Pagina 2 van 3
Re: vliegwiel
Geplaatst: 22 mar 2011 18:32
door gvwijnen
Ik twijfel beetje tussen vliegwiel en het kantelen van de motor.
Maar wat mij opvalt is dat het euvel zich de ene keer voordoet dan de andere keer.
Je kan bvb een rit rijden met zeer beperkte schokken, en dan plots na een tijdje wordt het fenomeen erger en echt onconfortabel.
Als je dan dag erna terug in wagen stapt is het weer in orde.
Zeer vreemd, maar vooral ook erg vervelend op sommige momenten.
Verder blijft het natuurlijk heerlijk zweven

Re: vliegwiel
Geplaatst: 22 mar 2011 18:39
door JW-C5
Ik heb een Info'Rapid gezien waarin daar wat over gezegd wordt.
Als je me de laatste acht cijfers van je VIN geeft zal ik even kijken. Ik kan daar alleen bij via de VIN, vandaar
Groet,
JW
Edit JW: zes gewijzigd in acht
Re: vliegwiel
Geplaatst: 22 mar 2011 18:49
door bdc
gvwijnen schreef:
Maar wat mij opvalt is dat het euvel zich de ene keer voordoet dan de andere keer.
Je kan bvb een rit rijden met zeer beperkte schokken, en dan plots na een tijdje wordt het fenomeen erger en echt onconfortabel.
Als je dan dag erna terug in wagen stapt is het weer in orde.
Inderdaad en net als je naar de dealer gaat wilt die het natuurlijk niet doen
Laatste 6 cijfers van mijn chassisnr zijn 523052.
Re: vliegwiel
Geplaatst: 22 mar 2011 18:52
door JW-C5
Stom

, typefoutje mijnerzijds, ik heb de laatste acht cijfers nodig.....
Groet,
JW
Re: vliegwiel
Geplaatst: 22 mar 2011 19:02
door bdc
Ik zal het anders helemaal geven: VF7RWRHR89L523052

Re: vliegwiel
Geplaatst: 22 mar 2011 19:16
door JW-C5
Daarvoor bestaat inderdaad een Info'Rapid: B2BW0MQ0 VOOR : C5 (X7) EN ML6C
Daarin staat: GEVOLG VOOR KLANT : Schokken van de koppeling
En: VOORWAARDEN VOOR HET OPTREDEN : Tijdens de ontkoppelingsfase (synchronisatie van het motortoerental met het toerental van de versnellingsbak ) of na de ontkoppelingsfase (Motortoerental en toerental van de versnellingsbak gesynchroniseerd) - Bij ingeschakelde versnelling en laag motortoerental
In het document staat:
HERKOMST
Koppeling - Stuurparameters van de elektronische eenheid motor en/of motorsteunen.
Desgewenst kan ik het document als PDF sturen.
Geef dan even je E-mailadres via een PB.
Groet,
JW
Re: vliegwiel
Geplaatst: 22 mar 2011 19:31
door bdc
PB verstuurd, bedankt!
De koppeling is nog maar pas vervangen, dus dat kunnen we denk ik wel uitsluiten. Ik ga morgen de motorsteunen eens inspecteren!
Re: vliegwiel
Geplaatst: 22 mar 2011 20:02
door gvwijnen
@JW-NHS
Ik veronderstel dat deze info onafhankelijk is van het VIN nummer? Of kan ik een ander uitreksel krijgen uit de info'rapid?
Ook bij mij is koppeling pas vervangen, en dat is prima gemaakt, dus ik veronderstel dat het daar ook bij mij niet mee te maken heeft. Voor de vervanging had ik immers ook al last van dit euvel.
Re: vliegwiel
Geplaatst: 22 mar 2011 20:47
door V-zesserke
Ik merk soms ook wel enige lichte schokken na het opschakelen van versnelling en dan vooral van 3 naar 4, inderdaad net alsof het aandrijfgeheel een beetje kantelt. Het vliegwiel is reeds 2 maal vervangen om andere redenen (slip koppeling / olielek) en het was voor zover ik weet met beide vliegwielen / koppelingen zo.
Dus heb ik mijn twijfels of het daar zou aan te wijten zijn, misschien idd motorsteunen of software.
Nu is het bij mij maar af en toe en niet heel erg, dus ga ik er de dealer niet onmiddelijk mee overvallen, maar als jullie een oplossing hebben lees ik het hier graag

.
Toch ben ik ook helemaal niet wild van die dubbelmassa vliegwielen, en vrijwel alle merken hebben er meer miserie mee als hen lief is.
Of hoe je iets vrij simpels en degelijk als een gewoon vliegwiel / koppeling ook ingewikkelder en onbetrouwbaarder kan maken. En dat je dan als het stuk is bovendien nog eens een rib uit je lijf kost

.
Re: vliegwiel
Geplaatst: 22 mar 2011 20:48
door JW-C5
@ gvwijnen
Die I'R slaat op de koppeling van dit type auto.
Desgewenst stuur ik 'm ook jou toe. Geef dan even je E-mail adres via een PB.
Groet,
JW
Re: vliegwiel
Geplaatst: 23 dec 2011 21:56
door bgt
Ik vind mijn koppeling af en toe ook heel "rauw" ingrijpen. Iets te gretig. Je krijgt dan van die rukjes. De volgende keer doet ie t dan weer goed. Moet ik hiermee naar de dealer of is dit normaal?
Re: vliegwiel
Geplaatst: 01 jan 2012 15:47
door James007

Voor GVwijnen,
Vooreerst beste wensen voor het nieuwe jaar!
Lees ik goed dat je koppeling moest vervangen worden rond de 30000 Km??? Normaalgezien gaan moderne koppelingen praktisch heel het leven van de wagen mee... en nu heb je problemen met trillingen aan het vliegwiel.
Zou er misschien iets mis zijn met je rijstijl?
Momenteel heb ik 40000 Km op de teller van m'n C5 2.0 HDI 163 pk van 2010; tot nu toe geen enkel probleem met m'n wagentje!
Hopelijk kan het euvel snel hersteld worden en ga je een probleemloos jaar tegemoet.
Groeten. James.

Re: vliegwiel
Geplaatst: 02 jan 2012 15:46
door EvilTwin
Die koppeling is niet normaal, maar was een aantal C5-3 waarbij de koppeling vervangen moesten worden ivm een lekke keerring oid (olie op de platen). Daar is ook een topic over.
Re: vliegwiel
Geplaatst: 06 jan 2012 22:04
door quadreaat
Deze week is bij mijn C5 tourer (19000km) de oliekeerring, het dubbel massa vliegwiel en de koppeling vervangen.
Oliekeerring omdat er vermoeden was van minimale lekkage.
Dubbel massa vliegwiel omwille van abnormale slijtage, speling van +/- 2cm.
Koppeling omwille van abnormale slijtagesporen (ingebrand) voor de huidige kilometerstand.
Fenomeen was occasioneel kortstondig doorslippen van de koppeling op momenten dat de motor vermogen moest leveren (2000-2300 tr/min). Bijv.: doortrekken in 3° versn en doorschakelen naar 5° versn.
Alles is probleemloos vervangen onder garantie en er werd een technisch dossier aangemaakt voor de techn. dienst van Citroen.
Re: vliegwiel
Geplaatst: 06 jan 2012 22:16
door GW-tje
Het enige, in zo'n relaas als dit, waar ik nog enigszins vrolijk van word, is voor jou dat het onder garantie is gebeurd. Wat een ellende.....