C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door c5jan »

Ok, op mijn lijstje. Chinese C5 op LPG...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik heb het begin dit jaar even overwogen om een prins lpg in te bouwen nav een groupon kortingsactie van 500 euro. Dan was het nog steeds 2000 euro. Ik rij nl ruim 30K/jr.

Echter een THP op gas blijft inderdaad benzine verbruiken, en het is een dure installatie. Er hoeft maar 1 ding mis te gaan en de hele business case stort in. Aan de andere kant, er hoeft maar 1 THP ding niet op te treden en het kan geweldig uit.

Inderdaad minder roet, maar in hoeverre beïnvloedt dat de vervuiling. Ik zou zeggen dat het neerslaan van de olie de kleppen vervuilt, maar dat de EGR er voor kan zorgen dat er roetaanslag bij aankoekt. Dus dat LPG toch een heilzaam effect heeft.

Als het alleen olie is die neerslaat zit ik nu goed, want mijn THP verbruikt geen druppel olie. En dat probeer ik zo te houden met frequentere oliewissels en flushen met forte.

Omdat niemand daar iets zinnigs over kan zeggen gestaafd door ervaring, GJO er niet achter staat en de inbouwers ook nog nooit een THP gedaan hebben, heb ik er van afgezien.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
In Frankrijk heb je een uitstekende LPG inbouwer die al veel ervaring heeft met de inbouw van LPG op direct ingespoten motoren. Misschien is dat een mogelijkheid?
https://www.borel.fr/
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
G3 gas zit vast aan allemaal certificeringen en homologaties. In Frankrijk hebben ze die natuurlijk niet (of beter gezegd weer net anders).
Al schijnt dat tegenwoordig wel wat makkelijker te gaan. Maar toch, kans op een hoop gezeik bij de RDW.

Dan nog, wie wil er gesupport worden vanuit Frankrijk.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door c5jan »

Brrr nee liever niet.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
https://www.autogasleverkusen.de/erfolg ... cc-16-thp/" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
http://www.bvagin.nl/review/lpg-g3-in-c ... rotterdam/" onclick="window.open(this.href);return false;

Of ze ooit op de C5 site komen geen idee maar er zijn thp modellen die op lpg lopen.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik was gisteren nog even in Frankrijk.
Onder meer bij een Citroën/Peugeot dealer waar ik bovendien nog leuke Franse brochures gescoord heb. Ze hadden zojuist de brochure van de splinternieuwe C5 Aircross binnen gekregen. Vers van de pers.
Daar ook nog met een monteur gesproken over de THP problematiek. Hij vertelde me exact hetzelfde als datgene wat in het artikel van L'Argus wordt geschreven. Vanaf 2014 zijn de problemen helemaal opgelost. Hij vertelde dat ze ook veel 208 GTi's in onderhoud hebben met de 208 pk versie. Die lopen helemaal probleemloos. Maar de versies van voor 2014, vertelde hij, moet je mijden als de pest. Die zijn echt niet goed met de problemen zoals we ze van het forum kennen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
De problemen met de ketting mogen dan na 2014 verholpen zijn, geldt dat ook voor de vervuiling van de THP?
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Dat is ook wat ik me afvroeg in m'n posting van 24 augustus:
JW-C5 schreef:……….

Met geen woord wordt echter gesproken over de interne vervuiling, grotendeels een gevolg van klepoverlap. Zou die er dan niet meer zijn bij deze versie, heeft men dan een andere manier gecreëerd om tot NOx reductie te komen?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 mei 2017 20:41
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Locatie: Rijnmond
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Vervuiling is inherent aan direct ingespoten benzinemotoren heb ik begrepen.

Dus ja, reinigen is nu regulier onderhoud geworden.
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Een zekere mate van vervuiling wel, dat klopt.

Maar niet die giga-vervuiling aan de inlaatzijde van de THP, veroorzaakt door de klepoverlap die bij deze motor toegepast wordt om de NOx emissie te reduceren.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Maar dat is dus door diverse SW updates verminderd. Waarschijnlijk op dezelfde manier als bij het dieselschandaal - Bij echte rijcondities minder overlap "om motorschade te voorkomen"

Wat in essentie ook de waarheid is - alleen zal er dan wel een aardige puist NOx extra uitgestoot worden.

Ik heb voor de zomer de 2e beurt gehad na de nwe motor en ben in totaal 50000km verder. JO heeft de ketting gecontroleerd en aangespannen (dat kost ca 100 euro). Timing & rek was op zich OK. Daarnaast is bij beide beurten preventief een carbon cleaning + flush uitgevoerd.

Dus met wat extra onderhoud hoop ik nu ver te komen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Henk2304 schreef:'t Is alweer ff geleden dat ik gemeld heb dat mijn 5 ook aan de beurt was (modeljaar 2012, waarvan gezegd werd dat er een modificatie zou zijn aangebracht waardoor deze problemen niet meer zouden voorkomen). In april is de reparatie uitgevoerd. Ik heb 45% garantie van Citroën zelf en 10% van de dealer gehad op de reparatie. Daarnaast moest ook de waterpomp en het LDS-reservoir vervangen worden.
En dat heeft dus niets geholpen. Anderhalve week geleden (106 Mm) is er een gloednieuwe motor in gekomen. Zoals ik al eerder gemeld had was na bovenstaande reparatie het probleem nog niet helemaal over. Toen die ook nog eens "aan alle kanten" olie begon te lekken was het wel duidelijk: geen repareren meer aan.
Ik ben gelukkig heel goed tegemoet gekomen in de kosten, alleen een deel van het arbeidsloon heb ik zelf betaald, de motor zelf valt onder garantie. 'k Ben 'm nu aan 't inrijden. ;)
Nog 4 jaar (of ruim 2 1/2 als de geruchten over langer pensioen met 66 waar blijken) en dan heb ik 'm niet meer nodig. Wellicht ruilen we voor die tijd de C4 Cactus van m'n vrouw in voor een C5 Aircross.
L8r, Henk
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Citroenfan39 schreef:Volgens onze Franse vrienden van L'Argus zijn de problemen betreffende de 1.6 THP motor sinds de invoering van de Euro 6 versie van deze motor in 2014, de 165pk versie dus, geheel opgelost.
Dat zeiden ze destijds ook van het modeljaar 2012. Reden waarom ik destijds de stap aangedurfd heb, helaas.
L8r, Henk
Plaats reactie