Pagina 2 van 3
Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 29 mar 2011 13:24
door edwin48
maarten ben het niet met je eens mijn break trekt minimaal eens in de twee of drie weken een paarden trailer met twee paarden er in ongeveer 1200 a 1300 kg en heb nog steeds ( gelukkig) geen problemen met koppeling.

Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 29 mar 2011 13:47
door Maarten
Tuurlijk, maar niet elke koppeling heeft de gemiddelde levensduur
Het is slechts een grove indicatie

Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 29 mar 2011 14:02
door JW-C5
@ edwin48,
Heb jij jouw C5 vanaf nieuw gehad?
Zo niet, hoe zeker ben je er dan van dat de koppeling nooit gewisseld is?
Groet,
JW
Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 29 mar 2011 14:59
door edwin48
jw heb alle onderhouds intervallen en auto historie gezien bij de dealer ben er dus vrij zeker van dat dit niet is gebeurd.

Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 30 mar 2011 14:30
door arnoud
Maandag hebben ze tijd , dus daar na weet ik presies wat het was..... (en kost)
Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 03 apr 2011 14:07
door maran
Ik ben benieuwd naar de kosten en wat je dan allemaal hebt laten uitvoeren (drukgroep lager, koppelingsplaat, keerringen). Als de boel dan toch open ligt maar meteen alles wat nodig is lijkt me zo! Wil bij mijn C5 dit ook laten doen omdat het, kan ik daarna door naar de 440.000 km.

Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 03 apr 2011 15:22
door BJG
Tegenwoordig verslijt de koppelingsplaat bijna niet meer.
Het is meestal het druklager dat de geest geeft, waarschijnlijk ook in het geval van de topic starter.
Op het verslijten van een druklager is het wel of niet trekken van een aanhanger niet zozeer van invloed.
Wat wel van invloed is hoe lang en hoe vaak de koppeling wordt en blijft ingedrukt.
Dus filerijden en voor het stoplicht staan met ingetrapt koppelingspedaal is slecht voor het druklager.
Soms komt slijtage van de zelfstellende drukgroep voor. Dat zit vaak in het stelmechaniek dat niet goed werkt, of in het druklager dat niet goed terug glijdt over de as. Dan slijt de koppelingsplaat wel, en gaat de koppeling doorslippen.
Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 04 apr 2011 09:08
door arnoud
Zo beetje hectisch weekend gehad, nog geen tijd gehad dit te melden.
Vrijdagmiddag hadden ze hem gelukkig al klaar,
vervangen koppeling/drukgroep en vliegwiel.
vliegwiel is een 2de handsje met 5KM op te teller, nu dus al meer
koppeling incl. lagers en het vliegwiel waren kapot.
kosten een paar cent minder dan 994euro, vind ik best netjes
op de vraag raar dat ik dit niet heb voelen aan komen, was het antwoord dat MOET je gevoeld hebben,
dus waarschijnlijk is het telkens een klein beetje slechter geworden, en helaas dus niet opgevallen.
dit is ook mijn eerste diesel en het koppel van zo'n diesel blijft ook anders.......
klopt in elk geval dat hij nu anders koppelt dan daar voor

Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 04 apr 2011 10:15
door edwin48

valt gelukkig dan nog mee als je op veel meer had gerekend, nou veel geluk met de nieuwe koppeling, en zweef weer heerlijk door het land.
Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 07 jun 2011 01:33
door Fernando
Ik vrees dat mijn koppeling of drukgroep er ook aan zit te komen. Vooral als ik vanuit zijn 5 of 6 plankgas accellereer vanaf zo'n 2.000 toeren wil hij af en toe wel eventjes kort gieren, de toeren klimmen dan snel met 300 of 400 rpm om daarna even 'vlak' te blijven en dan weer normaal door te stijgen.
Bij mijn vorige auto (een Xantia 2.0 16V) heb ik de originele koppeling naar bijna 410.000 km gereden, nu is mijn C5 2.0 HDI 138 waarschijnlijk al bij 220 dkm aan de beurt. Is dat normaal ?
Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 07 jun 2011 08:49
door arnoud
Ik weet helaas niet wat normaal is, wat ik wel weet is dat een diesel overhet algemeen meer koppel heeft dan een benzine, en dat je koppeling het dus gewoon drukker heeft

Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 07 jun 2011 09:09
door JW-C5
Fernando schreef: ...Bij mijn vorige auto (een Xantia 2.0 16V) heb ik de originele koppeling naar bijna 410.000 km gereden, nu is mijn C5 2.0 HDI 138 waarschijnlijk al bij 220 dkm aan de beurt. Is dat normaal ?
Bij een gechiptunede HDi 138 verbaast me dat niet.....
Groet,
JW
Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 07 jun 2011 09:13
door Herman
Schijnt normaal te zijn.
Mijn druk groep is ook al vervangen.

Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 07 jun 2011 21:19
door BJG
@Fernando:
Dit is nu exact het probleem van de zelfstellende drukgroep,
het stelmechanisme werkt niet goed. Zoals jij schetst begint het probleem, dan wordt het erger en erger en op een gegeven moment stelt de drukgroep een tandje bij en is het weer ok.
Je kunt dus doorrijden totdat het over gaat (soms duurt dat wel 20 000 - 30 000 km)
of je laat hem vervangen natuurlijk.
Re: Koppeling blijft op de bodem liggen daarna einde aandrij
Geplaatst: 07 jun 2011 22:16
door Ceevijf
271.000 en dan nog voor 1.000 vervangen? oei, je gelooft in je C5
Dan kan ik nog 66.000 rijden zonder probs aan de koppeling
