Pagina 2 van 3
Re: krakende vering
Geplaatst: 13 jan 2011 11:18
door willy4
voor de smeernippel, heb je alleen de buiten mantel doorboord, en daar de nippel ingezet
en de plastieken bus niet
heb je er een foto van
ik heb het al een tijdje willen doen, maar ik had er alleen maar een tekening van
en dat was helemaal niet duidelijk
Re: krakende vering
Geplaatst: 13 jan 2011 11:23
door Peebee
Hiermee meteen concluderend dat het zeker geen klus is voor de amateur DHZ-er,
je moet naar mijn idee toch wel weten wat je aan het doen bent,
ook al kijk je nog zo goed hoe alles zit tijdens de demontage,
Peter
Re: krakende vering
Geplaatst: 13 jan 2011 14:42
door Maarten
willy4 schreef:voor de smeernippel,heb je alleen de buiten mantel doorboord,en daar de nippel ingezet
en de plastieken bus niet
heb je er een foto van
ik heb het al een tijdje willen doen ,maar ik had er alleen maar een tekening van
en dat was helemaal niet duidelijk
Op zich zijn het redelijke bedragen maar uitgesmeerd over de tijd dat zo'n lager mee gaat valt dat toch best mee. En als je er een weer goed rijdende C5 voor terugkrijgt...
Re: krakende vering
Geplaatst: 13 jan 2011 17:32
door johnh
ik heb de smeernippel tussen de keerring en de lagerschaal gezet. Van onderaf in de arm.
de (buiten) rand van het lager zit 11mm dieper vanaf de rand van de arm. De kunstof bus blijft dus heel.
Een nippel alleen in de arm achter de kunstof bus werkt niet, dan kan je een heel vetpatroon leeg drukken zonder dat er ook maar een klein beetje vet bij de lagers komt.
Had per arm 2 nippels kunnen plaatsen maar het is altijd het buitenste lager wat eerst stuk gaat.( aan de wiel zijde)
Eigenlijk kan je dit alleen doen bij gedemonteerde armen/ vervanging lagers. er komt namelijk altijd wat boorsel in de lagers, en dan gaat het zeker stuk... en je weet zeker dat je niet in de keerring boort.
Re: krakende vering
Geplaatst: 13 jan 2011 17:38
door johnh
en nog een 2e foto (dit is de rechter draagarm)
Re: krakende vering
Geplaatst: 23 jan 2011 19:58
door Harm Jan
Ik had ook krakende vering achter, zowel (langzaam) rijdend als bij stilstand. Bij de garage geweest, inderdaad de ADALs (achterste draagarm lagers), reparatie door de garage kost zomaar 500 a 600 euro gaven ze aan, dus ze hebben eerst de ADALs gesmeerd. Bovendien vonden ze de slijtage nog binnen de normen vallen en was vervanging (nog) niet nodig. Dat smeren heeft een week of 3 geholpen en ja hoor, vanmiddag was het gekraak er weer... Zal vroeg of laat toch op reparatie uitdraaien.
Re: krakende vering
Geplaatst: 23 jan 2011 22:06
door Oldenhage
Ik vind het een waardeloos antwoord van de garage, sorry voor mijn collega's.
Er valt bij de originele setting niets te smeren. En slijtage die binnen de normen valt... Er is geen norm voor... En slijtage kan je alleen waarnemen als je de boel demonteerd..
En de 500 à 600 euro... Moeten dan wel beide kanten voor gedaan worden. Maar voor 250 euro per kant, kan je het bij de meeste garages wel laten doen
Re: krakende vering
Geplaatst: 28 jan 2011 10:45
door Mauke
Update:
Mijn monteur geeft aan dat hij speciale materialen nodig heeft om de adals te vervangen. Klopt dit? Nu ben ik dus genoodzaakt om naar een garage te gaan en de volle mep te betalen. Is het wijsheid om bijv naar de garage in Veldhoven te gaan die 2e hands materialen gebruikt waardoor de prijs iets lager wordt?

Re: krakende vering
Geplaatst: 28 jan 2011 10:53
door Menno
2'dehands ADALS

Re: krakende vering
Geplaatst: 28 jan 2011 10:54
door Roman
Mauke schreef:Is het wijsheid om bijv naar de garage in Veldhoven te gaan
ik zie in je profiel cadier en keer...
de dealer in belgie kan dan ook interessant zijn hoor...

Re: krakende vering
Geplaatst: 28 jan 2011 11:37
door EvilTwin
2e hands ADALs komt wel vaker voor, maar dat zijn dan de draagarmen inclusief ADALs, van de sloop. De vraag is natuurlijk, als je ziet dat bij sommig gebruik (stenen sjouwen met aanhanger) de ADALs maar 120dkm meegaan, wat het nut is om er 2e hands in te zetten met al 50 of 80dkm erop.
Speciaal gereedschap is denk ik trekkers voor de lagerschalen, is niet zo specifiek voor een Citroen.
Re: krakende vering
Geplaatst: 17 feb 2011 15:06
door Harm Jan
Ik had dit gekraak ook uit de achtervering, zowel rijdend als bij stilstand. Eerst is het door de garage gesmeerd, dat hielp een paar weken, maar deze week zijn de ADALs, de achterste draagarmlagers inderdaad vervangen en dat helpt, want het geluid is helemaal weg de de auto rijdt weer prima. De draagarmrubbers zijn ook vervangen en het is een flinke klus, men is 3 uur per kant bezig geweest, totaal 6 uur werk. Maar het helpt wel.
Ik heb overigens een Phase II met net geen 110.000 op de teller, dus ook Ph II heeft het al.
Re: krakende vering
Geplaatst: 17 feb 2011 18:56
door EvilTwin
Met draagarmrubbers bedoel je de ophanging van de voorwielen?
Achter zitten geen draagarmrubbers, alleen aanslagrubbers, subframe-rubbers en de stabilisatorstang monteerpunten.
Re: krakende vering
Geplaatst: 02 mar 2011 11:55
door Mauke
Nou,de kogel is door de kerk. Heb de ADAL's laten doen bij de garage. Helemaal geen gekke prijs. Ik heb net 400 euro moeten betalen,voor beide kanten. Mag dus niet klagen. Deze garage hou ik in mijn achterhoofd. Op naar de volgende klus
Re: krakende vering
Geplaatst: 02 mar 2011 16:02
door Peebee
Da's een nette prijs voor de ADALS aan beide kanten,
misschien een tip om de garage te vermelden,
Peter