BJG schreef:
Op de vervuiling heeft dit geen of nauwelijks invloed, die is inherent aan de interne EGR en de directe inspuiting.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Die qoute is hier een beetje uit het verband gerukt denk ik.
Een smeersysteem voor de kleppen bedoeld voor LPG brengt voegt een middel toe via de inlaatkanalen, waardoor het in theorie een reinigende werking zou kunnen hebben. Ik zou er dan pure Forté valvecleaner in doen.
Probleem is denk ik dat je voor een preventieve werking vrij veel moet gebruiken, zoveel dat het invloed gaat hebben op de mengselregeling denk ik.
Een smeersysteem voor de kleppen bedoeld voor LPG brengt voegt een middel toe via de inlaatkanalen, waardoor het in theorie een reinigende werking zou kunnen hebben. Ik zou er dan pure Forté valvecleaner in doen.
Probleem is denk ik dat je voor een preventieve werking vrij veel moet gebruiken, zoveel dat het invloed gaat hebben op de mengselregeling denk ik.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Zou kunnen, alleen pure valve cleaner is wel erg prijzig.
Misschien is een continue flow van benzine druppels met een flinke dosis valve cleaner erin ook wel om alles wat zich daar afzet ook direct af te voeren.
Normaal druppelt zo'n ding een 1 liter reservoir leeg in een paar maanden.
Als het te veel wordt zal de mengselregeling er wel wat van merken inderdaad. Maar dat geldt voor flashlube zelf ook (dat is uiteindelijk ook een soort olie).
Sommige mensen gooien aceton bij hun benzine, misschien moet je dat er wel in stoppen
Misschien is een continue flow van benzine druppels met een flinke dosis valve cleaner erin ook wel om alles wat zich daar afzet ook direct af te voeren.
Normaal druppelt zo'n ding een 1 liter reservoir leeg in een paar maanden.
Als het te veel wordt zal de mengselregeling er wel wat van merken inderdaad. Maar dat geldt voor flashlube zelf ook (dat is uiteindelijk ook een soort olie).
Sommige mensen gooien aceton bij hun benzine, misschien moet je dat er wel in stoppen
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
De ketting van mijn thp doet inmiddels 44000 km trouwe dienst en was bij 180.000 km voot het eerst vervangen.
Ik heb wel eens gehoord dat het ook nog al eens voorkomt dat het tandwiel bij de krukas wil verlopen. Deze zitten middels een bout koud op de krukas vast.
Ik heb wel eens gehoord dat het ook nog al eens voorkomt dat het tandwiel bij de krukas wil verlopen. Deze zitten middels een bout koud op de krukas vast.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De eerste keer vervangen bij 180 000 valt niet tegen
Dat laatste is een nogal hardnekkig misverstand dat regelmatig weer voorbij komt. Dit is niet waar. De kettingwielen zitten inderdaad allemaal koud zonder spie.
Maar verlopen is eigenlijk niet mogelijk.
Het is een klusje maar:
Reken voor de lol de aanligkracht eens uit en de daarbij horende wrijving als je uit gaat van de hoekverdraaiing bij montage die in de documentatie (zie website) staat.
Mogelijk nogmaals en ten overvloede dat wat er speelt bij de thp:
https://sites.google.com/view/bjgdiagno ... tartpagina" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat laatste is een nogal hardnekkig misverstand dat regelmatig weer voorbij komt. Dit is niet waar. De kettingwielen zitten inderdaad allemaal koud zonder spie.
Maar verlopen is eigenlijk niet mogelijk.
Het is een klusje maar:
Reken voor de lol de aanligkracht eens uit en de daarbij horende wrijving als je uit gaat van de hoekverdraaiing bij montage die in de documentatie (zie website) staat.
Mogelijk nogmaals en ten overvloede dat wat er speelt bij de thp:
https://sites.google.com/view/bjgdiagno ... tartpagina" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Je hebt je website nog in opbouw.
De info die er opstaat had ik op diverse fora en gagage sites oom gevonden.
Misschien kun je mij helpen met mijn andere draadje over turbodruk.
De info die er opstaat had ik op diverse fora en gagage sites oom gevonden.
Misschien kun je mij helpen met mijn andere draadje over turbodruk.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
ha ha ha.....
dan heb je niet alles goed gelezen of begrepen denk ik
beetje jammer dit...
dan heb je niet alles goed gelezen of begrepen denk ik
beetje jammer dit...
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Kan liggen dat de browser van de telefoon niet alles ondersteunt.

Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
ha ha ha, ja dat zal het zijn.
Een welgemeende tip bekijk het eens serieus en probeer het te begrijpen voordat je wat roept.
Het is echt geen verzameling van info die je overal kunt vinden (en vaak onjuist is). Ik heb in 10 jaar THP tijd (en nog steeds) regelmatig het een en ander mogen diagnosticeren aan deze motoren en ook oplossingen bedacht (en met succes toegepast) daar waar anderen daar niet in slaagden.
Ik kan best tegen kritiek maar het moet wel gegrond zijn.
Een welgemeende tip bekijk het eens serieus en probeer het te begrijpen voordat je wat roept.
Het is echt geen verzameling van info die je overal kunt vinden (en vaak onjuist is). Ik heb in 10 jaar THP tijd (en nog steeds) regelmatig het een en ander mogen diagnosticeren aan deze motoren en ook oplossingen bedacht (en met succes toegepast) daar waar anderen daar niet in slaagden.
Ik kan best tegen kritiek maar het moet wel gegrond zijn.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Met het grootste respect voor wat BJG allemaal bij elkaar heeft gebracht aan data en ervaring, na lezing krijg ik soms een déja-vue.
Ik denk dan terug aan mijn eerste motorfiets, een Matchless 350 GLS uit 1955. En ook aan de volgende: een Triumph T100 uit die tijd. Zonder een flinke set gereedschap, reserve olie en een reserveketting was een dagrit zo goed als onmogelijk.
Als je afstapte was je broek onder de knie doorweekt van de olie.
Die Triumph verloor ook spontaan spatborddelen als je boven de 120 kwam.
Er zaten dynamo's op, maar die deden het zelden of kortstondig.
Reuze romantisch allemaal. Bijna THP.
Ik denk dan terug aan mijn eerste motorfiets, een Matchless 350 GLS uit 1955. En ook aan de volgende: een Triumph T100 uit die tijd. Zonder een flinke set gereedschap, reserve olie en een reserveketting was een dagrit zo goed als onmogelijk.
Als je afstapte was je broek onder de knie doorweekt van de olie.
Die Triumph verloor ook spontaan spatborddelen als je boven de 120 kwam.
Er zaten dynamo's op, maar die deden het zelden of kortstondig.
Reuze romantisch allemaal. Bijna THP.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Wat ik met name met verbazing lees is dit:
"De distributieketting van moderne motoren is licht uitgevoerd om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen. Daarmee is de distributieketting een vervangingsonderdeel geworden. Iets dat veel consumenten, maar ook garagebedrijven nog niet hebben aanvaard."
Ik vraag mij in gemoede af hoeveel het rendement van zo'n motor zou dalen als je er een tweemaal zo sterke ketting in zou zetten.
Het rendement van een kettingaandrijving is hoog, ca. 98%. Iemand enig idee van het vermogen dat die ketting (of tandriem) moet overbrengen? is dat bij 5000 rpm meer of minder dan 5 kW? En hoeveel verandert dat als je er een dubbele ketting in zet? 2%?
Heel benieuwd naar gefundeerd inzicht.
"De distributieketting van moderne motoren is licht uitgevoerd om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen. Daarmee is de distributieketting een vervangingsonderdeel geworden. Iets dat veel consumenten, maar ook garagebedrijven nog niet hebben aanvaard."
Ik vraag mij in gemoede af hoeveel het rendement van zo'n motor zou dalen als je er een tweemaal zo sterke ketting in zou zetten.
Het rendement van een kettingaandrijving is hoog, ca. 98%. Iemand enig idee van het vermogen dat die ketting (of tandriem) moet overbrengen? is dat bij 5000 rpm meer of minder dan 5 kW? En hoeveel verandert dat als je er een dubbele ketting in zet? 2%?
Heel benieuwd naar gefundeerd inzicht.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Ik roep wat ik las op mn telefoon. Was zeker geen kritiek.BJG schreef:ha ha ha, ja dat zal het zijn.![]()
![]()
Een welgemeende tip bekijk het eens serieus en probeer het te begrijpen voordat je wat roept.
Het is echt geen verzameling van info die je overal kunt vinden (en vaak onjuist is). Ik heb in 10 jaar THP tijd (en nog steeds) regelmatig het een en ander mogen diagnosticeren aan deze motoren en ook oplossingen bedacht (en met succes toegepast) daar waar anderen daar niet in slaagden.
Ik kan best tegen kritiek maar het moet wel gegrond zijn.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
De thp heeft toch een aangedreven vacuüm pomp.
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Bovenstaande als antwoord op de vacuüm vraag.exroosje schreef:Ik heb een tijd geleden al eens geopperd om een flashlube lpg smeersysteem in te bouwen en af te vullen met benzine+ flesje klepreiniger.
Dat doet niets tegen kettingrek, maar mogelijk wel tegen vervuiling klep en klepstelen.
Als ik ergens een oude op de kop kan tikken zou ik in ieder geval makkelijk kunnen uitproberen.
Helaas weer allemaal niet zo eenvoudig, want die systemen werken op motorvacuum. Er is meestal geen vacuum, want turbo...Gesuggereerd werd om de carterventilatie te pakken (die eindigt bij de thp ook nog eens precies boven de kleppen) .



