Pagina 11 van 27
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 31 jan 2010 09:49
door Jalu
Even een oud draadje afstoffen om de meningen te peilen:
Mijn pas aangeschafte V6 Automaat staat op een kilometerstand van 119000 en een beetje; staat dus voor de "zwarte beurt" (afspraak is gemaakt). De automaat schakelt boterzacht tussen alle verzetten, alleen van de 2 naar de 1 terugschakelen levert bij het tot stilstand komen van de auto nog wel eens een schokje op. Zou het de moeite waard zijn om de olie al te vervangen of is dat iets voor later?
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 31 jan 2010 09:56
door Menno
Van 2 naar 1 is iets wat wel vaker voorkomt, niets om je ongerust over te maken ...

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 31 jan 2010 09:57
door Klaverblaadje
Ik heb het ook bij 100.000 laten doen, de olie is dan nog redelijk schoon.
Doe je het bij 200.000 dan is de olie vaak erg zwart, rembanden en koppelingen slijten nu eenmaal en die troep blijft in de olie hangen.
Het zijn de kosten niet, zeker als je héél lang wil rijden met de auto.
Er wordt toch maar de helft van de olie vervangen, de rest kan er niet uit en blijft in de bak.
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 31 jan 2010 10:05
door Jalu
Ik ben wel van plan om een paar jaar met de auto te rijden, maar rij hooguit 12000 km per jaar. Ik zal eerst wel even afwachten wat de kosten van het aankomende onderhoud gaan bedragen, blijft er dan budget over dan overweeg ik direct de olie te laten verversen en anders doe ik het wel bij de APK-beurt in november.
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 31 jan 2010 11:51
door frank65
Ik was 70,- kwijt bij onze huisdealer in Nieuw-Vennep
weinig km/jaar betekent wellicht meer korte stukken, meer schakelen en meer slijtage ?
Verversen kost je de kop dus niet, zeker niet verspreid over een paar jaar.
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 31 jan 2010 12:03
door Klaverblaadje
@ Jalu
Denk ook even aan de remolie, die wordt (bijna) altijd vergeten door de dealers.
Die hoort zo blank als water te zijn, en naar mate ze ouder wordt gaat het via geel naar donkerbruin.
Idem voor de remklauwen, tussen de klauw en de houder ontstaat oxidatie waardoor de klauw scheef gaat zitten en de blokken scheef afslijten.
Mijn blokken waren nog dik genoeg na 100.000km maar moesten toch vervangen worden omdat ze scheef waren afgesleten.
Waren de klauwen bij 60.000km gedaan, dan was er niets aan de hand geweest.
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 06 mar 2010 16:39
door Erik huisman
voor het eerst heb ik nu een automaat en het rijd geweldig natuurlijk met zo'n C5.
alleen vroeg ik me af hoe soepel de bak nou eigenlijk moet zijn?
soms heb ik het idee dat het wat stroef gaat.
reed laatst in een prius en daar voel je hem niet eens door schakelen , bij de C5 wel iets meer.
olie verversen misschien???
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 06 mar 2010 16:43
door Jalu
Een Prius heeft een CVT, ofwel een traploze automaat, dus dat je die niet voelt schakelen is normaal. (net als een ouwe Daf!)
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 06 mar 2010 16:45
door Erik huisman
okej duidelijk
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 06 mar 2010 17:07
door Ploffie
Is eigenlijk beter, zo'n CVT, altijd het juiste koppel op het juiste moment.
Vraag me af waarom de markt hier niet meer op inspringt, kostenplaatje misschien...
Mijn eerste auto had een CVT, een Volvo 66.

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 06 mar 2010 17:18
door Maurits
voor het eerst heb ik nu een automaat en het rijd geweldig natuurlijk met zo'n C5.
alleen vroeg ik me af hoe soepel de bak nou eigenlijk moet zijn?
soms heb ik het idee dat het wat stroef gaat.
reed laatst in een prius en daar voel je hem niet eens door schakelen , bij de C5 wel iets meer.
olie verversen misschien???
Erik kijk eens bij een clublid bij jou in de buurt met een automaat, kan je vergelijken.Na een oliewissel schakelt de mijne nog fijner
@ploffie, de CVT van daf/volvo is inderdaad technisch gezien de perfecte oplossing, maar er zijn veel 440/460 met 100.000 op de teller waar de automaat van stuk is. maar het optimale gebruik van de trekkracht is inderdaad erg goed uitgedacht in zo'n CVT
toch kan je je afvragen waarom niet meer fabrikanten voor een CVT kiezen. Kennelijk ligt de grens bij 1400 cc

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 06 mar 2010 17:51
door Ploffie
Vroeger wel, meen ik mij te herinneren, maar toen waren het ook riemen.
De tegenwoordige CVT's hebben stalen schakels en kunnen een groter vermogen aan.
Zoals ik hier vond:
Zo komt Nissan met een SUV, de Murano, die af-fabriek met CVT geleverd wordt. Deze haalt 245 pk uit een 3.5-liter V6. Een fors hoger vermogen en fors groter slagvolume dan tot nu toe gebruikelijk voor de combinatie met een CVT-bak. Deze auto is echter voorbehouden aan de VS en Canada en er is officieel nog geen enkel voornemen de auto naar Europa te halen.
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 06 mar 2010 18:22
door KlaasS
volgens mij heeft zelf het WILLIAMS F1 team ooit eens een cvt ingebouwd gehad
maar waarom ze er niet verder mee zijn gegaan is mij niet bekent
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 07 mar 2010 07:03
door Klaverblaadje
Jalu schreef:Een Prius heeft een CVT, ofwel een traploze automaat, dus dat je die niet voelt schakelen is normaal. (net als een ouwe Daf!)
Een prius heeft geen traploze automaat maar een dubbel planetair stelsel met twee elektromotoren en geen achteruitversnelling.
Achteruit ga je met een elektromotor.
Een kennis van mij heeft een garage onder zijn huis waarbij hij achteruit steil omhoog moet.
Hij had in zeer korte tijd één van de elektromotoren verbrand en daar heb ik de bak uit elkaar gezien.
Niet iets wat je van toyota gewend bent, die prius bak is een te licht gammel zooitje.
Ze schrijven wel "traploos"maar dat is het echt niet.

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Geplaatst: 19 mar 2010 15:33
door Menno
Bakolie laten verversen, wat er uit kwam was nog erg netjes ...
