Pagina 11 van 12
Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 07 aug 2009 06:41
door Roman
hieruit blijkt dus..
zoveel mensen, zoveel wensen....

Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 08 aug 2009 12:36
door Robbert
jpiek schreef:Robbert schreef:Onze combinatie op een natte heenweg dit jaar naar een zonnig Kroatie. Foto genomen op camping Zur Fuldaschleife in Guxhagen-Buchewerra Duitsland (nabij Kassel)
Hmm, hier ook vage plannen om eens naar Kroatië (Rovinj) te gaan, is dat een beetje te rijden qua wegen ?
Ik twijfel of we dat wel met een caravan zullen doen. Zonder schiet at beter op (door Duitsland heen)..
De caravan is er nog niet, ook een argument

Ja, Kroatie is prima te berijden, ook in het land zelf. Helemaal zonder caravan

Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 08 aug 2009 22:08
door jpiek
Door de bergen heen ook geen steile hellingen of wegen met ravijnen oid ? Lijkt me voor mezelf niet prettig met caravan, m'n passagier gaat echter al in een stuip als we door bepaalde delen van Limburg rijden...

Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 09 aug 2009 10:53
door Robbert
Steile hellingen of bergen vind je niet van betekenis is Kroatie. Onderweg heeft de voiture meer moeite met het betere klimwerk in met name Duitsland. behalve als je C5 rijdt natuurlijk

Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 09 aug 2009 23:08
door jpiek
Ok, ik meende op de kaart een par bergen en passen te zien op de route...
Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 09 aug 2009 23:39
door citroendreamer
Net terug uit Croatie, Slovenie en Oostenrijk. Bergen genoeg maar gaat goed. Alleen bij Koper (grens slovenie/kroatie) moet je niet in de file komen . raar omhoog. Echte bergen zijn pas in Slovenie. Ik was totaal gewicht +/- 2800 kg , klimmen gewoon 70 constant in zijn 3. hoofdzakelijk lpg gereden en klimaat controle aan.
Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 10 aug 2009 17:05
door Robbert
citroendreamer schreef:Net terug uit Croatie, Slovenie en Oostenrijk. Bergen genoeg maar gaat goed. Alleen bij Koper (grens slovenie/kroatie) moet je niet in de file komen . raar omhoog. Echte bergen zijn pas in Slovenie. Ik was totaal gewicht +/- 2800 kg , klimmen gewoon 70 constant in zijn 3. hoofdzakelijk lpg gereden en klimaat controle aan.
Die grensovergang is inderdaad lastig, al valt het mee met zo'n electronische Renooit-handrem

Verder gingen wij regulier met 90 per uur bergop, verbruik gemiddeld dan ook 12,8 ltr 100 km, voor een diesel

Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 10 aug 2009 17:07
door Mik Figaro
Respectievelijk momenteel in Gnesau (Oostenrijk) en daarvoor in Zirndorf (Duitsland)
Gelukkig was ik hem niet ongemerkt verloren! Alle bevestigingspiefjes zaten er nog op en lieten zich weer gewillig vastklikken..
Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 11 aug 2009 17:45
door kevin
We zijn met carvan (eriba troll) 1000 kg naar frankrijk geweest, geen enkel probleem gehad, ook niet van inklappende spiegels (gebruik van die zuignap spiegels) Trekt als een tierelier en aan en afkoppelen doe ik altijd met draaiende motor dan gaat de auto vanzelf weer omhoog bij aankoppelen. Afkoppelen is dan ook geen probleem. C5 is trouwens een 2 liter 16V op gas.
Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 12 sep 2009 23:19
door pmnztm
Ik heb uitstekende ervaringen met de C5 break met een HomeCar racer 45 spririt (max 1300 kg).
Vorig jaar nog met een Xantia 1.8 16v nu met een C5 2.2 HDI. Nou dat merk je wel!
De steigende wegen met gemak gem 90-100 km p/uur de meer vlakkere routes moest ik me inhouden..
110 was geen enkel probleem, met beladen auto en caravan..
grtn
Peter
Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 13 sep 2009 08:47
door SkyBuMp
Waren zelf naar Duitsland (keuelen stutgard, munchen), Oostenrijk (linz, wenen) en Slovenië (bratislava) geweest met een Dethleffs Beduin 540V (1500KG) en onze C5 2.0 op LPG. Ik moet zeggen de wagen soms erg goed persteerde om de heuvels te pakken in z'n 5
Heb wel vaak genoeg meegemaakt dat ik terug moest schakelen naar z'n 3 om de heuvels over te komen. De aanloop gaat nog wel maar zodra je op de helft van t bergje zit moet je zeker wel terug.. de 4 of 5de versnelling trekken dat gewoon niet. Het is allemaal afhankelijk van de weg/bergen ook, soms waren deze klimmetjes zo stijl dat je de rechter meter (koelwater temp ofzo?) omhoog zag gaan.. uiteraard airco en andere onnodige verbruikers uitgezet en de na de heuvel weer aan.
Wat me ook opviel is dat ik een traject heb gereden waar echt zowat constant bergen in waren.. daar heb ik behoorlijk veel in de 3 gereden en flink moeten doortrekken.. dat was ook wel te merken aan het oliepijl. Heb vervolgens een 700ML aan olie bij gevult.
Mede hierdoor heb ik bewust gekozen om regelmatig te stoppen en de motor ook een rust moment te gunnen.. C5 heeft zich perfect gedragen en mag eigenlijk nergens over klagen

. Wagen is inmiddels al weer voor service geweest @ Oldenhage

, nix aan t handje. Verdiend alleen nog wel een goede wash/polish en wax beurt..
Over het algemeen op LPG geboekt alleen in oostenrijk heb ik even zonder gezeten. Verbruik op LPG was in het begin even drama.. 1 op 5. Daarna begon het weer aan te trekken en was het gemiddelde al snel weer terug op 1 op 7/8 (gemeten aan de pomp).

Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 13 sep 2009 08:56
door EW
SkyBuMp schreef:Ik moet zeggen de wagen soms erg goed persteerde om de heuvels te pakken in z'n 5
Heb wel vaak genoeg meegemaakt dat ik terug moest schakelen naar z'n 3 om de heuvels over te komen. De aanloop gaat nog wel maar zodra je op de helft van t bergje zit moet je zeker wel terug.. de 4 of 5de versnelling trekken dat gewoon niet.
Pas je wel op?
Om de bult op te komen heb je vermogen nodig. Dus PK's of kW's. Dat heeft de motor pas bij hogere toerentallen ècht beschikbaar.
Bovendien loopt bij hogere toerentallen je koelwatercircuit harder omdat de waterpomp harder draait.
Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 13 sep 2009 09:56
door SkyBuMp
Uiteraard, merkte dat de wagen bij 3000toeren en hoger pas echt goed trok. Dus de 5 heb ik meer als rol versnelling gebruikt en bij kleine heuvels ging dat ook wel prima. Maar goede tip in elk geval
Hadden jullie trouwens ook het gevoel dat bij terugkomst de auto een stuk losser aanvoelde? Alsof de wagen sneller op t gas e.d. reageert.. misschien te veel caravan kilometers achter de rug waardoor ik het andere rijden gewend ben geraakt

Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 13 sep 2009 10:00
door EW
Nee want ik heb geen sleurhut.
Maar inderdaad: laatst reed ik op de snelweg en kwam een (gezien de roetwolken die hij produceerde vol op zijn staart getrapte) 530d niet van mijn voorbumper af doordat ik in 3 en 4 reed.
Pas toen ik bij 170 opschakelde naar 5 en van het gas ging liep ie weg....
Re: Caravan & de C5 ...
Geplaatst: 13 sep 2009 10:08
door SkyBuMp
Lol.. laat ik net nou rond aan het kijken zijn voor een 530D haha...incl roetfilter. 500NM koppel sleurt goed
