C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Even een oud draadje afstoffen om de meningen te peilen:

Mijn pas aangeschafte V6 Automaat staat op een kilometerstand van 119000 en een beetje; staat dus voor de "zwarte beurt" (afspraak is gemaakt). De automaat schakelt boterzacht tussen alle verzetten, alleen van de 2 naar de 1 terugschakelen levert bij het tot stilstand komen van de auto nog wel eens een schokje op. Zou het de moeite waard zijn om de olie al te vervangen of is dat iets voor later?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Van 2 naar 1 is iets wat wel vaker voorkomt, niets om je ongerust over te maken ... :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ik heb het ook bij 100.000 laten doen, de olie is dan nog redelijk schoon.

Doe je het bij 200.000 dan is de olie vaak erg zwart, rembanden en koppelingen slijten nu eenmaal en die troep blijft in de olie hangen.

Het zijn de kosten niet, zeker als je héél lang wil rijden met de auto.
Er wordt toch maar de helft van de olie vervangen, de rest kan er niet uit en blijft in de bak.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik ben wel van plan om een paar jaar met de auto te rijden, maar rij hooguit 12000 km per jaar. Ik zal eerst wel even afwachten wat de kosten van het aankomende onderhoud gaan bedragen, blijft er dan budget over dan overweeg ik direct de olie te laten verversen en anders doe ik het wel bij de APK-beurt in november.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1566
Lid geworden op: 30 mei 2006 11:34
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Locatie: Willemstad
Ik was 70,- kwijt bij onze huisdealer in Nieuw-Vennep
weinig km/jaar betekent wellicht meer korte stukken, meer schakelen en meer slijtage ?
Verversen kost je de kop dus niet, zeker niet verspreid over een paar jaar.

Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
@ Jalu
Denk ook even aan de remolie, die wordt (bijna) altijd vergeten door de dealers.
Die hoort zo blank als water te zijn, en naar mate ze ouder wordt gaat het via geel naar donkerbruin.

Idem voor de remklauwen, tussen de klauw en de houder ontstaat oxidatie waardoor de klauw scheef gaat zitten en de blokken scheef afslijten.
Mijn blokken waren nog dik genoeg na 100.000km maar moesten toch vervangen worden omdat ze scheef waren afgesleten.
Waren de klauwen bij 60.000km gedaan, dan was er niets aan de hand geweest.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Erik huisman
Erik huisman
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Bericht door Erik huisman »

voor het eerst heb ik nu een automaat en het rijd geweldig natuurlijk met zo'n C5.
alleen vroeg ik me af hoe soepel de bak nou eigenlijk moet zijn?
soms heb ik het idee dat het wat stroef gaat.
reed laatst in een prius en daar voel je hem niet eens door schakelen , bij de C5 wel iets meer.
olie verversen misschien???
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Een Prius heeft een CVT, ofwel een traploze automaat, dus dat je die niet voelt schakelen is normaal. (net als een ouwe Daf!)
Erik huisman
Erik huisman
Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Bericht door Erik huisman »

okej duidelijk
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Is eigenlijk beter, zo'n CVT, altijd het juiste koppel op het juiste moment.
Vraag me af waarom de markt hier niet meer op inspringt, kostenplaatje misschien...

Mijn eerste auto had een CVT, een Volvo 66. ;)
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 135
Lid geworden op: 01 feb 2010 17:56
Auto: break 2.2 Hdi exclusive
Opties: kph, tellerringen, trekhaak, zijwindschermen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 9088CJ
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 352688
Kleur: KNCB**donker blauw
KPH: Achter
Locatie: Voorthuizen
voor het eerst heb ik nu een automaat en het rijd geweldig natuurlijk met zo'n C5.
alleen vroeg ik me af hoe soepel de bak nou eigenlijk moet zijn?
soms heb ik het idee dat het wat stroef gaat.
reed laatst in een prius en daar voel je hem niet eens door schakelen , bij de C5 wel iets meer.
olie verversen misschien???
Erik kijk eens bij een clublid bij jou in de buurt met een automaat, kan je vergelijken.Na een oliewissel schakelt de mijne nog fijner :D

@ploffie, de CVT van daf/volvo is inderdaad technisch gezien de perfecte oplossing, maar er zijn veel 440/460 met 100.000 op de teller waar de automaat van stuk is. maar het optimale gebruik van de trekkracht is inderdaad erg goed uitgedacht in zo'n CVT :smt023

toch kan je je afvragen waarom niet meer fabrikanten voor een CVT kiezen. Kennelijk ligt de grens bij 1400 cc :?:
CX sedan -phase 2 - GTi automatic - mauritius blue -1989

"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed; Second, it is violently opposed; and Third, it is accepted as self-evident"
(Schopenhauer 1788-1860)
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Vroeger wel, meen ik mij te herinneren, maar toen waren het ook riemen.
De tegenwoordige CVT's hebben stalen schakels en kunnen een groter vermogen aan.

Zoals ik hier vond:

Zo komt Nissan met een SUV, de Murano, die af-fabriek met CVT geleverd wordt. Deze haalt 245 pk uit een 3.5-liter V6. Een fors hoger vermogen en fors groter slagvolume dan tot nu toe gebruikelijk voor de combinatie met een CVT-bak. Deze auto is echter voorbehouden aan de VS en Canada en er is officieel nog geen enkel voornemen de auto naar Europa te halen.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1720
Lid geworden op: 08 feb 2010 18:39
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Locatie: Roden(Drenthe)
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
volgens mij heeft zelf het WILLIAMS F1 team ooit eens een cvt ingebouwd gehad
maar waarom ze er niet verder mee zijn gegaan is mij niet bekent
vr gr KlaasS

think positive

auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort,
opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i,
vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen C5 break,porsche924
,,citroenc4 berline,agm retro scooter
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Jalu schreef:Een Prius heeft een CVT, ofwel een traploze automaat, dus dat je die niet voelt schakelen is normaal. (net als een ouwe Daf!)
Een prius heeft geen traploze automaat maar een dubbel planetair stelsel met twee elektromotoren en geen achteruitversnelling.
Achteruit ga je met een elektromotor.
Een kennis van mij heeft een garage onder zijn huis waarbij hij achteruit steil omhoog moet.
Hij had in zeer korte tijd één van de elektromotoren verbrand en daar heb ik de bak uit elkaar gezien.
Niet iets wat je van toyota gewend bent, die prius bak is een te licht gammel zooitje. :o

Ze schrijven wel "traploos"maar dat is het echt niet. :smt017
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Bakolie laten verversen, wat er uit kwam was nog erg netjes ... :P

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie