Pagina 2 van 2

Re: katalysator storing

Geplaatst: 06 mar 2010 21:57
door viper
kwou net zeggen 10w 40 is vragen om problemen, veel te dik...

Re: katalysator storing

Geplaatst: 06 mar 2010 22:22
door Ronald
Hoho, dit draadje gaat alle kanten op.
1. En zeer belangrijk: 10w40 is meestal half-synthetisch en 5w40 is volledig-synthetissch. Die hoor je NIET te mengen. Dus niet bijvullen met het één als het andere er in zit.
2. Dunne(re) olie is wel aan te raden voor de C5, ivm met de dunne oilekanaaltjes in de klepstoters. Je hebt het dan over dure synthetische oliën: 0w40, 5w30, 5w40. 15-20 euro per liter. 10w40 is over het algemeen half-synthetisch en daardoor veel goedkoper. Dat kan in een C5 tenzij er echt gestateerd is door een deskundige dat ivm andere zaken toch voor extra dun gegaan moet worden. 15w40, de goedkoopste standaard olie bij de pomp is echt taboe.
3. De melding Storing uitlaatgassen/katalysator storing alleen, Erik, is echt GEEN reden om de wegenwacht te bellen. Lees het forum er maar op na.
4. Terugkomend op 3. Erik, op dit forum zijn de meest voorkomende dingetjes en dingen wel te vinden, maar ook een hoop uitzonderlijke dingen. Het is allemaal bedoeld om mensen informatie te geven, maar teveel informatie kan ook wel eens averechts werken. Ik zie zoveel ´angstige´ vragen van je dat ik me afvraag of dit forum je goed doet. Misschien moet je jezelf een half jaar afsluiten en lekker gaan genieten.


gr. Ronald

Re: katalysator storing

Geplaatst: 09 mar 2010 21:10
door vosking
ik heb deze storing onlangs ook gehad,
ben bij de dealer geweest en deze kwam er achter dat het motroliepijl te laag was

Wim

Re: katalysator storing

Geplaatst: 31 mar 2010 18:21
door Jens
gisteren bij mij ook de katalysator-storing in het display, met een knipperend moto-management-lampje erbij.
bij de koude start liep de motor even op 3 poten, na herstart weer over, maar na een kilometer te hebben gereden dus kat-storing....

omdat ik dit niet eerder heb gehad, meteen maar naar de dealer.
aan de computer en kon volgens hun 2 oorzaken hebben: kapotte bobine of...versleten klepstoters.
kost een bobine rond de 100 euro, klepstoters vervangen komt op een 1200 treuro's.

maar wel gek, de motor loopt mooi rond, tikt niet, gewoon als een zonnetje..
altijd 5W40 te eten gehad en nog maar 80.000 km op de teller.
en als een bobine stuk is issie stuk en blijftie stuk, heeft volgens mij niet ineens een wonderbaarlijke wederopstanding.

goed, ik zal het morgen horen, maar ik ben niet van plan om er nieuwe klepstoters in te laten zetten. volgens mij en anderen de grootste onzin......

Re: katalysator storing

Geplaatst: 31 mar 2010 18:28
door ms-c5
Hoi Jens, normaal start je de auto door direct de sleutel door te draaien en te starten, als je hem nou op contact zet, en 3 a 4 seconden wacht en dan start, dan heeft hij zich als het ware gereset.

Succes ermee.

Re: katalysator storing

Geplaatst: 31 mar 2010 19:19
door Herman
Als ze de bobine vervangen oude meenemen, kunnen we testen op een andere auto, zal vast niet stuk zijn , want dan loopt hij erg slecht op drie of twee poten. :smt190
De mijne liep ook slecht en als hij warm was wel weer goed , maar had geen melding, deed het op gas en benz. even slecht.
Via demontage bedrijf voor 35 á 40 euro andere bobine en 5min werk weer klaar.

Re: katalysator storing

Geplaatst: 19 apr 2010 22:31
door joopbos
Versleten klepstoters lijkt me onwaarschijnlijk bij 80.000 km. Hooguit kunnen ze vervuild zijn; nieuwe olie (vol syntheet 5W30) en een reinigingsmiddel (overleg met de dealer welke geschikt is....!)

Het zou kunnen zijn dat de bobines aan vervanging toe zijn; die van mij gaf bij 85000 km de geest. (lopen op 3,5 poten, katalysatorstoring, service lampje)

Re: katalysator storing

Geplaatst: 27 nov 2013 20:46
door Uzet1797
Nu het weer kouder wordt treedt bij de eerste start van de dag ook de melding "katalysatorstoring" weer op. Na een aantal herstarts wordt de melding meestal vervangen door de melding "storing uitlaatgassen" Bij de eerste melding wil de motor weleens in de noodloop komen. Dat is na eenmaal starten weer over. Na een aantal ritten op een dag verdwijnen de meldingen meestal wel. Tot nu toe kon ik de meldingen voorkomen door na een paar 100 meter te stoppen, een halve minuut te wachten (ik denk dat ik de warmte van de motor zo de gelegenheid kan geven het temperatuurgevoelige onderdeel op te warmen) en vervolgens weer verder te rijden. De meldingen bleven dan weg. Om een of andere reden lukt me dat niet meer. Ik heb het idee dat er iets is wat temperatuurgevoelig is of wat de temperatuur moet meten defect is. Wat me wel opvalt is dat bij de melding "katalysatorstoring" er gigantische wolken damp uit de uitlaat komen. Zeker als het al een beetje mistig is dan lijkt het wel een mistgordijn. De eerste keer dat dit gebeurde kreeg ik allerlei visioenen van lekke koppakkingen en derg. Nadat de melding is vervangen door de melding "storing uitlaatgassen" is het dampen ook voorbij. Weet iemand of dat dampen op een mogelijk defect wijst. De computer is al eens uitgelezen maar volgens de garagist zou er niets defect zijn.
Overigens rijdt de dame na uit de noodloop te zijn prima. Een verbruik van ongeveer 1 op 13 en nauwelijks olie- en geen koelwaterverbruik.

Mtvrgr, Uzet1797.