Pagina 111 van 143

1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 20 aug 2017 22:03
door Menno
Ook ik zou zelf nooit privé een thp willen en ben het met Roman eens ....
Maar dat is lastig om voor een ander te beslissen ;-)

1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 21 aug 2017 21:31
door gerben
Ben inmiddels ook aan de beurt voor mijn reparatie. Na 94000 km ook aan de beurt met een opgerekte distributie ketting. Dealer vertelde me bij aankoop dat mijn C5 een modificatie had maar helaas

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 24 aug 2017 07:53
door Enforcer
Oei dat is geen goed nieuws. Wordt er nog een coulance-regeling aangeboden of zijn de kosten allemaal voor jezelf? Ben benieuwd naar het prijskaartje...

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 24 aug 2017 09:51
door MichielC5
Ik denk dat je op zoek bent naar een geruststellend antwoord dat jou het "excuus" geeft om toch voor de THP te gaan. Je hebt waarschijnlijk een mooie auto gezien die je heel graag wilt kopen en dat is begrijpelijk. Maar als je dit draadje leest en de adviezen ter harte neemt dan is de keuze wel duidelijk: niet doen.

Ga niet op zoek naar dat ene positieve antwoord als alle andere antwoorden negatief zijn.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 24 aug 2017 10:25
door Enforcer
Je hebt wel gelijk inderdaad, ik heb de aanschaf sowieso even tijdelijk geparkeerd. Ik ben in de tussentijd op zoek naar andere vergelijkbare wagens echter blijven er mijns inziens niet zo heel veel mogelijkheden over die vergelijkbaar zijn aan de C5. Treurig om te zien ook dat er geen andere motoren zijn geplaatst in de uitvoeringen na 2010 voor zover ik kan nagaan via Wikipedia. Ik zal ook eens de overstap overwegen naar diesel, rij 25-30.0000km per jaar ongeveer.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 24 aug 2017 10:30
door JW-C5
Bij zoveel kilometers is de HDi meer dan het overwegen waard :smt023

En als geschreven, dan zou ik voor de 2 liter gaan, met Aisin AM6 bak.
De 163 PK versie kun je zo gebruiken, de 136 PK is heel goed te chippen icm de AM6.

Groet,
JW

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 24 aug 2017 11:28
door gerben
Enforcer schreef:Oei dat is geen goed nieuws. Wordt er nog een coulance-regeling aangeboden of zijn de kosten allemaal voor jezelf? Ben benieuwd naar het prijskaartje...
Nee. Ben ook niet meer naar de dealer geweest. Daar ben ik wel klaar mee.
Zal ergens rond de 900 euro kosten. Zie het maar als een distributie riem wissel en hoop dat ik dan weer even verder kan. Zowel de ketting, geleiders als spanner worden vervangen.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 24 aug 2017 12:14
door Biedzjee
Geen roetvorming? In dat geval komt er denk ik nog een poetsbeurt van de ingewanden bij....

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 24 aug 2017 13:32
door exroosje
Dat zal er wel bij zitten.

Bij een specialist in THP distributieketting wisselingen (eerder in dit topic al eens genoemd) kost het nl. een stuk minder dan 900 euro.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 sep 2017 19:11
door jtbakker
Zijn er ondanks alle problemen ook C5 rijders die geen of nauwelijks (acceptabele) problemen hebben met de THP motor? of is dit een utopie?

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 sep 2017 19:15
door tafkap72
Tja, bij mij is de distributieketting en granulaatreiniging gedaan toen we hem kochten. Daarvoor 4 weken in een 2 liter gereden die heel veel problemen had (stotteren, vermogensverlies etc). Die hebben we kunnen ruilen tegen de huidige. Afgezien van een litertje olie op de 5000km hebben we 60k probleemloze kilometers (zoveel alweer :smt017)

Ik wil deze niet ruilen tegen die 2 liter, koppel, vermogen en de zesde versnelling zijn een verademing.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 27 sep 2017 19:20
door JW-C5
@jtbakker,
Als de vorige eigenaar heeeeeeeeel veel preventief en extra onderhoud heeft laten plegen, zou dat kunnen meevallen.
Maar de meeste THP's zijn ex-lease auto's, en die zijn echt niet volgens dat regime onderhouden.

Oftewel, ik kan me niet voorstellen dat er probleemloze THP's met veel kilometers rondrijden.........

Groet,
JW

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 28 sep 2017 09:48
door gerben
Aantal weken geleden de boel laten vervangen en het loopt weer als een zonnetje. Ook ik heb een twee liter gehad zowel Ph 1 en Ph2. Bij de Ph 1 had ik ook problemen met stotteren en uitval en noodloop. Uiteindelijk na vervangen van alle hydraulische klepstoters opgelost maar dat was ook een dure reparatie.

De 2.0 kan niet op tegen de 1.6 .m.b.t. vermogen, rijplezier en trekkracht bij lage toerentallen. Bovendien is hij zuiniger en veeeeeeel stiller dan de 2.0

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 28 sep 2017 10:18
door tafkap72
^Inderdaad, en misschien zijn de onderhoudskosten iets hoger, maar dat neemt niets weg van de andere voordelen (vermogen, koppel, 6de versnelling, stilte bij hogere snelheden).

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 28 sep 2017 12:16
door exroosje
Het is gewoon een veel prettigere motor dan de oude 2l. Maar de lol is er wel af als je al 2 keer een ketting hebt moeten vervangen, de hogedruk pomp, de turbo en uiteindelijk een hele nieuwe motor. Ook al was het telkens coulance, je mag zelf ook want aftikken en al dat gedoe.

Maar het meest frustrerende vind ik dat er gewoon geen fix voor is. Na reparatie kan het gewoon terugkomen en zelfs ook na een nieuwe motor. En ze worden zo ook nog steeds nieuw verkocht.