BONO schreef:Klagen over prestaties....spijkers op laag water zoeken...u bent blijkbaar sneller tevreden, das alles.
Van mij mogen ze zo een twin turbo V6 benzine in de C5 gooien, of een 2.0THP of een V8HDi in de C6, waar ik tevreden mee ben is hier geen issue. Je moet het niet omdraaien, jij wilt je 2.2HDi inruilen voor een nieuwe 2.2, terwijl de 3.0HDi sneller is. Dat geeft al aan dat je niet het onderste uit de kan wil qua prestaties. Dat is prima, maar dan is het niet alleen raar om over de vermeende traagheid van de 3.0HDi te gaan klagen, het strookt ook nog eens niet met de feiten. Maar belangrijker nog, waarom maak je je dan zo druk over de cijfers van de C5 2.2 vs de Mondeo 2.2? Maak je nu de keuze voor een C5 of voor 0,3s sneller naar de 100km/h? Een keuze voor de C5 kan idd een kwestie van smaak zijn, maar waarom begin je dan over getalletjes achter de komma?
VWB de V6, ik trap gewoon niet in die onzinverhaaltjes en hecht geen overdreven zware waarde aan een getalletje achter de komma. Ik heb ook testen gezien van de A4 3.0tdi waarin die 0-100km/h deed in 7,3s (1s langzamer dus dan hun volslagen onrealistische opgave). of testen van de Mondeo waarin die ~100kg zwaarder bleek dan opgegeven. Voor getallen op papier koop je niks. Die testen waarin de A4 wél de opgegeven waarden haalt neem ik dan ook met een korreltje zout. Het is bekend dat diverse fabrikanten dergelijke tests en de testers beïnvloeden, bijv door speciale versies aan te leveren, of MM-software die het testwerk herkent en tijdelijk meer levert. Dat doet bijv. BMW zelfs tijdens de ECE-verbruikscyclus. Het is ook bekend dat mn de Duitse pers meewerkt aan het vervalsen van testresultaten.
Desalniettemin, snapt ook de "internationale pers" dat de opgegeven waarden van Citroën meestal conservatief zijn, daarbovenop wekken ze altijd de indruk traag te zijn doordat er zo veel input gefilterd wordt. De "internationale pers" is dan ook altijd verrast als ze de meetwaarden zien (zo versloeg de C6 de BMW5 op handling!). Bovendien wordt er altijd bijgezegd dat pure snelheid, of liever nog snelheidssensatie, want als je echt wilt gaan ze echt hard, toch niet het domein is van grote Citroëns. Ook dat accepteert de pers blijkbaar.
Nogmaals, Citroën maakt een keuze om niet de bak te overstressen met 275pk/600Nm, wat de motor dus wel kan leveren (Jag XF/XJ) en maakt een keuze voor de gaspedaalresponse (overigens op de 2.7HDi was die dag-en-nacht als je de tiptronic of sportmode gebruikte). Met de bak ligt de V6 dus vast op 240pk/450Nm, en moet de 2.2 omlaag geregeld worden om niet in diens vaarwater te komen. Daarnaast maken ze de keuze om geen idiote waarden te publiceren. Tenslotte maakt de markt de keuze voor deze modelen zuiver en alleen met automaat, terwijl een handbak sneller zou zijn, maar voor de gemiddelde rijder is een bijna even snelle automaat altijd sneller dan de handbak, omdat daarmee alle variatie in bediening eruit is. Dan is het onzin om handbakwaarden (Mondeo) met automaatwaarden (C5) te vergelijken.