatie, je snapt dat dit niet goed samen gaat. De enige logische simplificatie is de besturing er ook totaal los van te koppelen.
Voor de laatste evolutie van HP moeten we overigens naar McLaren kijken. Zoals al eerder aangestipt, de nieuwe MP4-12C heeft wat hydractive componenten tbv rolbeheersing. Hij veert niet echt op HP en heeft geen echte active anti-rol, maar gebruikt een systeem waar Citroën ook patenten op heeft en wat eerder gebruikt is op de Xsara WRC, totdat FIA het verbood.
MP4-12C:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 63#p303763" onclick="window.open(this.href);return false;
Xsara WRC:
http://www.highbeam.com/doc/1G1-131637305.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier het Citroën patent:
Het "probleem" met dergelijk verbeteringen van HP/HA, net zoals eerder met SCCAR (Xantia Activa), is dat de nadruk te veel op sportief rijden gaat liggen. Je moet het zien als een systeem om de wegligging van sportauto's (MP4-12C) te verbeteren door ze meer "comfort" te bieden met de bollen ingschakeld (dwz flexibelere wielgeleiding zodat ze de weg beter kunnen volgen) en heel strakke rolstabilisatie met de bollen uitgeschakeld. Daarnaast wordt een dergelijk systeem gebruikt op echte 4x4s om de wielarticulatie in het terrein te verbeteren (totaal geen rolstabilisatie, nul rolstijfheid).
Het nut op een grote Citroën is dan beperkt. Een DS4R met zo'n Kinetic systeem is echter wel een vermarktbare optie.
Hydractive3+AMVAR zoals op de C6 echter biedt dan veel meer voor ons, in de eerste plaats qua comfort, maar ook net genoeg extra beheersing van wiel en carrosseriebewegingen om redelijk sportief rijden mogelijk te maken, als je dat als chauffeur wilt (Skyhook of Roadhook modus).
Ik quote even mijzelf van planete-citroen (discussie over "HA4", vergeef me mijn houterige Frans):
Je pense que pour les voitures non-sportives (ou peu sportives) le système Hydractive3+AMVAR offre déja un comportement (tenue de route ET confort) sans pareil, par rapport à des systèmes conventionels. Citroën a vu que les systèmes quasi-actives (SC-CAR, Kinetic) offrent des advantages seulement utiles pour des voitures de competition, ou ultra sportives, pas pour les voitures de route.
Tenneco is overigens ook bezig met volledig actieve vering (actuator per wiel) maar net als bij eerdere implementaties van MB (ABC-systeem, S/SL,CL-klasse) of Toyota (Soarer/Lexus SC) zie ik daar niet veel in omdat ze simpelweg te veel vermogen opslokken (2 à 4kW continu)