Pagina 109 van 151

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 11 apr 2010 10:55
door Menno
Ben bang dat mijn vrouw het hier niet echt mee eens is ;) , ze is behoorlijk gek op der karretje :P

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 11 apr 2010 11:42
door Harm
hovi schreef:Vrouwen hebben geen gevoelens bij een auto zoals wij. :cry:

:smt013 :smt013 :smt013 :smt013 :smt013
Voor een vrouw is een auto gewoon een verplaatsbaar deel van het huis, waarbij de achterbank de kinderkamer is, de kofferbak de bijkeuken en de plaats van de bijrijder het rommelhok waar de kliko's staan.
:smt017 :smt089


:shock: :shock: :shock: :o
Uitzonderingen bevestigen de regel, toch? :smt023

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 11:05
door willy4
Gemakkelijker gezegd dan gedaan, zuiniger rijden. Of niet soms? In plaats van je vervuilende koekblik om te ruilen voor een elektrisch of hybride geval, kan je mits enkele kleine veranderingen best zuinig door het verkeer.

1) Wanneer je langer dan 1 minuut stilstaat langs of op de weg (bijvoorbeeld voor een spoorwegovergang), zet dan even je motor uit.

2) Ook logisch: hoe meer balast je meezeult, hoe meer je wagen verbruikt. Zowel een regelmatige wasbeurt (levert betere aerodynamica op, al is dat effect marginaal) als een grote schoonmaak op de achterbank en in de kofferbak zijn een zegen voor je verbruik.

3) Het zijn de kleintjes die het doen. Controleer daarom regelmatig de spanning van de banden. Hoe platter de band, hoe meer weerstand je wagen op de weg ervaart en hoe meer brandstof je door het motorblok moet jagen om vooruit te geraken. Het gaat om enkele procenten, maar alle beetjes helpen.

4) Wielrenners weten maar al te goed hoe zalig het is om achter een breedgeschouderde voorganger te rijden. In het verkeer werkt dit op dezelfde manier. Een vrachtwagen of grote bestelwagen doet vaak dienst als windvanger, waardoor je eigen voertuig minder weerstand ervaart.

5) In de laagste versnellingen verbruik je verhoudingsgewijs het meest. Schakel daarom zo snel mogelijk (zonder extreem hard op te trekken uiteraard) naar de derde, vierde en vijfde versnelling. 2500 toeren per minuut is telkens het richtpunt…

6) Zalig toch, die airco in de wagen? Bedenk wel dat een gemiddeld aircosysteem het brandstofgebruik met 10% de hoogte injaagt. Een raampje openen kan al veel zweetleed verhelpen, zonder dat de airco er aan te pas moet komen.

7) Het eeuwige dilemma in de file: plaats ik me op het (iets) snellere linkerrijvak, met een verhoogd risico op een accordeoneffect of kies ik voor het gezapige van de rechterrijstrook? De tweede mogelijkheid scoort qua verbruik net iets beter, omdat de meeste bestuurders er een gelijkere tred op na houden.

8) Hoe minder snelheidsschommelingen, hoe beter. In plaats van rond te karren met enorme snelheidsverschillen, is het beter om zo lang mogelijk dezelfde snelheid aan het houden.

9) Aansluitend op de vorige tip: rustig uitbollen voor een kruispunt is altijd economischer dan je snelheid aanhouden en pas op het laatste moment remmen.

10) Een koude motor verbruikt veel meer dan een opgewarmd exemplaar. Rij daarom de eerste kilometers extra rustig, om het verbruik op het juiste peil te houden. Elke ochtend als een gek optrekken na een nachtje buiten op de oprit is vragen om een versneld bezoek aan de dichtstbijzijnde benzinepomp

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 11:11
door Menno
willy4 schreef:
6) Zalig toch, die airco in de wagen? Bedenk wel dat een gemiddeld aircosysteem het brandstofgebruik met 10% de hoogte injaagt. Een raampje openen kan al veel zweetleed verhelpen, zonder dat de airco er aan te pas moet komen.
Raampje open is slecht voor de luchtweerstand en levert ook extra verbruik op, wil je dus echt zuinig zijn zul je moeten zweten :lol: ;)

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 11:13
door Roman
daar krijg je mooie kapjes voor... :lol:

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 12:05
door Maarten
En, alles op alles zetten voor een laag verbruik kan ook buitengewoon ergerlijk zijn.
Mensen die enorme ruimte tussen zichzelf en hun voorganger laten omdat ze te graag rustig rijden zijn m.i. veroorzakers van irritatie en files.

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 13:17
door Menno
Daar kun je prima rechts langs ... :smt203

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 13:24
door Klaverblaadje
Kortom koop maar een Dacia en blijf tussen de vrachtauto's :(

Daarvoor heb ik geen C5 gekocht, dan maar 1:14 ipv 1:16

Dat kost me 300 euro meer per jaar, als dat niet meer kan, dan houd alles op, om die 300 euro te besparen zit ik dan sjacherijnig achter het stuur. :smt017

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 16:03
door zandvoorta
Gewoon lekker gas met die bak;1:17 of 1:15 zal me een worst zijn :smt023

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 16:04
door Harm
Oh oh oh, wat zijn we toch begaan met ons milieu :lol:

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 16:05
door zandvoorta
hoho, we hebben ook een A label C1 hoor :smt038

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 16:31
door Klaverblaadje
Harm schreef:Oh oh oh, wat zijn we toch begaan met ons milieu :lol:

Ik heb niets met jouw milieu te maken, dat is jou probleem. :smt017 :lol:

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 19:29
door Herman
Onze nieuwe generatie moet er wat aan doen en er mee opgroeien, ik ben niet meer te veranderen, druk genoeg met alles te scheiden, en blijf rijden met waar ik mee ben grootgebracht, helaas jeugd succes. :smt190

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 19:58
door KlaasS
Harm schreef:Oh oh oh, wat zijn we toch begaan met ons milieu :lol:
ja daarom heb ik een klassieker die rustig 1 op 8 haalt
(maar dan mag ik niet te hard rijden :lol: :lol: )

Re: Verbruiksdraadje

Geplaatst: 13 apr 2010 21:35
door Harm
Mijn auto haalt 7,6 op 100, onze 2e auto ca. 5,5 op 100, en onze derde (de klassieker) ook...