Pagina 2 van 3

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 31 okt 2010 11:51
door Henk2304
MarsTDI schreef:
Roman schreef:enige wat ik mij dan kan voorstellen is de combinatie verwarming plus radio...
want in de zomermaanden heb je de verwarming niet aan...

en nu weet ik het niet zeker maar volgens mij speelt dit dan ook nog alleen bij de modellen met ingebouwde navi
klopt dit???
Nee hoor, de navi systemen worden wel wat warmer, maar de temperatuurproblemen doen zich bij alle typen audio/navi voor.
Dit specifieke probleem heeft zich bij ons nog niet voorgedaan (wij hebben MyWay). Wel is aan het eind van afgelopen winter de aanjager vervangen (die maakte echt lawaai, als van een opstijgend propellorvliegtuig) en heeft tijdens de heetste dagen van afgelopen zomer de compressor het begeven. Alles is gerepareerd en de klimaatregeling werkt nog steeds zoals daarvoor en zoals verwacht, niet te heet, niet te koud en geen hete middenconsole, ook niet na een rit van 2 uur. Gelukkig één probleem dat wij tot nu toe nog niet gehad hebben in ons maandagmorgenmodelletje. :|

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 31 okt 2010 11:54
door Roman
het is ook maar een vraag..
mijne heeft na 2 jaar alleen een nieuwe mistlamp gekregen onder garantie omdat er wat zwarte vlekjes aan de binnenzijde zaten..
voor de rest niks mis met mijn auto..
dus dacht ik mss dat het in combinatie met navi voorkwam..

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 31 okt 2010 18:38
door Vincent
JW-NHS schreef:Ook bij die systemen met een "Pack- HiFi", met een externe vermogensversterker dus?

Groet,
JW
Ja, want die (Pack Hifi) heb ik dus. Of dat altijd in combinatie is met een externe vermogensversterker weet ik dan weer niet. Heb me wat dat betreft minder in de techniek verdiept. Geluid is iig goed.

Gr. Vincent

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 31 okt 2010 22:47
door JW-C5
Ja, het "Pack-HiFi" heeft bij de Phase 3 een externe versterker, eentje van Philips.

Daardoor wordt de warmteafgifte van de Navi-unit zelf kleiner, oftewel, er moet een andere oorzaak zijn voor die warme middenconsole.

Groet,
JW

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 01 nov 2010 13:09
door MarsTDI
Ja hoor, kachelpijpjes.

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 01 nov 2010 13:38
door Henk Hulde
Een neerwaartse pijp die van rond naar plat gaat in een krappe ruimte kan het probleem heel goed verklaren. Die constructie ziet er uit als een constructuele blunder; ik neem eigenlijk meteen aan dat de designers hier de technici hebben overruled als ik zie hoe dit in elkaar zit. Als je een klein beetje van thermo-dynamiek bergijpt snap je dat bij die overgang een hittestuwing optreedt. Op zo'n plek kan de temperatuur behoorlijk oplopen en veel hoger liggen dan de temperatuur van de ingevoerde lucht. Warmte wil vanzelf al niet naar beneden dus dan moet je daar natuurlijk niet zo'n overgang gaan plaatsen, dat is vragen om problemen.

Wat ik alleen niet snap is dat niet iedereen er last van heeft. De vraag die daarom bij mij opkomt is: zijn de buizen bij MarsTDI en Roelbouwman aan de binnenkant wel goed, is er gekeken of daar bijvoorbeeld niet nog een paar smeltrandjes aan de binnenkant in zitten die de boel extra tegenhouden? Een achtergebleven smeltflensje net aan de binnenkant op deze verkeerde plek zou een hoop ellende kunnen veroorzaken.

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 01 nov 2010 14:30
door filip
Vind het ook straf dat niet iedereen er last van heeft als het een fout in de productie is ??? Na een lange rit voelt de middenconsole wel ietsje (wat ik wel normaal vind) warmer aan , maar zeker niet dat ik er last van heb.

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 01 nov 2010 14:59
door Henk Hulde
Als ik de constructie bezie geeft deze potentieel een aantal problemen, wat niet betekent dat die problemen zich altijd zullen uiten in een heet wordende console. Naast het hiervoor genoemde punt van het naar beneden drukken van warme lucht door een taps toelopende pijp kan de gebruikte vierkante buis gemakkelijk voor problemen zorgen. Dit soort platte buizen heeft nogal de neiging te lekken op koppelingen. De platte buis zal uitzetten door verwarming, waarbij het 'mannelijke' deel in de koppeling meer uitzet dan het 'vrouwelijke' stuk omdat de warmte nu eenmaal aan de binnenkant zit. Om de uitzetting plaats te geven drukt de buis zichzelf in de kopeling naar binnen dicht/plat, waardoor de koppeling zal gaan lekken. In dit geval zal door de positionering van het koppelstuk veel warmte omhoog kunnen gaan lekken, precies tegen de middenconsole voor de schakelpook in de zone waar roelbouwman de grootste hitteconcentratie meet. Een verbinding als deze moet je eigenlijk altijd verlijmen of aftapen, maar dat zal vermoedelijk niet gedaan zijn omdat dat niet past in het automobiel productieproces.

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 01 nov 2010 19:56
door MarsTDI
Het zal me benieuwen, maar volgende week komt er weer een nieuw kachelhuis in (tweede keer).

Ik zal eens vragen of ik een fotootje mag maken in de werkplaats (en dat ik er tijd voor heb natuurlijk).

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 03 nov 2010 21:55
door edwinkru
Bij mijn C5 heb ik het zelfde probleem, het wordt onaangenaam warm. Ik ga hiermee ook terug naar de dealer............ben benieuwd wat de dealer gaat zeggen........ :?:

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 08 dec 2010 21:25
door KoenW
Hoi,

Ooit wel eens een autoradio-cd-speler aangeraakt die een paar uur heeft aangestaan? Die zijn gloeiend heet.
Bij mijn auto merk ik het ook wel dat de console warmer wordt. Ik heb echter geen navigatie systeem misschien dat dat scheelt.

Ik ga er morgen eens extra op letten.

Groeten Koen

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 12 dec 2010 23:57
door KoenW
Hallo Vincent,

Vandaag een rit gemaakt van 3/4 uur. Mijn middencosole wordt ook behoorlijk warm (aan beide zijden).
Ik heb toch echt het idee dat het een combinatie is van de verwarming en de radio.
Ook heb ik het idee dat de ruimte in de console zeer beperkt is.
De aanjaagmotor (en kachel) ligt overigens vlak voor of zelfs bijna in de console. Je kunt erbij langs je gaspedaal nadat je een schermpje hebt weggenomen.

Graag hoor ik wat je dealer ermee gaat doen en of het kwaad kan.

Groet Koen

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 13 dec 2010 00:16
door Vincent
Hoi Koen,

dealer heeft een week of wat geleden aangegeven dat het probleem (toch) bekend was bij Citroën Nederland en dat ook bekend was hoe eea opgelost moest worden. Dus los van het feit dat tijdens het stationair draaien bij de dealer niet geconstateerd kon worden dat de console erg heet werd. Dealer ging de benodigde onderdelen bestellen en we hebben afgesproken dat hij eea zou vervangen en gelijktijdig de winterbanden zou monteren (die van de actie). Hoefde ik maar één keer langs te komen. Maar zoals ergens anders al besproken, duurt het leveren van de velgen en banden erg lang, dus ik ben nog niet terug geweest. Ik zal dan ook nog even navragen wat exact het probleem was en misschien belangrijker, welke oplossing door Citroën Nederland is aanbevolen. Zal dat tzt ook hier vermelden. Voor morgenavond wordt hier al weer sneeuw voorspeld, dus nu maar hopen op snelle levering van de banden. Maar daar is ook een andere topic voor.

Gr. Vincent

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 10 jan 2011 13:05
door LEX999
Heb voor de eerste keer een rit van meer dan 2 uur gedaan. Middenconsole wordt inderdaad warmer, maar dit stoort niet. Wat mij wel opviel is dat na aankomst en het stilzetten van de motor er duidelijk hoorbaar een ventilator in mijn Navidrive aan het draaien was. Is dit nu een verbetering die aangebracht werd om problemen te vermijden? Ik weet het niet. Het viel me wel op. Zie voorlopig niet een probleem, de echte test komt binnen 2 weken als de wagen 1000 km moet doen...

Ik hou jullie op de hoogte.

Lex

Re: Warme middenconsole

Geplaatst: 12 jan 2011 19:23
door Tommie
Het probleem van de te warme middenconsole is zeker bekend bij Citroen. Zij bouwen daarom een ventilator in in de middenconsole. Dat is bij mij vorig jaar januari ook gedaan. Daarna helemaal geen last meer gehad van de hitte. :D