Ik gebruik de mottez fietsdrager alleen tezamen met mijn caravan, Trigano Silver 430.
Naar manouvreerruimte, tussen wagen en caravan, had ik met mijn PH2 geen enkele hinder, ik plaatste max.2 fietsen op de fietsdrager.
Spijtig genoeg heb ik in de praktijk, met tourer, nog niet met de caravan gereden.
Ik vermoed ook hier geen problemen.
Afwachten maar tot het nieuwe kampeerseizoen eraan komt.
Wat de montage betreft komt, naar mijn oordeel, de grootste kracht in de hoek tussen bumper en kofferklep. De riemen die naar onder gaan trekken het geheel in de hoek, de andere riemen dienen hoofdzakelijk om het geheel in possitie te houden, uiteraard komen hier ook de nodige krachten op maar zeker niet het volle gewicht van de belading.
Voor zover ik het forum reeds lang volg heb ik nog niets gelezen over uitgescheurde/losgekomen spoilers, "hout vasthouden"
Ik ben geen voorstander van fietsen op de dissel of achteraan op de caravan, ik heb daar trouwens het laadvermogen niet voor bij mijn caravan. Fietsen op het dak was ook geen optie, mijn type caravan heeft een doorrijhoogte van 1.98cm, zo kan ik in Frankrijk op de peage de tolpoorten max. 2m ook passeren. Met fietsen op het dak moet ik aanschuiven bij de manuele tolhokjes, dit gaat meestal minder vlot.