Pagina 2 van 2
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 03 okt 2010 10:14
door EW
zima schreef: ook het hele luchtfilter uitelkaar ( stukken kunstof lagen over het blok)
Ik heb regelmatig verhalen gehoord van collega's die destijds bij aanschaf van een nieuwe auto op LPG het deksel van een tekeningkoker namen en een gat met die maat in het luchtfilterhuis maakten.
Vervolgens het deksel van de tekeningkoker in het gat en een paar tekeningkokerdeksels in de auto.
Na een backfire hoefde dan alleen maar een nieuw dekseltje erin gedaan te worden.
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 04 okt 2010 10:05
door exroosje
Bijna iedereen kan altijd en overal een backfire krijgen (als ie een indirect ingespoten motor heeft). Alleen is het niet normaal en is er dus iets mis als het gebeurt. Bv de aangehaalde klepstoters (wel wrang dat cit ipv de klepstoters het inlaatspruistuk modificeert)
Waarom wordt backfire dan zovaak met LPG geassocieerd:
Dat komt vooral uit de tijd dat LPG nog werkte met een aanzuigring na de gasklep en er dus een ontbrandbaar mengsel in het inlaatspruitstuk zat. Helemaal in de jaren 90 toen benzine al wel bij de cilinder en gas nog niet daar ingespoten werd. De motoren kregen toen langere inlaatttrajecten (want er zat toch geen brandbaar mengsel in) , agressievere timing van in en uitlaatkleppen (idem) . Gas er aantoevoegen leidde eerder tot deze problemen.
Tegenwoordig wordt gas op dezelfde wijze als benzine ingespoten en heeft op zich dus niet meer of minder last van backfire. Wel is gas een extra brandstofysteem en is er dus sprake van een addiitonele kans. Qua grootte echter onvergelijkbaar met het hiervoorgestelde .
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 20 okt 2010 18:16
door Jens
vanmorgen startte ik de auto, ineens een klap, rook en motorkap losgeschoten...
de motor sloeg nog wel aan, maar ging vanzelf naar een 3000 t/m en daarna ging hij uit...
backfire dus.......
nou rij ik niet op LPG, maar gewoon op benzine...
volgens de dealer kan het aan de bougies en/of bobine liggen, maar die zitten er net nieuw in na problemen met een katalysator-storing.
er wordt een nieuw luchtinlaatspruitstuk opgezet, zit een groot gat in, maar de oorzaak is nog onbekend.
volgens de wegenwachter kwam dit toch wel vaker voor bij C5's, het was in ieder geval niet nieuw voor hem...
het was dat er een groot gat inzit, eigenlijk is het hele spruitstuk aan gort geblazen, anders had een strookje duktape wel volstaan.
ik hoop maar dat het nieuwe spruitstuk wel aangepast is, maar dat zal wel, er wordt gewoon een nieuwe op gezet en maar kijken wat er als mogelijke reden wordt opgegeven.
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 20 okt 2010 18:36
door Peebee
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Wow, heb me nooit gerealiseerd dat zoiets kan gebeuren
In mijn 'gas-periode' werd mijn aangeboren bezorgdheid keer op keer weggenomen door de garagist. Zo in het kader van: "met dat gas kan niks gebeuren meneer, de kans is groter dat u een brokstuk uit het heelal op de kop krijgt".
Zo zie je maar Cyberbob,
je moet ook af en toe naar boven kijken als je op gas rondrijdt......
Peter
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 20 okt 2010 20:13
door BJG
@Jens: De oorzaak zijn de hydr klepstoters, zie mijn reactie in dit draadje van 2 okt
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 20 okt 2010 21:14
door breakexclusive
@C5itroentje: backfire komt dus voor bij benzine en LPG. Dit vermeldt vialle echter->
Onder invloed van steeds strenger wordende eisen ten aanzien van uitlaatgasemissies en brandstofverbruik staat de automobieltechnologie op een zeer hoog niveau. Voorbeelden daarvan zijn de ontwikkelingen op het gebied van downsizing; kleinere motoren met 1 of meerdere turbo's. Autogas is al jarenlang een schone brandstof, waarmee u aanzienlijk kunt besparen op de brandstofkosten. Om probleemloos met deze brandstof te rijden moet het autogassysteem, dat u voor uw auto kiest, wel bij de hoogwaardige techniek van uw auto passen. Zo kunt u besparen zonder op prestaties in te leveren. Dat kan met het Liquid Propane Injection (LPi) systeem van Vialle.
Technologisch Marktleider
Vialle is als Nederlands fabrikant technologisch gezien wereldwijd marktleider op het gebied van autogassystemen. Na jarenlange ontwikkeling en beproeving is Vialle er in geslaagd een autogasinjectiesysteem te realiseren dat zich kan meten met de meest hoogwaardige benzine-injectiesystemen. Het LPi-systeem kan toegepast worden op moderne MPFI injectie, lean burn en turbo motoren inclusief E-OBD. Daarbij blijven alle oorspronkelijke eigenschappen van de motor volledig behouden. Met deze nieuwe technologie wordt het autogas niet langer verdampt, maar vloeibaar in het inlaatspruitstuk geïnjecteerd. De koelende werking van het verdampende autogas in het inlaatspruitstuk resulteert in een betere vullingsgraad van de cilinder en een hoger vermogen van de motor. Doordat het LPi-systeem gebruik maakt van de originele benzinecomputer, blijven alle oorspronkelijke eigenschappen stuk voor stuk behouden en is de auto bovendien minder belastend voor het milieu.
Als berijder zult u merken:
dat er géén verschil waarneembaar is tussen het rijden op benzine of autogas
dat er geen vermogensverlies optreedt en de trekkracht van uw auto dus niet nadelig beïnvloed wordt
dat ook het acceleratie vermogen op autogas niet anders is dan op benzine
dat er geen extra onderhoud of afstelling noodzakelijk is en u zich dus kunt houden aan de oorspronkelijke service intervallen
dat er geen risico van back-fire gevolgschade is, iets wat met verdamper systemen nooit geheel kan worden uitgesloten
het systeem ongevoelig is voor brandstofsamenstelling en omgevingsfactoren als warmte, koude, droogte, vochtigheid en hoogte.
Verdamper systemen houden dus het riico op backfire
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 21 okt 2010 10:16
door exroosje
Tja, daar heeft vialle natuurlijk ook belang bij als verkoper van vloeibare gas injectie.
Bottom line is dat met gasdampinjectie vlak bij de inlaatklep (zoals tegenwoordig standaard) je op dezelfde plek als bij benzine en lpi je brandbare stof injecteert. En dit dus normaliter rechtstreeks je cylinder ingezogen wordt zonder kans op backfire.
De slechte naam van lpg komt van de tijd dat de lpg damp bij de gasklep werd geinjecteerd , waardoor in het hele inlaatspruitstuk een brandbaar / explosief mengsel aanwezzig was.
In de huidige situatie kan dit alleen gebeuren als na de injectie (van welke brandstof dan ook) de brandstof terug het inlaatspruitstuk ingaat. Bv door onterecht openende of lekkende verstuivers.
En dan ook nog alleen als er ook een ontstekingsbron aanweizg is (bv net niet op tijd sluitende kleppen)
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 21 okt 2010 11:29
door Ploffie
BJG schreef:De hydraulische klepstoters liepen niet altijd voldoende leeg waardoor de inlaatkleppen een fractie open bleven staan.
Is het de bedoeling dan dat ze leeglopen?
Dan zijn ze toch juist lek en geven ze dat typische ratelgeluid tijdens een koude start.
Bij mechanische klepstoters staan enkele kleppen toch ook gewoon open als de motor niet loopt, of maak ik nu een denkfout...

Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 21 okt 2010 12:53
door JW-C5
Zeker, als de motor niet loopt staan er een aantal kleppen open.
Dat zal ook het geval zijn als er hydro-stoters gebruikt worden, zóveel van de slag kunnen die niet overbruggen.
Groet,
JW
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 21 okt 2010 12:59
door Ploffie
Nou, dan kan dat toch geen reden voor de backfire zijn..
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 21 okt 2010 17:17
door breakexclusive
@exroosje, kan het zijn dat dan bijvoorbeeld er ook onverbrande benzine of lpg de uitlaat ingaat? waardoor je katalysator gesloopt kan worden of beperkt het zich hier dan alleen tot echte backfire waardoor het inlaatspruitsuk eruit knalt?
Re: Backfire en BOEM de boel is opgeblazen (LPG G3 )
Geplaatst: 21 okt 2010 21:13
door BJG
@ploffie:
De klepspeling is bij koude motor kleiner dan bij warme. Als de motor afkoelt moet de klepstoter iets kleiner worden om de speling op te vullen. Normaal gebeurt dit gewoon door de druk van de kepveer, er loopt dan wat olie retour uit de stoter. Gaat dit door vervuilde olie of te kleine gaatjes niet goed dan blijft de klep bij het omhoog gaan van de nok gewoon iets openstaan.
Tijdens de compressieslag lekt er brandbaar mengsel het inlaatspruitstuk in.
Tijdens de arbeidsslag ontsteekt de verbranding in de cilinder via dezelfde lekke klep dit mengsel in de inlaat (KABOEM)