Pagina 2 van 3

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 08 feb 2012 21:40
door citrowim
GW-tje schreef:Flesje verstuiverreiniger van Wynn's toevoegen aan een kwart tank doet vaak wonderen.
Daarnaast kun je het handopvoerpompje verdenken van enige lekkage, wat ook slecht starten tot gevolg heeft. De laatste om ook zeker te controleren is de bedrading naar je gloeibougies. Je zult moeten meten of alle bougies daadwerkelijk spanning krijgen bij het voorgloeien. Nieuwe bougies monteren zegt dus niet alles......
Net bij een Hdi (van m'n broer) koude start probleem proberen op te lossen.
Accu en startmotor goed.
Gloeibougies gedemonteerd, doormeten gaat amper vanwege de zeer lage weerstand.
Uitgebouwd gloeiden ze allemaal mooi.
Met alle bedrading los van de bougies meet ik als het lampje binnen brandt geen +12V op de aansluitingen.
Is het relais dan stuk of doe ik iets verkeerd??

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 08 feb 2012 21:57
door GW-tje
Die laatste zin begrijp ik niet helemaal goed. Kun je dat iets verduidelijken?

Als je de bedrading gewoon hebt aangesloten moet je bij elke bougie tussen aansluitpunt en massa dezelfde basisspanning meten. Als daar verschillen in zitten moet je de contactringen van de bedrading goed schoonmaken en eventueel licht opschuren. Door dit te meten en de gloeibougies allemaal te controleren weet je dat alle cilinders in ieder geval voor kunnen gloeien en dat er niet 1 of 2 cilinders buiten spel blijven. Als dat zo is wordt het starten namelijk erg moeilijk gemaakt.

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 08 feb 2012 22:17
door BJG
De ph1 HDi die Citrowim heeft moet ook gewoon probleemloos starten met defecte gloeibougies. Ik denk dat het in een andere hoek moet worden gezocht.

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 08 feb 2012 22:26
door citrowim
Nee sorry het is niet mijn 1800 ph1 auto, die doet andere rare dingen.
De Hdi van m'n broer start slecht.
@GW-tje de bedrading lag toch los dus zo heb ik het gemeten.
Dank voor de tip van de overgangsweerstand, het zag er allemaal redelijk courant uit.
Maar aangesloten of niet je moet toch gewoon +12 volt meten op de bedrading als het voorgloeilampje binnen brandt of niet??
In mijn schuur is het een graad of 10/15 en de auto had 1/2 uur daarvoor wel gelopen, koelwater nog te warm?? Maar dan brandt het lampje binnen toch niet???

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 08 feb 2012 22:36
door BJG
Wat voor model en bouwjaar hdi heeft je broer?

Als het gloeilampje brandt moet er idd sowieso spanning staan op de gloeiers.
Wel wat vreemd overigens dat een HDi die 1/2 uur stil staat bij 10-15 gr al het gloeilampje laat branden. Normaal gebeurt dat pas bij een nacht staan bij ongeveer 0 graden, en dan brandt het lampje slechts 1 a 2 seconden. (hij gloeit dan natuurlijk wel langer dan dat het lampje brandt).i

Ik heb een ph2 HDi en daar heb ik nog nooit een gloeilampje zien branden zelfs niet bij -15 al gloeit hij wel degelijk.

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 08 feb 2012 22:48
door citrowim
Hmm ik weet het niet zeker ik denk ook zo rond 2005, in ieder geval een break met het oude model carosserie.
Morgen gaat ie even langs de dealer om de gloeierij te laten testen, ben benieuwd wat het is en meld me dan weer.
Alvast dank voor het meedenken

Wim

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 09 feb 2012 10:26
door Nosmo King
@BJG

Je bedoeld het gloeispiraal icoontje op je dashboard? Dat heb je nog nooit zien branden ook niet bij -15? Ik zie dat lampje nu wel branden bij -8 en zeker bij de -20 toen we afgelopen zaterdag uit Italie vetrokken. Wij hebben dezelfde 1.6 HDiF motor toch.

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 09 feb 2012 11:54
door GW-tje
Ledje in dash va BJG is kapot..... :smt203

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 09 feb 2012 20:40
door BJG
Ha ha zou natuurlijk kunnen GW.
@Nosmo als die van jou het doet moet die van mij het ook doen.

Zal binnenkort eens even testen/meten waarom hij niet brandt. Ik moet duidelijkheidshalve wel erbij vermelden dat ik de meest recente motor-, en BSI softwareversie heb geupload. Misschien zit daar nog enig verschil in.

Blijft wel gewoon staan dat een 'oude' 2.0 HDi gewoon start zonder dat de gloeiers het doen.
Ook bij de oude 2.2 merk je het nauwelijks als ze het niet doen.
De 1.6 HDi gaat ook prima zonder gloeien, alleen krijg je daar weer mogelijk roetfilterproblemen als de gloeiers defect zijn.
De nieuwe 2.0 slaat wel redelijk moeilijk aan met defecte gloeiers.

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 09 feb 2012 21:56
door GW-tje
Xantia 1.9 TD had ook echt altijd de gloeipitten nodig. Blijft natuurlijk het feit dat er ook wordt nagegloeid d.w.z. dat de gloeibougies nog steeds werken als de motor al loopt. Het lampje brandt tijdens de nagloeitijd nooit.

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 09 feb 2012 22:44
door BJG
Klopt!
Maar dan hebben we het natuurlijk wel over een voorkamerdiesel. Dat maakt wel een wezenlijk verschil.

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 09 feb 2012 23:10
door citrowim
Vanmorgen met koude start volgens recept alhier gevonden 2x gegloeid.
Dus kontakt aan tot lampje uitgaat dan kontakt uit.
Procedure herhalen en dan starten.
Als een zonnetje, ik begrijp het niet meer maar het werkt en als de auto warm (lees binnen) staat doet ie ut ook goed.
De dealer moet nog even w88 ;)

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 10 feb 2012 08:14
door GW-tje
2x gloeien betekent toch dat je eens op e-bay moet gaan zoeken naar een ander voorgloeirelais en misschien een paar nieuwe gloeipitten. En toch even alle elektrische aansluitingen/overgangen goed schoonmaken met contactspray en in de vaseline.....

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 10 feb 2012 09:24
door Peebee
Dat is de volgende stap dunkt me,
kost wat maar dan loopt en start de dame weer zoals 't hoort, :smt023

Re: Koude start met blauwe rook

Geplaatst: 10 feb 2012 10:19
door GW-tje
Voorgloeirelais: KLIK

Gloeibougies: KLAK