Pagina 130 van 161

Re: Michelin: Primacy 3 of Crossclimate +

Geplaatst: 04 dec 2017 13:26
door exroosje
waarom leg je je primacys dan niet achter (en de goede dus voor)

Dan kun je de set in zijn geheel afslijten en daarna de keuze maken. Heb je alleen deze winter geen winterbanden.... Dus voorzichtig aandoen en bij extreem winters weer thuis blijven (sowieso een goed advies)

Re: Michelin: Primacy 3 of Crossclimate +

Geplaatst: 04 dec 2017 16:40
door tdemeyer
Ik heb eigenlijk in de 35+ jaren dat ik auto rij nog nooit wintersloffen gehad... :oops:

Re: Michelin: Primacy 3 of Crossclimate +

Geplaatst: 04 dec 2017 23:20
door C5HDI110
tonny25 schreef:Met primacy 3 weet je wat je hebt.
Met de cc banden moet je nog maar afwachten. Ik kies ook voor de primacy 3.
De CC banden hebben zich inmiddels wel dubbels en dwars bewezen, gezien de zeer tevreden gebruikers hier.
Zelf heb ik ze onder de C5 en sinds kort onder de 106GTI, en ook daaronder doen ze het fantastisch.
Met de 106 heb ik ze getest door hard een bocht te nemen op nat wegdek, ze geven geen krimp.
Uiteraard heb ik dit niet op de openbare weg gedaan, maar op een groot afgesloten eigen terrein, waar geen verkeer aanwezig is en met toestemming van de VAG liefhebbende eigenaar :D

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 08 dec 2017 21:11
door boes
boes schreef:de bandenboer gaf aan dat de CC's steeds meer geluid gaan produceren naarmate ze ouder worden?
Ik heb me voorgenomen om met mijn geluidmeter mee te nemen richting de montage afspraak. dan meet ik de (versleten!) energy's op de heenweg en de nieuwe CC's op de terugweg op hetzelfde stuk weg (in dezelfde rijrichting natuurlijk).

helaas heeft mijn dB meter een C filter (alle octaafbanden ongewogen ipv een weging naar menselijk gehoor = A filter)
Voor wat het waard is.
Bijna vergeten te melden....meting is mislukt.
Het geluid van de CC's komt wat brommiger over. Maar dat is subjectief en mijn goede oor is nou niet echt representatief ;)

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 08 dec 2017 22:08
door cieterman
Volgens mij worden alle banden lawaaiger naarmate het profiel afneemt. Dat is in ieder geval mijn ervaring van de afgelopen 50 jaar. :smt185

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 08 dec 2017 23:02
door BJG
Mijn CC's liggen er nu bijna 50 000 km op.
Nog steeds niet echt cuppen, wel een fractie meer lawaai. Ik wissel VA per 20 000 km ivm berucht cup-bevorderend Volvo (Ford) onderstel.

Vandaag een forse sneeuwrit gemaakt van 180 km over diverse ondergronden en sneeuwcondities zeer acceptabel in de sneeuw, naar mijn idee een fractie minder dan echte WB.

Waarbij mij nogmaals opvalt dat de Volvo relaxter rijdt op echt gladde ondergrond, bv klinkers. De C5 waarschuwt eerder door licht onrustig worden van de achterzijde. Dat is zowel een voordeel als ook een nadeel. Nu begrijp ik beter waardoor dit soort auto's mij in het verleden op spiegelgladde ijzel voorbij gingen terwijl ik (toch niet zo snel bang bij gladheid) niet sneller durfde door het onrustig worden van de C5.
De kans op een te hoge snelheid is nu mogelijk meer aanwezig.

Ik zal nog even wat meer moeten zoeken (natuurlijk daar waar het kan en geen risico oplevert) waar de grens ligt en hoe die wordt aangekondigd, mogelijk ligt die grens ook inderdaad verder, maar zeker is dat natuurlijk niet.

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 09 dec 2017 11:16
door Zwever
Vorig jaar dacht ik het al te merken, en nu valt het me weer op.......

Het lijkt er op dat mijn Good-Year Ultragrip 9 winterbanden zuiniger met brandstof omspringen dan mijn Michelin Energysaver+ zomerbanden. Ik kan dit eigenlijk niet geloven, want meestal verbruiken winterbanden toch meer peut? Zelfde maat en loadindex.

zijn inderdaad ook het beste getest op verbruik bij winterbanden, zie ik nu bij de anwb

Omdat ik mijn winterbanden altijd tweedehands koop heb ik nogal wat verschillende merken er onder gehad. Deze bevallen me tot nu toe het beste, weinig lawaai, goede grip en erg zuinig dus.... Conti's TS850 ook supergoed, Michelin Alpin A4 lawaaibrommertjes

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 09 dec 2017 11:27
door JW-C5
Dat laatste verbaast me zeer :smt017
Ik had de Alpin 4's van 2010 tot 2016 onder mijn C5, van november tot half maart. En ik vond ze stiller dan elke andere winterband die ik vanaf 1996 onder mijn Xantia's gehad heb.
Ook in vergelijking met de Primacy's die ik onder de C5 gehad heb waren ze niet luidruchtiger.

Qua rij eigenschappen was ik er zeeeer over te spreken, met name in de echt winterse omstandigheden waren ze onverslaanbaar.

Intussen liggen ze onder de C5 van een mede forummer.
Hij koppelde me kort geleden terug dat ook hij er zeer over te spreken is ;)

Groet,
JW

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 09 dec 2017 11:32
door BJG
Alpin 4 is wel cup-gevoelig, mogelijk waren ze al (licht) gecupt, toen Zwever ze tweedehands aanschafte. En eenmaal gecupt komt dat nooit weer goed, ook niet op een andere auto of as.

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 09 dec 2017 11:40
door Zwever
A4 scoren op de ANWB test ook goed, behalve op geluid, matig tot redelijk. Voor wat het waard is.

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 09 dec 2017 11:48
door JW-C5
BJG schreef:Mijn CC's liggen er nu bijna 50 000 km op.
Nog steeds niet echt cuppen, wel een fractie meer lawaai. Ik wissel VA per 20 000 km ivm berucht cup-bevorderend Volvo (Ford) onderstel.

Vandaag een forse sneeuwrit gemaakt van 180 km over diverse ondergronden en sneeuwcondities zeer acceptabel in de sneeuw, naar mijn idee een fractie minder dan echte WB......
Ook ik was gisterenavond en in de vroege nacht onderweg in de sneeuw, omgeving Arnhem.
Daar viel in korte tijd best het eea naar beneden, ik moest de auto twee keer "uitgraven" ;)

En glad was het daar zeker, diverse auto's weg zien glijden, vast komen zitten op vluchtheuveltjes en dat soort zaken.

Met de CC's onder mijn C5 was dat geen enkel probleem, gewoon goed bochten, ook scherpe kunnen nemen zonder ingrijpen van ESP.
Bij wat steviger optrekken wel ingrijpen van ASR, en ABS bij harder afremmen op de sneeuw. Maar dat is uiteraard normaal.

Ik heb ze er nu 26000 km onder zitten, met voor nog 5 mm, achter 6 mm profiel gemeten in het midden van het loopvlak. Nieuw hadden ze 7 mm, heb ik even gecheckt in de aantekeningen die ik ervan gemaakt had.
Wel is vastgesteld dat er wat cupping begint op te treden aan de binnenkant van de achterbanden.
En een lichte zaagtandvorming aan de buitenkant, achter iets meer dan aan de voorkant.

Binnenkort moet ik ze eens opnieuw laten balanceren, er zit nu een heel lichte trilling in rond de 110 km/u.
In overleg met de specialist waar ik dat laat doen ga ik overwegen om banden links <> rechts te wisselen, na omdraaien op de velg welteverstaan. En voor <> achter.
Wordt vervolgd, uiteraard........

Voor de rest ben ik zeer te spreken over de CC's, geen twijfel dat ze er opnieuw onder gaan.

Groet,
JW

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 09 dec 2017 11:52
door boes
?
Van L naar R kan toch niet ivm de verplichte draarrichting/profiel?

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 09 dec 2017 11:57
door JW-C5
Vandaar: "na omdraaien op de velg, welteverstaan" ;)

Groet,
JW

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 09 dec 2017 11:59
door willy4
dat gaat altijd niet , soms heb je ook een buitenkant van de band.

Re: Banden ( michelin of toch ?? )

Geplaatst: 09 dec 2017 12:08
door JW-C5
Klopt, zoals dat het geval is bij de Primacy en de ES. Die zijn niet rijrichting, wel buitenkant gebonden.
Onder mijn Xantia heb ik die gewoon links <> rechts gewisseld, om van het zingen door de zaagtanden af te zijn. Dat werkte prima, na 100 km waren ze stil.

De CC is alleen rijrichting gebonden, net als bijna elke winterband zoals de Alpin 4.
Die kun je alleen links <> rechts wisselen als je ze op de velg omdraait.
En dat is wat ik overweeg te doen.....

Groet,
JW