Pagina 13 van 22

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 12 okt 2010 14:36
door JW-C5
Komt dit te zitten op de plek waar normaliter de moer zit? Dan moet de band even gedemonteerd worden, denk ik zo.

Of komt het op het, hopelijk overblijvende, stukje ná de moer?

Groet,
JW

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 12 okt 2010 14:40
door Menno
Geen idee, ... ik heb hem naar Low-D gestuurd, die zal het uitproberen ;)

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 15 feb 2011 22:55
door BEELIE
Geachte forum leden,

Hoewel ik nog iedere dag volop geniet van het grote comfort van mijn C5 berline (lease) en C5 Tourer (privé), kan ik niet anders dan het relaas van Alcoan voor wat betreft zijn probleem met de ventielen volledig onderschrijven.

Op de Tourer zijn inmiddels in totaal vier nieuwe ventielen + sensoren gemonteerd op de 18" velgen.
Twee maal zijn deze afgebroken tijdens de zomer- / winterbanden wissel en twee maal spontaan zonder aanleiding, hetgeen betekent dat je het reservewiel mag monteren om thuis te komen!

Met de berline was tot voor kort niets aan de hand. Helaas kwam daar drie weken terug verandering in toen er een ventiel afbrak met 140 km/uur op de linker baan :shock: . Met veel geluk hier zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

Aangezien de band (17") hierdoor aan de binnenzijde werd beschadigd, kost dit naast de zoveelste sensor tevens een nieuwe winterband. Na drie weken wachten op een winterband is deze gisteren gemonteerd ...... waarbij tevens de andere ventielen zijn nagelopen. Je raadt 't al ........ de overige exemplaren zijn volkomen aangetast en ingescheurd / afgebrokkeld. Morgen nog maar eens nieuwe laten monteren dan ..... :smt017

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 17 feb 2011 08:26
door Citrowout
Los van het feit dat als het erop zit het ook maar goed moet werken heb ik toch een bedenking. Als je dit al vaker hebt meegemaakt, is het dan niet makkelijker om ineens gewone ventielen te laten monteren (en dan waarschijnlijk met de Lexia de meting uit te laten zetten)? Of is dit niet mogelijk? Bandenspanningsensoren lijken mij nu niet direct onmisbaar...

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 17 feb 2011 13:11
door EvilTwin
Onmisbaar is het niet, maar wel heel handig. Het is ook al verplicht elders. Te lage bandenspanning is niet voor niks APK afkeur. Als het erop zit heb je er voor betaald en moet het eigenlijk ook werken.
Met revisie-ventielen (geanodiseerd?) moet het probleem verholpen zijn.

NB Het hebben van standaard rubber ventielen is geen garantie dat je nooit lek rijdt, laat staan met iets te lage spanning rondrijd, maar mét werkende sensoren weet je dat altijd sneller. Ik rij momenteel met een mix van rubber ventielen en sensoren en het is duidelijk dat diegenen zonder sensor veel sneller leeglopen.

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 17 feb 2011 13:29
door Roman
pff , ik heb een compressor in de garage en 1x per maand controleer ik de bandenspanning..
van zowel de brommers, fietsen en auto's

en nergens last van...
het is als zovele zaken handig.. maar het is ook weer iets wat storing kan geven en erger nog afbreken.. :smt089

hetzelfde geldt ook voor andere zaken..
ondanks een signaal , peil ik ook nog altijd zelf de olie..
controleer ik de vloeistof niveau's en zo leer ik het de kinderen ook aan...

vertrouwen is goed, controleren is beter... :smt190

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 17 feb 2011 13:52
door JW-C5
Ik deel je mening, voor de volle 100% :smt023

Voordat ik wegrij loop ik ook altijd even om de auto, mbv van wat zichtwerk zie ik dan ook of ik de bandenspanning extra moet checken. Dat doe ik sowieso elke paar weken, een vaste gewoonte die al heeeeel erg lang bestaat :idea:

Groet,
JW

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 18 feb 2011 09:22
door EvilTwin
Daar is niks mis mee maar ook dat biedt geen garantie.

Als er een of andere onverlaat een schroef draait in je loopvlak dan blijft de band geparkeerd gewoon op spanning. Ga je er echter mee rijden dan heb je een leegloper en is een bandenspanningscontrolesysteem ineens heel handig en veilig.

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 18 feb 2011 09:32
door Menno
Zeker, ben ik ook erg blij mee ... dat systeem heeft mij tijdig kunnen melden dat er iets mis was, scheelde weer wisselen langs de snelweg ... zat idd een schroef in.

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 18 feb 2011 13:34
door EX-XM
gewone ventielen te laten monteren (en dan waarschijnlijk met de Lexia de meting uit te laten zetten)? Of is dit niet mogelijk?
Is het inderdaad mogelijk de meting uit te (laten) zetten als je gewone ventielen monteert?

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 18 feb 2011 13:45
door JW-C5
Geen enkel probleem.
Dat heb ik nu ook laten doen, mijn winterwielen zijn voorzien van gewone ventielen.

Als de Suzuka's er in maart weer onder gaan, wordt dat weer omgezet.
Zolang de ventielen goed blijven laat ik het zo zitten, maar als er onverhoopt eentje kapot gaat weet ik nog niet wat ik doe. Oftewel, herstellen met een reparatiesetje, zie Menno's verhaal, dan wel vervangen door een gewoon ventiel.

En ja, ook ik zie de voordelen wel van de sensoren.
Maar als de nadelen de overhand krijgen, en je zomaar te maken kunt krijgen met een afgebroken ventiel, dus met een platvoet, dan worden imho de nadelen groter dan de voordelen :oops:

Groet,
JW

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 18 feb 2011 13:50
door Roman
en dan moet je nog afwegen hoe vaak het voorkomt..
als ik puur naar mijzelf kijk.. heb ik 1x gehad dat een spijker in mijn band was gaan zitten...
en dat hoorde ik toen ik langs de auto liep...
voor de rest, (moet ik afkloppen) heb ik er weinig tot geen last van..
en is die maandelijkse controle meer dan voldoende...
en eigenlijk zelfs nog te veel... :lol:
dus persoonlijk hoef ik het er niet op...

maar ik ben tevreden met weinig... :lol: :lol:

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 18 feb 2011 14:38
door EvilTwin
Dan heb je mazzel gehad.

Ik heb al zeker drie keer een schroef ergens in gehad (opzet?) en ben al zeker acht keer lekgereden, met diverse auto's gedurende twintig jaar. Soms op heel vervelende momenten (in de woestijn, midden in A'dam) dus ik wil ook per sé een reservewiel.

Ook heb ik twee keer een sensorventiel stuk gehad (C5 relatief oud, C6 nieuw) Desalniettemin zou ik er op een relatief nieuwe auto (garantie?) altijd voor kiezen de sensoren in functie te houden, op de C5-3/C6 (C5Ph.II?) zelfs als er een tweede wielset is voor de sneeuw, die kunnen beide geprogrammeerd blijven.

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 18 feb 2011 14:39
door Menno
Dat is idd mooi t.o.v. b.v. mijn PH1, bij wisselen van de wielen zul je altijd de sensoren weer even moeten inleren.

Re: C5/3 Ventielen onbetrouwbaar en 'levensgevaarlijk' ?

Geplaatst: 18 feb 2011 21:43
door jadatis
De slijtage van de ventielen kan komen door het gewicht van de bandendruk sensoren.
Door het gewicht daarvan krijg je grotere midelpuntvliedende krachten bij hoge snelheden.
Hierdoor wordt het ventiel naar buiten geslingerd.
Om dit op te lossen zou je metalen ventielen kunnen monteren, hier niet omdat ze hoge druk aankunnen, maar omdat ze niet verbuigen.
Mogelijk kunnen Hogedrukventielen ook , waarvan het metaal tot binnen aan doorloopt , maar dat weet ik niet zeker.