Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Geen idee, ... ik heb hem naar Low-D gestuurd, die zal het uitproberen 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Geachte forum leden,
Hoewel ik nog iedere dag volop geniet van het grote comfort van mijn C5 berline (lease) en C5 Tourer (privé), kan ik niet anders dan het relaas van Alcoan voor wat betreft zijn probleem met de ventielen volledig onderschrijven.
Op de Tourer zijn inmiddels in totaal vier nieuwe ventielen + sensoren gemonteerd op de 18" velgen.
Twee maal zijn deze afgebroken tijdens de zomer- / winterbanden wissel en twee maal spontaan zonder aanleiding, hetgeen betekent dat je het reservewiel mag monteren om thuis te komen!
Met de berline was tot voor kort niets aan de hand. Helaas kwam daar drie weken terug verandering in toen er een ventiel afbrak met 140 km/uur op de linker baan
. Met veel geluk hier zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
Aangezien de band (17") hierdoor aan de binnenzijde werd beschadigd, kost dit naast de zoveelste sensor tevens een nieuwe winterband. Na drie weken wachten op een winterband is deze gisteren gemonteerd ...... waarbij tevens de andere ventielen zijn nagelopen. Je raadt 't al ........ de overige exemplaren zijn volkomen aangetast en ingescheurd / afgebrokkeld. Morgen nog maar eens nieuwe laten monteren dan .....
Hoewel ik nog iedere dag volop geniet van het grote comfort van mijn C5 berline (lease) en C5 Tourer (privé), kan ik niet anders dan het relaas van Alcoan voor wat betreft zijn probleem met de ventielen volledig onderschrijven.
Op de Tourer zijn inmiddels in totaal vier nieuwe ventielen + sensoren gemonteerd op de 18" velgen.
Twee maal zijn deze afgebroken tijdens de zomer- / winterbanden wissel en twee maal spontaan zonder aanleiding, hetgeen betekent dat je het reservewiel mag monteren om thuis te komen!
Met de berline was tot voor kort niets aan de hand. Helaas kwam daar drie weken terug verandering in toen er een ventiel afbrak met 140 km/uur op de linker baan
Aangezien de band (17") hierdoor aan de binnenzijde werd beschadigd, kost dit naast de zoveelste sensor tevens een nieuwe winterband. Na drie weken wachten op een winterband is deze gisteren gemonteerd ...... waarbij tevens de andere ventielen zijn nagelopen. Je raadt 't al ........ de overige exemplaren zijn volkomen aangetast en ingescheurd / afgebrokkeld. Morgen nog maar eens nieuwe laten monteren dan .....
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 jan 2010 23:10
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Locatie: België - Denderstreek
Los van het feit dat als het erop zit het ook maar goed moet werken heb ik toch een bedenking. Als je dit al vaker hebt meegemaakt, is het dan niet makkelijker om ineens gewone ventielen te laten monteren (en dan waarschijnlijk met de Lexia de meting uit te laten zetten)? Of is dit niet mogelijk? Bandenspanningsensoren lijken mij nu niet direct onmisbaar...
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Onmisbaar is het niet, maar wel heel handig. Het is ook al verplicht elders. Te lage bandenspanning is niet voor niks APK afkeur. Als het erop zit heb je er voor betaald en moet het eigenlijk ook werken.
Met revisie-ventielen (geanodiseerd?) moet het probleem verholpen zijn.
NB Het hebben van standaard rubber ventielen is geen garantie dat je nooit lek rijdt, laat staan met iets te lage spanning rondrijd, maar mét werkende sensoren weet je dat altijd sneller. Ik rij momenteel met een mix van rubber ventielen en sensoren en het is duidelijk dat diegenen zonder sensor veel sneller leeglopen.
Met revisie-ventielen (geanodiseerd?) moet het probleem verholpen zijn.
NB Het hebben van standaard rubber ventielen is geen garantie dat je nooit lek rijdt, laat staan met iets te lage spanning rondrijd, maar mét werkende sensoren weet je dat altijd sneller. Ik rij momenteel met een mix van rubber ventielen en sensoren en het is duidelijk dat diegenen zonder sensor veel sneller leeglopen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
pff , ik heb een compressor in de garage en 1x per maand controleer ik de bandenspanning..
van zowel de brommers, fietsen en auto's
en nergens last van...
het is als zovele zaken handig.. maar het is ook weer iets wat storing kan geven en erger nog afbreken..
hetzelfde geldt ook voor andere zaken..
ondanks een signaal , peil ik ook nog altijd zelf de olie..
controleer ik de vloeistof niveau's en zo leer ik het de kinderen ook aan...
vertrouwen is goed, controleren is beter...
van zowel de brommers, fietsen en auto's
en nergens last van...
het is als zovele zaken handig.. maar het is ook weer iets wat storing kan geven en erger nog afbreken..
hetzelfde geldt ook voor andere zaken..
ondanks een signaal , peil ik ook nog altijd zelf de olie..
controleer ik de vloeistof niveau's en zo leer ik het de kinderen ook aan...
vertrouwen is goed, controleren is beter...
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik deel je mening, voor de volle 100% 
Voordat ik wegrij loop ik ook altijd even om de auto, mbv van wat zichtwerk zie ik dan ook of ik de bandenspanning extra moet checken. Dat doe ik sowieso elke paar weken, een vaste gewoonte die al heeeeel erg lang bestaat
Groet,
JW
Voordat ik wegrij loop ik ook altijd even om de auto, mbv van wat zichtwerk zie ik dan ook of ik de bandenspanning extra moet checken. Dat doe ik sowieso elke paar weken, een vaste gewoonte die al heeeeel erg lang bestaat
Groet,
JW
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Daar is niks mis mee maar ook dat biedt geen garantie.
Als er een of andere onverlaat een schroef draait in je loopvlak dan blijft de band geparkeerd gewoon op spanning. Ga je er echter mee rijden dan heb je een leegloper en is een bandenspanningscontrolesysteem ineens heel handig en veilig.
Als er een of andere onverlaat een schroef draait in je loopvlak dan blijft de band geparkeerd gewoon op spanning. Ga je er echter mee rijden dan heb je een leegloper en is een bandenspanningscontrolesysteem ineens heel handig en veilig.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Zeker, ben ik ook erg blij mee ... dat systeem heeft mij tijdig kunnen melden dat er iets mis was, scheelde weer wisselen langs de snelweg ... zat idd een schroef in.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Fan


Berichten: 140
Lid geworden op: 01 jun 2008 09:45
Auto: C5 phIII Exclusive 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11502
Productienummer: 10424
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 45.000
Kleur: vert suroit
KPH: Achter
Locatie: Den Haag
Is het inderdaad mogelijk de meting uit te (laten) zetten als je gewone ventielen monteert?gewone ventielen te laten monteren (en dan waarschijnlijk met de Lexia de meting uit te laten zetten)? Of is dit niet mogelijk?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Geen enkel probleem.
Dat heb ik nu ook laten doen, mijn winterwielen zijn voorzien van gewone ventielen.
Als de Suzuka's er in maart weer onder gaan, wordt dat weer omgezet.
Zolang de ventielen goed blijven laat ik het zo zitten, maar als er onverhoopt eentje kapot gaat weet ik nog niet wat ik doe. Oftewel, herstellen met een reparatiesetje, zie Menno's verhaal, dan wel vervangen door een gewoon ventiel.
En ja, ook ik zie de voordelen wel van de sensoren.
Maar als de nadelen de overhand krijgen, en je zomaar te maken kunt krijgen met een afgebroken ventiel, dus met een platvoet, dan worden imho de nadelen groter dan de voordelen
Groet,
JW
Dat heb ik nu ook laten doen, mijn winterwielen zijn voorzien van gewone ventielen.
Als de Suzuka's er in maart weer onder gaan, wordt dat weer omgezet.
Zolang de ventielen goed blijven laat ik het zo zitten, maar als er onverhoopt eentje kapot gaat weet ik nog niet wat ik doe. Oftewel, herstellen met een reparatiesetje, zie Menno's verhaal, dan wel vervangen door een gewoon ventiel.
En ja, ook ik zie de voordelen wel van de sensoren.
Maar als de nadelen de overhand krijgen, en je zomaar te maken kunt krijgen met een afgebroken ventiel, dus met een platvoet, dan worden imho de nadelen groter dan de voordelen
Groet,
JW
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
en dan moet je nog afwegen hoe vaak het voorkomt..
als ik puur naar mijzelf kijk.. heb ik 1x gehad dat een spijker in mijn band was gaan zitten...
en dat hoorde ik toen ik langs de auto liep...
voor de rest, (moet ik afkloppen) heb ik er weinig tot geen last van..
en is die maandelijkse controle meer dan voldoende...
en eigenlijk zelfs nog te veel...
dus persoonlijk hoef ik het er niet op...
maar ik ben tevreden met weinig...

als ik puur naar mijzelf kijk.. heb ik 1x gehad dat een spijker in mijn band was gaan zitten...
en dat hoorde ik toen ik langs de auto liep...
voor de rest, (moet ik afkloppen) heb ik er weinig tot geen last van..
en is die maandelijkse controle meer dan voldoende...
en eigenlijk zelfs nog te veel...
dus persoonlijk hoef ik het er niet op...
maar ik ben tevreden met weinig...
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Dan heb je mazzel gehad.
Ik heb al zeker drie keer een schroef ergens in gehad (opzet?) en ben al zeker acht keer lekgereden, met diverse auto's gedurende twintig jaar. Soms op heel vervelende momenten (in de woestijn, midden in A'dam) dus ik wil ook per sé een reservewiel.
Ook heb ik twee keer een sensorventiel stuk gehad (C5 relatief oud, C6 nieuw) Desalniettemin zou ik er op een relatief nieuwe auto (garantie?) altijd voor kiezen de sensoren in functie te houden, op de C5-3/C6 (C5Ph.II?) zelfs als er een tweede wielset is voor de sneeuw, die kunnen beide geprogrammeerd blijven.
Ik heb al zeker drie keer een schroef ergens in gehad (opzet?) en ben al zeker acht keer lekgereden, met diverse auto's gedurende twintig jaar. Soms op heel vervelende momenten (in de woestijn, midden in A'dam) dus ik wil ook per sé een reservewiel.
Ook heb ik twee keer een sensorventiel stuk gehad (C5 relatief oud, C6 nieuw) Desalniettemin zou ik er op een relatief nieuwe auto (garantie?) altijd voor kiezen de sensoren in functie te houden, op de C5-3/C6 (C5Ph.II?) zelfs als er een tweede wielset is voor de sneeuw, die kunnen beide geprogrammeerd blijven.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dat is idd mooi t.o.v. b.v. mijn PH1, bij wisselen van de wielen zul je altijd de sensoren weer even moeten inleren.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2010 13:11
Auto: Seat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Versnellingsbak: EGS6
De slijtage van de ventielen kan komen door het gewicht van de bandendruk sensoren.
Door het gewicht daarvan krijg je grotere midelpuntvliedende krachten bij hoge snelheden.
Hierdoor wordt het ventiel naar buiten geslingerd.
Om dit op te lossen zou je metalen ventielen kunnen monteren, hier niet omdat ze hoge druk aankunnen, maar omdat ze niet verbuigen.
Mogelijk kunnen Hogedrukventielen ook , waarvan het metaal tot binnen aan doorloopt , maar dat weet ik niet zeker.
Door het gewicht daarvan krijg je grotere midelpuntvliedende krachten bij hoge snelheden.
Hierdoor wordt het ventiel naar buiten geslingerd.
Om dit op te lossen zou je metalen ventielen kunnen monteren, hier niet omdat ze hoge druk aankunnen, maar omdat ze niet verbuigen.
Mogelijk kunnen Hogedrukventielen ook , waarvan het metaal tot binnen aan doorloopt , maar dat weet ik niet zeker.




