V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Als je al een trekhaak hebt, waarom gebruik je dan deze contraptie?

Er zijn uitstekende fietsdragers voor trekhaakmontage.
Ik gebruik ze al jaaaaren, m'n huidige Tacks voor twee fietsen heb ik al weer meer dan tien jaar, die doet het perfect :smt023

En als ik voor een korte afstand even een drager nodig heb voor één fiets, gebruik ik zo'n "knijpdrager" op de trekhaak.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
de TS heeft een sleurhut aan de trekhaak en wil de drager niet op de dissel...

persoonlijk ben ik geen liefhebber van dit soort dragers... al vaker gescheurde kleppen etc gezien...

ze zullen wel getest zijn... maar ik kan me niet voorstellen dat de klep ontworpen is om ook deze dingen te kunnen dragen... :smt017
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Inderdaad, TS JDC heeft er een sleurhut achter hangen.

Maar mijn posting kwam als reactie op die van quadreaat, en daarvan weet ik niet dat de sleurhut een belemmering is voor de montage van een gewone trekhaakdrager.
Zou kunnen....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:48
Auto: Citroen C5 tourer hdi 2.0 exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerzwart
Locatie: B-Leuven
C5club Newbie
C5club Newbie
Ik gebruik de mottez fietsdrager alleen tezamen met mijn caravan, Trigano Silver 430.
Naar manouvreerruimte, tussen wagen en caravan, had ik met mijn PH2 geen enkele hinder, ik plaatste max.2 fietsen op de fietsdrager.
Spijtig genoeg heb ik in de praktijk, met tourer, nog niet met de caravan gereden.
Ik vermoed ook hier geen problemen.
Afwachten maar tot het nieuwe kampeerseizoen eraan komt.
Wat de montage betreft komt, naar mijn oordeel, de grootste kracht in de hoek tussen bumper en kofferklep. De riemen die naar onder gaan trekken het geheel in de hoek, de andere riemen dienen hoofdzakelijk om het geheel in possitie te houden, uiteraard komen hier ook de nodige krachten op maar zeker niet het volle gewicht van de belading.
Voor zover ik het forum reeds lang volg heb ik nog niets gelezen over uitgescheurde/losgekomen spoilers, "hout vasthouden" :)
Ik ben geen voorstander van fietsen op de dissel of achteraan op de caravan, ik heb daar trouwens het laadvermogen niet voor bij mijn caravan. Fietsen op het dak was ook geen optie, mijn type caravan heeft een doorrijhoogte van 1.98cm, zo kan ik in Frankrijk op de peage de tolpoorten max. 2m ook passeren. Met fietsen op het dak moet ik aanschuiven bij de manuele tolhokjes, dit gaat meestal minder vlot.
jdc
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2010 18:34
Auto: kijk uit naar een tourer
Brandstof: Diesel
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
C5club Rookie
C5club Rookie
@ quadreaat:
Heel erg bedankt om dit te willen uitproberen! Dit zijn de foto's die ik wou zien.
Ik heb ondertussen ook gevonden dat die Mottez drager in België via de Collishop te krijgen is.

Ik had eerder al naar dezelfde systemen van Thule zitten kijken (Clipon), maar in hun 'Fit Guide' is er geen overeenkomst tussen deze systemen en de C5 Tourer. Vandaar mijn twijfels.

Ik volg je redenering dat de grootste kracht onderaan komt, waar de drager rust op de bumper. Toch vermoed ik dat het gewicht van twee fietsen ook behoorlijk 'trekt' aan de bovenkant van de kofferklep. Maar je ziet toch vaak auto's rijden met dergelijke dragers.

Mijn zoektocht naar dergelijke systemen is trouwens ook enkel bedoeld om samen met de caravan te gebruiken. Zonder de caravan gaan de fietsen op een fietsdrager op de trekhaak.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 181
Lid geworden op: 10 mei 2009 09:01
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria
Locatie: De Meern
Contacteer:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Wat doe je je prachtige Tourer (en jezelf!) toch aan met een fietsendrager :D :mrgreen: :P :lol:

Greetz,
Walter :cit4
jdc
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2010 18:34
Auto: kijk uit naar een tourer
Brandstof: Diesel
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
C5club Rookie
C5club Rookie
Even dit oud draadje terug naar boven gehaald.
Een jaar geleden startte ik hier dit topic. De aankoop van een nieuwe auto staat ondertussen voor de deur. Of dit een C5 Tourer wordt, hangt af van een mogelijke combinatie van caravan en fietsdrager op de achterklep (zie startpost).
Ik heb in deze draad veel gehad aan de ervaring en de foto's van 'Quadreaat' (zie bericht hoger van 23/10/2010).

Voor de bevestiging van zo'n Mottez-drager toch nog deze vraag:
Welke Tourer-bezitter kan me een antwoord geven? Is de bovenkant van de achterklep op een Tourer van metaal of van kunststof? De twee bovenste haakjes 'hangen' immers aan die klep.

Op de website van de fietsdragers van Mottez ( http://www.portevelo-mottez.com/porte-v ... sangle.htm ) lees ik bij de technische gegevens van het model dat Quadreaat heeft (Porte-vélo réhaussé Premium - réf. A014CCAD), dat dit model niet compatibel zou zijn met een C5 Tourer (alhoewel het op de foto's van Quadreaat, en volgens zijn ervaring wel kan).
Ze hebben echter een kleiner model (Porte-vélo simple Standard - réf. A025P1) voor 1 fiets, waarbij de C5 Tourer wel als compatibel vermeld staat.
Als ik de vorm van de dragers bekijk, heb ik meer vertrouwen in het grotere model; dit steunt onderaan ook op de bumper. De kleine drager 'hangt' bovenaan met dezelfde soort haakjes aan de spoiler bovenop de kofferklep. Maar in de technische beschrijving zie je ook een alternatief systeem voor een kofferklep uit 'composiet' materiaal - met 'rolletjes' die aan de bovenste riemen bevestigd worden en achter de kofferklep door naar binnen gestoken worden.
Daarom mijn vraag uit welk materiaal de bovenkant van de kofferklep van de Tourer bestaat.
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Dat bovenste deel is (helaas) van kunststof, er zit wel een metalen frame onder maar dat zit wat verder weg. Dus de drager zou dan echt aan het kunststof deel hangen.


Maar je weet niet wat je gaat missen hoor :smt190 ..............toch maar goed over nadenken
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
jdc
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mei 2010 18:34
Auto: kijk uit naar een tourer
Brandstof: Diesel
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
C5club Rookie
C5club Rookie
Jammer.

... "er zit wel een metalen frame onder maar dat zit wat verder weg" ...
Hoe ver is 'wat verder'?
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Te ver ;) , als je de drager om de spoiler haakt dan heeft moet het kunststofdeel alles houden, het metelen frame ligt ca. 2cm terug.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2017 18:21
Auto: Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Versnellingsbak: EAT8
C5club Newbie
C5club Newbie
Even deze post opschudden... :cit4

Voor onze trekhaakloze C5 Break uit 2004 zijn we op zoek naar een fietsdrager voor op de achterklep. Ik vraag me af welk type van Mottez het hier over gaat? (De post van quadreaat.)

Zijn er nog andere types van andere merken bekend die gaan werken? Ik vraag me bijvoorbeeld af waarom de Clipon van Thule niet zou werken... het ziet er allemaal nagenoeg hetzelfde uit.

Alvast bedankt!
Bob
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ik zou het niet doen op een tourer. Ik heb die spoiler op de achterklep wel eens los gehaald en als ik het zo bekijk scheurt ie eraf bij de eerste drempel. Het is een stuk plastic dat met 2 schroefjes vast zit.

Als ik mijn fietsen op de trekhaak wat beter wil vastzetten (voor een langere snellere rit) dan gebruik ik de daklijsten als ankerpunt met een lange spin naar de bovenkant fiets. Toen ik in plaats daarvan een spin achter de spoiler probeerde zag ik deze al behoorlijk verbuigen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2017 18:21
Auto: Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Versnellingsbak: EAT8
C5club Newbie
C5club Newbie
Dat is natuurlijk ook nog een idee, om de daklijsten te gebruiken i.p.v. achter de spoiler te klemmen. Zal even een iets andere manier van bevestigen zijn i.p.v. die haakjes aan de spanbandjes, maar qua stevigheid lijkt me dat een uitkomst.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 769
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12792CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Door de recente post van BeBobalula komt dit draadje uit 2010 ineens weer naar boven. Ik had hem nog niet eerder gezien. Kijkend naar de foto van de Mottez drager op de achterklep van de Tourer lijkt die drager op alle draag- en verbindingspunten vast te zitten aan/op buigzaam plastic of glas. Op zijn best zitten die onderste bandjes onder de bumper vast op ijzer, maar dan nog zit de buigzame bumper er tussen. Het lijkt me niet alleen minder fijn voor de auto, maar ook ronduit gevaarlijk. Maak 1x die noodstop waarbij je ook nog moet uitwijken (ABS /ESP werk), of ga die ene keer heel hard over die hobbel in de weg die je niet had gezien, en de boel schiet los. Met alle gevolgen van dien, mogelijk ook voor overige verkeersdeelnemers.

Soms gaan dingen helaas niet, dit is een goed voorbeeld.
Plaats reactie