Pagina 124 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 16 okt 2018 20:54
door MichielC5
Dus terwijl alle andere auto's minder onderhoud nodig hebben, mag je met een THP juist vaker naar de garage? En zelfs met meer onderhoud blijft de kans op flinke storingen aanzienlijk?
Lijkt mij een goed argument om hem in de showroom te laten staan......
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een THP gehad (ook een HPI trouwens) en het rijdt fijn maar niet zo fijn dat ik er ten opzichte van andere auto's flink meer voor wil betalen qua onderhoud.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 okt 2018 11:03
door exroosje
Ik denk dat Citroen daar juist een beetje te ver in is doorgeschoten. 30000 km is wel erg lang tussen beurten. Zo wist Johan me ook eens te vertellen dat ze veel bedrijfswagens verkopen vanwege de relatief lange onderhoudsintervallen, bv ook van de distributie.
Andere merken doen tegenwoordig aan variabel onderhoud met een indicator - maar ik hoor meestal dat je kort na 20000km dan ook aan de beurt bent.
En bv die diesels heben ook weer kortere intervallen om de eolys te laten bijvullen.
Maar goed, ik ga ook liever minder dan meer naar de garage, het is alleen een stuk minder erg als dat je wagen echt stuk gaat.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 okt 2018 22:00
door BJG
De Eolys interval is minstens 140 000 km, ik vermoed dat je adblue bedoelt?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 18 okt 2018 10:45
door exroosje
ja, dat bedoelde ik. Het hele diesel schandaal is mede ontstaan omdat men niet klanten vaker in de garage wilde hebben om adblue bij te vullen. Een andere oplossing was natuurlijk om gewoon een vulopening ervoor te maken.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 18 okt 2018 12:03
door JW-C5
Die "uitleg"
Het hele diesel schandaal is mede ontstaan omdat men niet klanten vaker in de garage wilde hebben om adblue bij te vullen
had ik nog niet gelezen.
Wie heeft dat verzonnen?
Groet,
JW
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 19 okt 2018 19:48
door exroosje
Wat was dan de reden volgens jou dat men buiten de test de inspuiting van adblue drastisch verminderde?
Daar zitten voor de rest geen nadelen aan anders dan dat het eerder opraakt (en bijvullen is best prijzig)
Hier nog wat bewijs:
https://automotive-werkplaats.nl/nieuws ... dblue-tank" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.autoweek.nl/nieuws/hacker-k ... olkswagen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 19 okt 2018 21:18
door JW-C5
De sjoemelsoftware is al van vóór het AdBlue tijdperk.....
Groet,
JW
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 20 okt 2018 00:14
door BJG
Beetje klok en klepel.
De meeste auto's waar het om begon hadden geen adblue.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 22 okt 2018 11:42
door exroosje
Nee dat klopt, die hadden het eigenlijk moeten hebben om de normen permanent te halen.
Maar ook daar geldt dus weer voor ipv ad blue in te bouwen en daarmee een extra onderhoudscomponent, liever wat sjoemelen met de software.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 22 okt 2018 13:38
door cieterman
THP en ad bleu? Wat heeft dat met elkaar te maken? Oftewel kunnen wij het on topic houden en eventueel een apart topic maken voor ad blue?
Groeten, Cietermen

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 22 okt 2018 14:45
door willy4
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 jan 2019 11:45
door exroosje
Misschien interessant om dit hier te posten uit deze post:
Onderwerp: Voorstellen met 2011 C5 tourer
Maarten_V schreef:Welkom. Een Thp is een erg fijne motor. Vooral als hij "schoon" is. Wij hebben ook altijd de granulaat reiniging gedaan. Nu doen wij het op een andere efficiëntere manier. Daardoor voordeliger voor klanten die geen garantie van Citroën hebben. Door al die spook verhalen klinkt het als een motor die je niet zou moeten hebben. Maar alles klinkt op het internet erger dan dat het is.
Veel plezier met je nieuwe wagen.
Het middel komt van Mecatech. We laten het eerst inwerken en we reinigen daarna de klepstelen met met een harde kunststof borstel.
We geloofden eerst ook niet dat dit zou werken en dat het een mooi verkoop praatje zou zijn.
Maar na dit samen met de vertegenwoordiger en daarna het alleen te hebben geprobeerd waren we overtuigd. Sindsdien gebruiken we het granulaat alleen nog voor de garantie klussen. Omdat Citroën alleen deze manier vergoed.
De kleppen draaien we ook. Dit moet ook als je met granulaat aan de gang gaat. De klepdeksel word altijd gedemonteerd. We meten ook altijd de ketting op en kijken de distributie timing altijd na. We geven altijd de totale kosten op. Dus compleet met ketting wissel. Mocht dit niet nodig zijn, Dan vallen de kosten mee.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 jan 2019 13:47
door JanSr
Zijn er ook nog Citroens te koop met een motor waar al deze dure fratsen niet bij nodig zijn?
Zoals bijvoorbeeld mijn C5 2.0 HDi 16V, uit 2006 die nu al 430.000 km volkomen storingsvrij rijdt,
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 jan 2019 17:40
door BJG
Nee,
maar ook niet bij andere merken.
Alleen elektrische auto's hebben die fratsen niet

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 jan 2019 18:37
door Roman
Is dat zo?