Met die break in 2007 had je mazzel. Dat was of een voorraadmodel, of een standaardmodel, want in 07 was de productie van C5 al dermate beperkt dat je niet zonder meer alles kon krijgen. Je kon dus niet zeggen doe mij een handbak 2.2biturbo in Ganache met licht leer en schuifdak (ook al stond combo gewoon in de folder)...want die hadden ze nooit voor je gemaakt.
De luxere modellen werden op dat moment al in beperkte batches gebouwd, dus dwong de fabriek de importeur om er gelijk ~30 af te nemen. De importeur bestelde natuurlijk niet zo'n typische kleur/interieurcombo, behalve als hij zeker wist die gelijk te kunnen verkopen. Die bestelde dan een handvol handbak - het merendeel autom., allemaal in bedekte kleuren, misschien eentje hier of daar met leer. Omdat ze er al waren konden dealers dan weer een deal maken: klanten ook blij (ook al konden ze niet volgens het menu een auto samenstellen)
Exact de specificaties uitzoeken is gewoon een luxe en op die luxe moet je wachten of meer voor betalen. Dat is ook in andere business zo. Dan moet je niet gaan doen alsof dit de grootste zonde is die je als leverancier kan begaan. Een beetje realiteitszin bespaart je gewoon veel frustratie. Citroën maakt er dus geen potje van en het zijn dus geen excessen; dit is de standaard.
Sterker nog, in veel landen zul je nooit een auto kopen gespecificeerd uit de folder en zelfs in NL zijn er veel klanten die zo niet een auto kopen.
In de VS rij je naar een dealer, je kijkt wat hij heeft staan, zoekt een leuke kleur uit, maakt een proefrit, tegelijk controleert hij of je het kan betalen en je sluit de deal. Dat zei je ook in de prijzen terug.
Je rijdt naar huis met de verkoopstickers er nog op; een nummerplaat komt een paar weken later in de post. Wl je iets heel speciaals dan belt de dealer wellicht een ander filiaal van dezelfde keten...
en zal het nooit proberen te veranderen of hun proces proberen te verbeteren
Het is eigenlijk perfect vasthouden aan het ideaal dat André Citroën (en daarvoor ook H.Ford) voor ogen hadden: je standaardiseert je proces zo, dat je kostenbesparingen realiseert die je ook klant ten goede komen. Want die krijgen meer voor minder.
Het omgekeerde zie je bij zgn
premium (blah) merken: niks is standaard, dus voor een simpele optie betaal je de hoofdprijs. Dat zijn de kosten van het omgooien van je productieproces. Al weten ze inmiddels bij BMW ook dat je beter elekt ruiten voor standaard kunt maken, want dat wil toch iedereen en als je dat niet standaard maakt is het duurder voor iedereen en jezelf als producent (het bespaart je een handslinger ontwerpen bijv).
Kijk ook eens naar hun optielijsten, vroeger kon je alles vrij aanvinken, nu komt alles in pakketten. Dát is exact hetzelfde principe aan het werk. En die zgn premiummerken houden zich in de VS ook gewoon aan het bovenstaande schema.