Pagina 11 van 36

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 14 jan 2010 08:59
door bgt
In Leiden hebben ze bij het Lammerschansplein richting mijn dorp de verkeerslichten zo afgesteld dat je wel snel over het verkeersdrempeltje moet anders moet je weer stoppen. De stoplichten staan vrij dicht op elkaar. Als mijn auto alleen maar inveert en niet tegen de einddoppen aanslaat is er toch niets aan de hand. En de C5 doet dit echt heel rustig. Geen wilde bewegingen. Klein beetje inveren en eroverheen. Denk dat die anderen eerder bij hun eindpunten zitten of een kortere veerweg hebben. Verbaast mij soms hoe ze eroverheen klappen. De C4Picasso ging iets meer door zn knieen maar raakte nooit zijn einddoppen, of hoe dat ook heet?

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 14 jan 2010 09:47
door Klaverblaadje
filip schreef:Afbeelding dit wordt in Belgie wel eens een vluchtheuvel genoemd ;)
In Engeland noemen ze het ook wel "a sleeping policeman" :smt017

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 14 jan 2010 12:04
door EvilTwin
De laatste keer dat ik keek sprak men in Belgiƫ Nederlands en ook daar is een drempel een drempel en een vluchtheuvel iets heel anders. Een van die links was n.b. een Belgische krant.

Die foto van die Volvo is trouwens ook geen drempel, maar een verkeersplateau, ook een verhoging met verkeersremmende werking, maar geen drempel.

Belgische definities:
http://wegcode.be/wet.php?wet=29" onclick="window.open(this.href);return false;
bgt schreef:Verbaast mij soms hoe ze eroverheen klappen. De C4Picasso ging iets meer door zn knieen maar raakte nooit zijn einddoppen, of hoe dat ook heet?
stootrubbers, aka Bump stops

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 14 jan 2010 14:37
door gvwijnen
In de volksmond slagen wij zowat alle benamingen door elkaar denk ik ;)

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 14 jan 2010 16:32
door Roman
ondertussen weet toch iedereen wat bedoeld wordt...

en we hebben nog geen toelatingsexamen correct nederlands hier...
dus ......


;) ;)

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 14 jan 2010 18:08
door EvilTwin
goed,

maar ontken dan niet dat het incorrect is (het is ook in "Belgisch" gewoon onjuist),
en snap dat het verwarring veroorzaakt, zeker als we het hebben over weggedrag van HP.

Ik rijd in de hoge stand ook wel eens over vluchtheuvels, bijv als je vast komt te staan door een ongeluk.
Ik heb er wel eens naast gezeten als passagier dat we er voor staande gehouden werden door de kit (ondanks dat het was om langs een bus met pech te rijden)
Het mag namelijk niet!

Het raakt ook de kern van de zaak; verkeershinderende maatregelen zijn er volop,
drempels met verschillende hellingshoeken, scherpe rubberen of zelfs betonnen richels, eilanden midden op de rijbaan (die je dwingen goed te mikken) zelfs een kantelende wegas om de auto aan het rollen te krijgen. etc.

Een Cx neemt een aantal daarvan beter dan een C5, maar moet het bij een klassieke drempel of plateau bedoeld voor relatief hoge snelheden afleggen tegen auto's met Hydractive, juist omdat die naar HARD gaan voordat de achterkant erop rijdt, zodat je niet doorslaat tot op de aanslagen. Dus wat de C5 toegeeft in woonwijken, maakt hij goed op snelheid. Uiteindelijk heb ik liever wat minder comfort als je (te) hard in een woonerf rijdt, dan dat ik op moet passen op 80km/h wegen voor de uitlaat. Zo'n puist in het midden van de weg, is ook makkelijker met het brede spoor van de C5, dan het smalle achterspoor van de CX. Maar het is dus essentiƫel om de juiste hindernis te benoemen, want geen enkele is gelijk en iedere vorm vereist een ander veergedrag.

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 14 jan 2010 18:18
door zurru
EvilTwin schreef:Ik rijd in de hoge stand ook wel eens over vluchtheuvels, bijv als je vast komt te staan door een ongeluk.
Ik heb er wel eens naast gezeten als passagier dat we er voor staande gehouden werden door de kit (ondanks dat het was om langs een bus met pech te rijden).
Wat is 'de kit' ?

Geen enkel begrip uit dit lijstje lijkt hier van toepassing : http://www.encyclo.nl/begrip/Kit" onclick="window.open(this.href);return false;

:smt004

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 14 jan 2010 18:24
door Herman
zurru schreef:
EvilTwin schreef:Ik rijd in de hoge stand ook wel eens over vluchtheuvels, bijv als je vast komt te staan door een ongeluk.
Ik heb er wel eens naast gezeten als passagier dat we er voor staande gehouden werden door de kit (ondanks dat het was om langs een bus met pech te rijden).
Wat is 'de kit' ?
Geen enkel begrip uit dit lijstje lijkt hier van toepassing : http://www.encyclo.nl/begrip/Kit" onclick="window.open(this.href);return false;

:smt004
Beter zoeken :mrgreen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... de_politie

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 14 jan 2010 19:03
door alzheimer

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 14 jan 2010 22:04
door jpiek
Mja, als het om verkeersdrempels gaat krijg ik toch wel erge nostalgische gevoelens bij mijn Xantia-tijd. Ik vond dat de xantia die beter pakte dan de C5. Comfortabeler, zonder door te slaan.
met de C5 durf ik gewoon niet zo hard over drempels als dat ik met de Xantia's soms deed.

Rotterdam kent nog al wat stille wegen waar ze 50 km drempels hebben gelegt en waar je werkelijk geen hond ziet. Ik heb er wel eens een drempel met 90 gepakt, dat lukte de verlaagde, bumperklevende Golf dus niet. Die stond ineens bovenop z'n eigen spoiler/taartschep...

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 03 feb 2010 11:47
door Puurgenieten
Mijn Citroen C5 Break staat hier om 2 redenen.


Met stip op 1 !
De HP .

2. De vlakke vloer in de kofferbak.

Stopt de HP bij citroen dan is mijn terugkomst bij Toyota een feit....

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 03 feb 2010 17:21
door Rowi
Puurgenieten schreef:Stopt de HP bij citroen dan is mijn terugkomst bij Toyota een feit....
Ook niks mis mee, over het algemeen.

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 03 feb 2010 17:22
door Menno
Mist karakter ;)

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 03 feb 2010 17:23
door Rowi
Menno schreef:Mist karakter ;)
Ik dicht geen menselijke eigenschappen toe aan een auto...

Re: Citroen bijzonder door de vering?

Geplaatst: 03 feb 2010 17:23
door Roman
mijn hp loze C5 is nog altijd eens stuk comfortabeler dan een toyota.. ;)