Pagina 2 van 2
Re: Caravan trekken buitenland C5, automaat of handgeschakel
Geplaatst: 08 aug 2010 00:01
door Joslenssen
Om een berg op te komen heeft men voldoende koppel nodig, de PK's is van minder belang. Omdat een dieselmotor in verhouding meer koppel levert dan een benzinemotor heeft een dieselmotor de voorkeur om in de bergen te rijden.
De automatische versnelingsbak rijdt veel fijner met een caravan achter de auto dan een handgeschakelde bak, deze schakelt veel vloeiender en scakelt ook op het meest gunstige moment. Dit kan met een schakelbak natuurlijk ook wel als men hiermee genoeg ervaring mee heeft opgedaan maar toch.
Trouwens in de alpenlanden ziet met hoofdzakelijk diesel auto's i.p.v. benzine alleen al omdat deze beter een berg op komen.
Ik heb vroeger een automaat gereden met caravan erachter, ik vindt dit nog altijd het prettigste rijden. Vandaag thuis gekomen van vakantie uit Oostenrijk, met de caravan van 980Kg leeggewicht. Deze wel volgeladen met 4 fietsen en tafel en stoelen en een grootte voortent, zal wel boven het toegestaane gewicht zijn geweest. Een heerlijke rit gehad, en over elke berg gekomen. Dit zelfs met een 1.8 benzinemotor en gemiddeld 1:12 gereden.
Ik zou zeggen een dieselmotor met automatische versnellingsbak de perfecte combinatie als trekauto in de bergen.

Re: Caravan trekken buitenland C5, automaat of handgeschakel
Geplaatst: 08 aug 2010 00:32
door bikkel59
Oke Jos, maar ik rij te weinig KM voor een diesel.
Dat gaat een beetje te prijzig worden,
Grts Erik.
Re: Caravan trekken buitenland C5, automaat of handgeschakel
Geplaatst: 08 aug 2010 01:46
door chathanky
Een eerlijke vergelijking is nooit te maken tussen een diesel en een benzineuitvoering.
De belangrijkste factor is de totale overbrenging en de opbouw van de versnellingen.
Het vermogen (kw) is uiteindelijk bepalend welke auto de caravan beter trekt.
Een diesel maakt minder toeren en het koppel is hoger. Met het toenemen van de toeren verhoog je het vermogen.
Een diesel die maximaal 5000 tpm maakt en een koppel heeft van zeg 300nm heeft dezelfde potentie als een benzinemotor van 6500 tpm en een koppel van 230nm. Deze 2 bepalen het vermogen in kw.
Een formule 1 wagen kan wel 16000 tpm bereiken maar het koppel is dan wel wat lager waardoor je met een zwaardere motor met 10000tpm en een hoger koppel hetzelfde kan bereiken.
Om dit over te brengen op je wielen is er een versnellingsbak nodig en die verschillen.
Met een C5 benzine uitvoering zal je de berghelling met hoge toeren moeten nemen en daarnaast moet de bak zo zijn uitgerekend dat je gunstig uit komt om het maximale uit je motor te halen zonder hem over te belasten of dat met een volgende versnelling het gat te groot is om het over te nemen.
Vergelijk het laatste door 2 versnellingen over te slaan. Normaal pakt de motor dit wel op ook al is de acceleratie dan wel verdwenen. Als daar nog een caravan getrokken moet worden of je moet een helling nemen dan gaat de motor door z`n knieen en trekt hij het niet meer.
Koppel is niet leidend om te bepalen of de auto geschikt is voor het trekken van een caravan.
Re: Caravan trekken buitenland C5, automaat of handgeschakel
Geplaatst: 08 aug 2010 01:48
door chathanky
Hier nog een slecht voorbeeld voor sommigen die puur Frans gezind zijn.
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft een automaat of een handgeschakelde bak:
Een automaat heeft veel meer verliezen en dat is te zien in prestatie en verbruik. Hoewel de nieuwste automaten een stuk rendabeler zijn. Een handbak verliest veel minder vermogen en dat zal ook zijn met een caravan in de bergen.
Re: Caravan trekken buitenland C5, automaat of handgeschakel
Geplaatst: 08 aug 2010 11:12
door JW-C5
De verliezen bij moderne automaten, daar valt de AL4 duidelijk niet onder, zijn beperkt tot het vermogen dat geleverd moet worden door de oliepomp in de bak.
Slip in de koppelomvormer is er niet meer vanaf de tweede versnelling, dan is 'ie overbrugd. Zó werkt de Aisin AM6 in mijn C5.
Bijkomend voordeel van de automaat bij het trekken van een caravan is, zeker in de bergen, dat de koppeling niet belast wordt en kan gaan verbranden.
Groet,
JW
Re: Caravan trekken buitenland C5, automaat of handgeschakel
Geplaatst: 09 aug 2010 00:25
door chathanky
Toch verbruiken ze meer brandstof en zijn ze trager. Dat verschil moet ergens in zitten.
Meer verlies is meer frictie en meer warmteontwikkeling.
Re: Caravan trekken buitenland C5, automaat of handgeschakel
Geplaatst: 20 aug 2010 18:38
door martinus
hallo,
Ik heb een 2.0 automaat op lpg (2001 en 180000km op de teller). Mijn Kip (caravan) weegt beladen 1300kg. Vorig jaar naar Saarburg. En dit jaar naar Soltau. Zo hier en daar wel een helling gezien. Soms best lang en redelijk stijl.
Het gaat uitstekend met een 2.0 automaat. Alleen 80 rijden lukt net wel net niet in 4 dus op de vlakke weg circa 90 km per uur. Bij hellingen handmatig over naar 3 of zelfs naar 2. Je voelt het wel wanneer je moet schakelen. Het schakelen zelf juist weer niet. Niet bang zijn voor wat meer toeren en een hoger verbruik (circa 1op6). Combinatie loopt dan heel soepel overal tegen op.
Gewoon een automaat nemen en op toeren houden.
De rest van het jaar is het dan een stuk comfortabeler rijden dan in een schakelbak!!
Groeten JoHaN
Re: Caravan trekken buitenland C5, automaat of handgeschakel
Geplaatst: 21 aug 2010 22:13
door josok
Het grootste voordeel van een automaat is dat verbrande koppelingen minder voorkomen

We hebben hier op de camping bijvoorbeeld een heel moi plekje, waar achteruit en omhoog ingedraaid moet worden. Alleen van de automaten ruik je dan de koppeling niet.
Ik heb me ook eens laten vertellen dat een automaatkoppeling eigenlijk een koppelomvormer is, waardoor dus met een automaat wegrijden op een helling gemakkelijker wordt.