Pagina 2 van 3
Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 07:18
door Maarten
Daar komt bij, is dat in de meeste gevallen in theorie de sprint met een handgeschakelde bak vlotter is, maar in de praktijk niemand op het juiste moment schakelt dus de automaatrijders toch sneller zijn.
In een toekomstige auto wil ik wel eens een automaat proberen, het lijkt me wel relaxed.
Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 07:27
door Menno
Ceevijf schreef:
Ik heb nog steeds het idee dat als je schakelt je aan het autorijden bent en automaat neem je als je niet meer zo snel bent en probs hebt met schakelen, een alternatief dus
Ik kan uitstekend schakelen, enkel het rijdt in een automaat gewoon relaxed ...
Vreemde vooroordelen hou je erop na, dat kunnen wij automaat rijders ook hoor !!
"
Al die schakelende personen staan danig in de weg als je bij het stoplicht wegrijd, wat een prutsers !!! , 9 van de 10 keer moeten ze de auto eerst nog in de versnelling zetten, zijn wij al op de bestemming "
Of je voor een automaat kiest is gewoon persoonlijk, heeft werkelijk helemaal niets met "oude opa's & oma's" te maken !!!

Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 09:04
door KlaasS
eigenlijk is er maar 1 antwoord voor:
GA EENS PROEF RIJDEN IN EEN C5 AUTOMAAT
en het heeft niets met ""niet kunnen schakelen"" van doen
want mijn andere auto (porsche 924) is wel een schakelbak en dat moet ook zo
een automaat past bij het karakter van een C5
Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 09:50
door Ceevijf
niet boos worden hoor
Ik ga het weleens proberen, tis niet echt een vooroordeel maar wellicht ben ik met dat idee grootgebracht?
Kga het weleens in een automaat rijden maat het gevoel van oma en opa heb ik nu nog wel

.

Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 09:51
door Harm
Giessenburger schreef:
In een toekomstige auto wil ik wel eens een automaat proberen, het lijkt me wel relaxed.
Be my guest...
Ik rijd automaat sinds ik 33 ben. Toen leasde ik een Xantia 2.0 automaat. Telkens daarna, als het kon, werd het een automaat.
Sinds eind 2004 rijd ik nu alleen maar automaat (behalve in de auto's van anderen) en het is 1000x relaxter. Ik wil niet anders meer.
En wie denkt dat autorijden schakelen betekent, en dus in een bak met tandwielen wil roeren, die neme niet de moderne sportauto's met flipperkasten en semi-automaten, die je steeds meer ziet verschijnen.
Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 09:58
door Maarten
Nou Harm, ik houd me graag een keer aanbevolen, maar het staat niet in de planning om de C5 in te ruilen voor een automaatgeschakelde... hij moet nog een jaar of 3 tot 4 mee...
Of iemand moet er evenveel voor willen betalen als ik nu aan een mooie ph2-er kwijt ben

Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 09:59
door Menno
Erik huisman schreef:
nog 2 nachies slapen en dan hebben we onze phII, alleen is dit voor ons de eerste x een automaat.
Alvast heel veel plezier ermee, ... en we zijn gek op foto's

Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 10:24
door EvilTwin
Nog even als aanvulling,
De P werkt bij stilstand als vergrendeling op de bak (werkt niet rijdend) Omdat daarmee de voorwielen vastgehouden worden werkt het op een C5 dus praktisch als een handrem (die ook voor zit)
De meeste bakken zijn zodanig beschermd dat je alleen uit P kunt als je de rem in trapt.
Bij een stoplicht laat je de bak in D, maar bedien je de rem omdat anders de automaat de auto doet "kruipen".
Ik ben geen fan van automaten, op de langere termijn leidt het wel degelijk tot een slechter ongeconcentreerd weggedrag (zie de USA) met alle gevolgen van dien (spontane acceleratie? yeah right!)
Maar automaatrijders hier kunnen best gemiddeld nettere rijders zijn. Dus een onderzoekje daarna zal dat nooit kunnen uitwijzen.
Technisch ben ik ook niet zo'n fan van automaten, want zelfs de beste automaat heeft een levensduur die niet kan tippen aan een mechanische bak en je gooit standaard wat vermogen weg via zo'n "slushbox". Dat merk je in het verbruik en de snelheid.
Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 10:27
door Menno
EvilTwin schreef:
De meeste bakken zijn zodanig beschermd dat je alleen uit P kunt als je de rem in trapt.
Zo ook in de C5.
Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 14:40
door exroosje
Een handbak voelt ook wat "sportiever" omdat er een directere verbinding gaspedaal motor wielen is. Tenminste in de lagere versnellingen. Het is dus niet alleen de pure snelheid van optrekken (die zou met een automaat in de praktijk zelfs sneller kunnen zijn omdat je alleen het gas in hoeft te stampen), maar gewoon de direct reactie op gas erbij en gas terug.
Je wordt dan ook minder gauw wagenziek in een automaat omdat ie minder direct reageert op lastwissels. Dat is door passagiers toch duidelijk te merken, ook al geef je gas met een fluwelen voet.
Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 14:43
door Menno
Giessenburger schreef:Daar komt bij, is dat in de meeste gevallen in theorie de sprint met een handgeschakelde bak vlotter is, maar in de praktijk niemand op het juiste moment schakelt dus de automaatrijders toch sneller zijn.
Nieuwe bakken met dubbele koppeling zoals o.a. de DSG bakken van de VAG groep zijn sneller dan de handgeschakelde tegenpool, al laat je schumacher schakelen

Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 14:55
door manny21479
Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 15:16
door WackoH
Ceevijf schreef:niet boos worden hoor
Ik ga het weleens proberen, tis niet echt een vooroordeel maar wellicht ben ik met dat idee grootgebracht?
Kga het weleens in een automaat rijden maat het gevoel van oma en opa heb ik nu nog wel

.

Ik heb zelf een handbak
Maar dat 'roeren in een potje tandwielen' is eigenlijk prehistorisch. Alsof je met een telraam in de weer bent. Een automaat is maar een beetje beter. Dan heb je een paar extra onderdelen die voor jou het telraam bedienen.
Een CVT, een combinatie plofmotor-dynamo-batterijen (hybride) of een auto op brandstofcellen zijn toch al een heel stuk moderner. Eigenlijk verbaast (verwondert) het me, dat een auto al 100 jaar niet wezenlijk is veranderd. Het is zo'n beetje het laatste stukje techniek uit de fin de siecle dat nog overheersend is.
Re: automaat
Geplaatst: 25 feb 2010 16:07
door Deadman
Heb ook jaren met een automaat gereden en het rijdt heel relaxed. Het verbruik zou iets meer zijn maar mevrouw/meneer dat ligt aan uw rechter voetje.
Aan de verkeerslichten gewoon even de voet op de rem en bij groen alleen maar loslaten en je rijdt vanzelf weg, daarna rustig gas bijgeven.
En op de snelweg bij een file is het rustig aansluiten/optrekken zonder dat wezeloos geschakel en gedoseerd gas geven bij het optrekken.
Of even snel inhalen ? Gaspedaal in 1 keer diep intrappen en het schakelt vanzelf 1 tandje terug. Kick-Down. En zoef, er voorbij. Nee, daar kan geen schakelbak aan tippen.
Parkeren in zijn P. Alleen in de bergen ( met caravan erachter) waar ik flink moest klimmen zette ik hem in zijn 3. Anders schakelde die te snel naar zijn hoogste versnelling en had je net te weinig trekkracht.
Re: automaat
Geplaatst: 27 feb 2010 23:55
door tjob
Een automaat heeft toch een langere eindoverbrenging? Dat zou hem juist zuiniger maken, althans op grote afstanden. Bij optrekken werkt dat denk ik weer wat averechtser.