V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Leiding stuurhuis lek

Bericht door JW-C5 »

Je wordt in de C5 voor zo ongeveer alles gewaarschuwd, je kunt het zo gek niet verzinnen.
En dan ontbreekt deze, mij ontgaat de logica...... :smt017

Of het zou al moeten zijn dat de ontwerpers zó arrogant waren in hun gedachte dat dit een zodanig absoluut perfect en hermetisch dicht systeem is dat er dus noooooit een lekkage zou kunnen optreden.
En daarbij niet inmiddels meegekregen hebben dat hun gedachte niet juist was, ze krijgen de rapporten van de problemen dus gewoon niet in handen.
En daarom is er ook bij de Phase II en de Phase III geen niveausignalering aanwezig :cry:

Dit nu wetend ga ik er voor mezelf een extra aandachtspunt van maken. Bij de jaarlijkse beurt moet er dan heel goed gekeken worden naar slangen en aansluitingen :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik vermoed dat het niveau op de LHM-systemen een wettelijke eis is geweest omdat in dit circuit het remsysteem was opgenomen. Net als de wettelijke eisen destijds de DIRAVI om zeep hebben geholpen zoals deze in de CX werd toegepast. Dit systeem had geen directe harde verbinding tussen stuurwiel en spoorstangen. Er werd gestuurd door aansturing van een hydraulisch ventiel. Deze "drive-by-wire" was later niet meer toegestaan.....

By the way, gaat er in de C5 geen lampje/melding aan als het remvloeistof niveau te laag is?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Leiding stuurhuis lek

Bericht door JW-C5 »

De DIRAVI had wel degelijk een harde verbinding tussen het stuur en de tandheugel.
Probleem was echter wél dat je dan heeeeel hard aan het stuur moest trekken omdat er een enorm directe overbrenging was, bij de SM maar twee omwentelingen van uiterst links naar rechts als ik me goed herinner.

En ja, op het remvloeistof reservoir zit wél een niveau indicator. Daar was vorige week nog een posting over.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik meen me te herinneren dat de DIRAVI van de CX uit het heugel kwam als alles werkte zoals het hoorde. Wanneer de motor uit was, kwam hij in de heugel en als de motor liep was die verbinding weg.....en zo voelde het ook. Motor uit, kon je sjorren tot je arm uit de kom lag en bij draaiende motor: drive-by-wire. Dat was zooooo héérlijk!

Check de wikipedia DiRaVi
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Zo..ik heb gisteren maar een afspraak gemaakt voor reparatie van de leiding. Lekkage is volgens D&O wel zodanig dat het niet op een andere manier is op te lossen.
En ja..veiligheid staat toch wel voorop.

volgende week woensdag krijgt mijn dame een D&O behandeling :D
Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Vandaag mijn dame bij D&O gebracht, €500 armer en zij is weer een jaartje APK gekeurd. :smt023
Afbeelding
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
:smt023
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
beetje OT maar dit klopt niet.
GW-tje schreef:Ik meen me te herinneren dat de DIRAVI van de CX uit het heugel kwam als alles werkte zoals het hoorde. Wanneer de motor uit was, kwam hij in de heugel en als de motor liep was die verbinding weg.....en zo voelde het ook. Motor uit, kon je sjorren tot je arm uit de kom lag en bij draaiende motor: drive-by-wire. Dat was zooooo héérlijk! Check de wikipedia
Wiki moet je qua Citroën nooit vertrouwen.
Ik vermoed dat het niveau op de LHM-systemen een wettelijke eis is geweest omdat in dit circuit het remsysteem was opgenomen. Net als de wettelijke eisen destijds de DIRAVI om zeep hebben geholpen zoals deze in de CX werd toegepast.
Ook dat is onjuist. Sowieso is DiRaVi nog tot 1996 in de Xm toegepast. Auto's als de Lexus GS en diverse BMWs hebben optioneel nog steeds (elektrisch) drive-by-wire. Of wat denk je van parkeerhulp (waar Ford nu reclame mee maakt op de Focus)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Mijn zwager heeft bij zijn C5 2.0i16V-EW10J4 Exclusive Break van 2001 vermoedelijk ook last van de lekke leidingbundel van het stuurhuis. Nog niet onder de auto gelegen, maar zijn klacht dat er een plas LDS onder het stuurhuis lag en dat de servobesturing lawaai maakt, doet me dit ernstig vermoeden. Nieuwe bundel kost 300 euro en Bart Ebben heeft zo niks liggen. Iemand hier nog eventueel? Is er iemand die de verschillen weet tussen de leidingen van de PH1 en PH2? Of zijn deze onderling uitwisselbaar? Dat zou het zoeken naar een gebruikte set een stuk eenvoudiger maken. Ik maak me al op voor een zaterdagje klussen.......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Leiding stuurhuis lek

Bericht door JW-C5 »

Heeft de Vos in Boven Leeuwen ook niks liggen?
Daar heb ik al het eea vandaan gehaald, en iha zijn ze wat prettiger geprijsd dan BE ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Via onderdelenlijn bij Snuverink in Borculo....60 euro. Kijk dat zijn berichten.....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Vanmiddag uurtje eerder naar huis en even bij mijn zwager langs om te kijken wat er nu precies loos was.
Portieren geopend met de afstandbediening en al direct een hoop herrie van de elektropomp; lucht in het systeem. Eerst even naar het LDS-niveau gekeken: ECHO! :shock: Oops die staat wel heel erg laag. Motor gestart en even naar de laagste stand, nauwelijks verbetering in het peil.
Afijn duidelijk ergens een lekkage van enige omvang dacht ik. Ter plaatse van het linker voorwiel lag een plasje met LDS.......stuurhuisleidingen? :smt017 Nee. De retourslang van de veerpoot was afgescheurd net op de scheiding rubber/stalen leiding. Losse stukje van de leiding af, schoongemaakt en de slang er weer op. Net lang genoeg.

2 liter LDS was nog niet voldoende om de dame weer op peil te krijgen dus morgen nog maar even wat erbij! Jammer dat er geen niveausensor is gemonteerd zoals in de oude HP's dan was dit euvel veel eerder aan het licht gekomen. Gelukkig viel het uiteindelijke probleem erg mee en de LDS verversing kan bij de 200kkm achterwege blijven! :D
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
LDS bij Birze was niet zo duur, hebben van Kroonolie.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik begreep van EvilTwin dat er in de Kroonolie ook minerale olie is bijgemengd en dat kan funest zijn als er zuivere synthetische olie door de aderen moet stromen. Paar liter bij Coolen gehaald à 15,75 per liter......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik wordt gek. In april 2011 mijn auto voor apk gehad bij D&O. Toen afkeur vanwege lekke stuurhuis. Zie begin van dit draadje. Alles vervangen.ruim 400 euro. En nu weer lek. (Apk gedaan door hele goede kennis) Bij sturen spuit hij een straal olie. Wat voor een levensduur mag ik verwachten? Weer 400 euro betalen? Buiten dat ik daar het geld niet voor heb nu, lijkt mij dat dit toch niet zou mogen?

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
Afbeelding
Plaats reactie