Ondanks onderhoud volgens het boekje en ondanks dat ik een C5 uit 2012 heb, waarbij de THP-problemen verholpen zouden zijn, ben ik nu toch ook aan de beurt (85.000 km). Hoewel de trekkracht nog steeds goed was, ging het motorverklikkerlampje branden en liep de motor niet altijd even soepel (maar doorgaans was er niets van te merken). Bij uitlezen door de dealer (Dijkstra Emmeloord) bleken er de bekende synchronisatieproblemen te zijn. De ketting is te lang en de motor moet gestraald worden (zo noemden ze dat geloof ik). Waarschijnlijk val ik onder de coulance/garantieregeling (gezien leeftijd en km-stand: 50%), maar dat is nog niet helemaal zeker.
Verder moet ook de distributieriem vervangen worden (normaal bij deze km-stand, zo zeiden ze) en is het reservoir voor de olie van de vering (heet dat LDS of LHS?) lek. Hij krijgt meteen een beurt (dat stond al op de planning) en de zomerbandenwissel (met twee nieuwe voorbanden). Duurt tot na het weekeinde. Daar gaat m'n vakantiegeld (en dat heb ik nog niet eens binnen).