Dat er THP's rondrijden met wat meer km's zonder teveel problemen is meegenomen maar nog geen maatstaf ( helaas ) ....
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Denk ik dus ook want er is m.i. niets aangepast , miss. dat PSA het artikel heeft gesponsord 
Dat er THP's rondrijden met wat meer km's zonder teveel problemen is meegenomen maar nog geen maatstaf ( helaas ) ....
Dat er THP's rondrijden met wat meer km's zonder teveel problemen is meegenomen maar nog geen maatstaf ( helaas ) ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Maakt het nog uit of de motor op LPG draait? Of is de vervuiling / koek voornamelijk motorolie?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Enig idee waarom? Klinkt toch alsof gas een verbetering zou kunnen brengen. Of wordt het om niet duidelijke redenen (klep overlap?) niet gesupport?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
THP heeft directe inspuiting. Om deze reden kan de motor nooit op alleen LPG draaien.
Bij LPG in een DI motor wordt er ongeveer 20% benzine mee ingespoten om te voorkomen dat de benzine-injectoren defect raken.
De vervuilingsproblematiek heeft niet te maken met de brandstof, puur met de directe inspuiting en de interne EGR.
Op de hier regelmatig genoemde website BJGDiagnostics staat uitleg over de oorzaak van vervuiling.
Bij LPG in een DI motor wordt er ongeveer 20% benzine mee ingespoten om te voorkomen dat de benzine-injectoren defect raken.
De vervuilingsproblematiek heeft niet te maken met de brandstof, puur met de directe inspuiting en de interne EGR.
Op de hier regelmatig genoemde website BJGDiagnostics staat uitleg over de oorzaak van vervuiling.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ja, dat verhaal heb ik met veel respect gelezen. Grondig gedocumenteerd, petje af.
Sorry dat ik zo aandring - maar waarom is de benzine precies nodig? Om de injectoren te koelen?
De vervuiling komt dus door directe inspuiting. Dat produceert inderdaad een hoop fijnstof, zoals ik ooit met een leaseblik ondervond.
Met direct ingespoten LPG zou je toch juist een schonere verbranding krijgen?
Volgens deze sites zijn er voor enkele THP motoren ombouwkits voor LPG:
https://www.vanmeenen.com/Files/LPG%20D ... 20LIST.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar zal nog niet veel ervaring mee zijn vermoed ik...
Sorry dat ik zo aandring - maar waarom is de benzine precies nodig? Om de injectoren te koelen?
De vervuiling komt dus door directe inspuiting. Dat produceert inderdaad een hoop fijnstof, zoals ik ooit met een leaseblik ondervond.
Met direct ingespoten LPG zou je toch juist een schonere verbranding krijgen?
Volgens deze sites zijn er voor enkele THP motoren ombouwkits voor LPG:
https://www.vanmeenen.com/Files/LPG%20D ... 20LIST.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar zal nog niet veel ervaring mee zijn vermoed ik...
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De vervuiling ontstaat door de combi:
De interne EGR (uitlaatgas terug de inlaat in via klepoverlap)
Olie via klepseals mede door turbodruk op het carter
Directe inspuiting waardoor de benzine niet op de inlaatklep, maar in de cilinder wordt ingespoten
Hierdoor worden de kleppen niet schoongespoeld door de brandstof. Je zult begrijpen dat LPG (wel in de inlaat aangevoerd) deze sludge niet gaat verwijderen, waardoor dit geen oplossing is tegen vervuiling.
Directe LPG-inspuiting wordt niet geleverd. Je zou dan een LPG injector in de cilinder moeten plaatsen, concreet komt dit neer op een extra gat boren. De benzine injectoren verwijderen, en de LPG injectoren daar plaatsen is geen optie.
De reden dat er 20% benzine wordt bijgemengd is inderdaad koeling van de (in de cilinder geplaatste) injectoren.
De interne EGR (uitlaatgas terug de inlaat in via klepoverlap)
Olie via klepseals mede door turbodruk op het carter
Directe inspuiting waardoor de benzine niet op de inlaatklep, maar in de cilinder wordt ingespoten
Hierdoor worden de kleppen niet schoongespoeld door de brandstof. Je zult begrijpen dat LPG (wel in de inlaat aangevoerd) deze sludge niet gaat verwijderen, waardoor dit geen oplossing is tegen vervuiling.
Directe LPG-inspuiting wordt niet geleverd. Je zou dan een LPG injector in de cilinder moeten plaatsen, concreet komt dit neer op een extra gat boren. De benzine injectoren verwijderen, en de LPG injectoren daar plaatsen is geen optie.
De reden dat er 20% benzine wordt bijgemengd is inderdaad koeling van de (in de cilinder geplaatste) injectoren.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ok, helder. Je zou kunnen hopen dat een frisse motor geen of amper carterdruk heeft, en dat LPG de vervuiling niet zozeer wegspoelt alswel voorkomt te ontstaan. Turbodruk laag houden dan dus...
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Uit deze info van BJG maak ik op dat jou hoop niet echt zal uitkomen.... De vervuiling is gewoon motorolie die via de EGR weer in het inlaatcircuit komt en op de kleppen neerslaat, geen verbrandingsresidue van een minder 'schone' brandstof. Anders zou lpg inderdaad kunnen helpen.BJG schreef:De vervuilingsproblematiek heeft niet te maken met de brandstof, puur met de directe inspuiting en de interne EGR.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Prins levert al enige tijd lpg voor DI motoren met minder dan 5% bijmenging.BJG schreef: Directe LPG-inspuiting wordt niet geleverd. Je zou dan een LPG injector in de cilinder moeten plaatsen, concreet komt dit neer op een extra gat boren. De benzine injectoren verwijderen, en de LPG injectoren daar plaatsen is geen optie.
De reden dat er 20% benzine wordt bijgemengd is inderdaad koeling van de (in de cilinder geplaatste) injectoren.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik had een Mitsubishi Outlander met gdi motor. Dat ding poepte meer roet dan mijn BX diesel... Diecte inspuiting geeft meer fijnstof/roet/vervuiling. Dat is niet alleen olie.Kapitein Rob schreef:Uit deze info van BJG maak ik op dat jou hoop niet echt zal uitkomen.... De vervuiling is gewoon motorolie die via de EGR weer in het inlaatcircuit komt en op de kleppen neerslaat, geen verbrandingsresidue van een minder 'schone' brandstof. Anders zou lpg inderdaad kunnen helpen.BJG schreef:De vervuilingsproblematiek heeft niet te maken met de brandstof, puur met de directe inspuiting en de interne EGR.
En als het eenmaal mis gaat versterkt het effect zichself.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Klopt.Zeevijver schreef: Prins levert al enige tijd lpg voor DI motoren met minder dan 5% bijmenging.
En verder:
Een THP die op deze manier op gas wordt gestookt zal inderdaad zeer weinig roet uitgestoten. Dit zal echter de vervuiling van de inlaten niet of nauwelijks beīnvloeden. Die komt zoals herhaaldelijk beschreven en aangehaald door een andere oorzaak. Maar eerlijk is eerlijk slechter wordt het er niet van. Wellicht dat dat de hogere uitlaatgastemperatuur op LPG zorgt voor een vermindering van de aanslag.
Probleem is dat er zo weinig THP motoren op LPG zijn dat hier eigenlijk geen onderzoeksmateriaal voorhanden is.
Ik zoek nog steeds iemand die zijn THP omwille van de wetenschap wil laten ombouwen en regelmatig laten onderzoeken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Voor dat laatste zal er vast op internet wel wat te vinden zijn.
Vloeibaar gas zal vast wel wat olie restanten meenemen de verbrandingskamer in en zo niet is er wel wat toe te voegen.
De oude inspuit principe van lpg had dezelfde resultaat dat benzine de olie die op de kleppen kwam niet opgelost werden en meegenomen in de verbranding.
Vloeibaar gas zal vast wel wat olie restanten meenemen de verbrandingskamer in en zo niet is er wel wat toe te voegen.
De oude inspuit principe van lpg had dezelfde resultaat dat benzine de olie die op de kleppen kwam niet opgelost werden en meegenomen in de verbranding.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Wat dat op internet vinden van betrouwbare info over thp op LPG houd ik mij aanbevolen. Het is mij nog niet gelukt. Dat wil niet zeggen dat ik suggereert dat het er niet is.
Waar je op doelt mbt LPG en olieresten op de kleppen begrijp ik niet echt.
Waar je op doelt mbt LPG en olieresten op de kleppen begrijp ik niet echt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op dat L'argus zou worden gesponsord door PSA.Menno schreef:Denk ik dus ook want er is m.i. niets aangepast , miss. dat PSA het artikel heeft gesponsord
Dat er THP's rondrijden met wat meer km's zonder teveel problemen is meegenomen maar nog geen maatstaf ( helaas ) ....
Zelfde wat je ziet op de site van Autoweek. Bepaalde reaguurders daar die hun gelijk niet konden krijgen beschuldigen Autoweek ervan gesponsord te worden door PON/VW. Onzin!
L'argus is in Frankrijk een toonaangevende autoriteit op autogebied.
Trouwens in hetzelfde artikel wordt geschreven dat er wel behoorlijk wat problemen zijn geweest met de nieuwe 1.2 Puretech Turbo en non-Turbo. Als L'argus gesponsord zou worden door PSA waarom zouden die problemen dan wel genoemd mogen worden?
Zelf heb ik foto's gezien van de 1.6 THP die straks geleverd zal worden in de nieuwe Peugeot 508. Daaruit blijkt dat de cilinderkop in ieder geval gewijzigd is. Het ziet er van bovenaf in ieder geval allemaal heel anders uit dan bij de aloude THP.
Ik ben er wel degelijk van overtuigd dat PSA de THP heeft aangepast. Het blok wordt namelijk ook massaal gemonteerd in de Citroëns op de Chinese markt waaronder onze C5 die daar nog steeds leverbaar is maar wel een facelift heeft ondergaan. PSA kan zich op een zo ontzettend belangrijke afzetmarkt geen fouten permitteren. De concurrentie is er zeer groot.
Die vernieuwde C5 mag PSA trouwens ook wel naar Europa halen. Een erg mooie auto en vooral het interieur is erg verbeterd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.


