Pagina 2 van 4
Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 05 feb 2010 19:04
door EW
Inderdaad.
Op basis van de aanwijzingen hier hebben we van mijn auto de retourleidingen los gehaald. Beiden kwam wat LDS uit, maar links aanzienlijk meer dan rechts.
Links hebben we vervangen, rechts niet.
Maar de auto staat nog steeds netjes omhoog.
Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 06 feb 2010 17:10
door CitroHarry
John,
Die van mij lijkt dezelfde kwaal te hebben. Ben benieuwd of de klus je mee is gevallen. "Gewone" klussen doe ik altijd zelf.
Ik lees in de vraagbaak dat voor het losmaken van de veerbol een speciale sleutel "8014-T" nodig is.
Weet iemand of dit echt nodig is en wat voor sleutel dit is?
O ja, hoe kom je erachter welke veercilinder achter de boosdoener is?
Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 06 feb 2010 18:26
door Klaverblaadje
Garage Rene in Zaandam die bekend staat als een goed vakman en een bollenspecialist doet het met een hele grote waterpomptang, en dat werkt.

Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 06 feb 2010 18:30
door Bossinkje
CitroHarry schreef:John,
Die van mij lijkt dezelfde kwaal te hebben. Ben benieuwd of de klus je mee is gevallen. "Gewone" klussen doe ik altijd zelf.
Ik lees in de vraagbaak dat voor het losmaken van de veerbol een speciale sleutel "8014-T" nodig is.
Weet iemand of dit echt nodig is en wat voor sleutel dit is?
O ja, hoe kom je erachter welke veercilinder achter de boosdoener is?
Zoals EW vertelde, moet je de retourleiding loshalen. Bakje eronder houden, en kijken hoe de LDS eruit komt. Druppen mag, maar zodra het er in een straaltje uitloopt, is de bol aan die kant lek.

Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 06 feb 2010 18:31
door manny21479
Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 06 feb 2010 21:35
door EW
Bossinkje schreef:CitroHarry schreef:John,
Die van mij lijkt dezelfde kwaal te hebben. Ben benieuwd of de klus je mee is gevallen. "Gewone" klussen doe ik altijd zelf.
Ik lees in de vraagbaak dat voor het losmaken van de veerbol een speciale sleutel "8014-T" nodig is.
Weet iemand of dit echt nodig is en wat voor sleutel dit is?
O ja, hoe kom je erachter welke veercilinder achter de boosdoener is?
Zoals EW vertelde, moet je de retourleiding loshalen. Bakje eronder houden, en kijken hoe de LDS eruit komt. Druppen mag, maar zodra het er in een straaltje uitloopt, is de bol aan die kant lek.

Niet de bol, maar de veercilinder.
Staat er een puber met zijn neus op, kun je natuurlijk ook pogen die een douche te geven.
Bij mijn auto lukte het niet om met een oliefiltertang de bol te grijpen. De oude methode met de beitel is dan ook gebruikt en werkte zoals verwacht. (alleen zullen puriteinen van mening zijn dat mijn auto nu verbrakt is omdat er een deukje in de rand van de bol zit).
Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 06 feb 2010 21:36
door Bossinkje
Ohja de veercilinder, dat bedoel ik.
En ik was niet degene die een douche kreeg hoor.

Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 24 mar 2010 17:21
door Dinxcitro
......En nu is het mijn beurt...... zucht
De auto stond afgelopen weekend 's morgens op zijn gat....en wel helemaal.
Een manta rijder zou zeggen Toll tiefergelegt!!!!!
Lijkt wel dat ik nu zo langzamerhand alle draadjes die ik eens gelezen heb ook nodig ga hebben.
Moet niet gekker worden.
LDS gecheckt maar door dat tankje kun je echt geen fli.... zien en dus ook geen LDS.
Dan maar erin kijken en niets te zien. Busje gekocht en aangevuld tot net onder dat tuitje. Hierover al eens iets in een draadje gelezen. Ging wel krap een liter in!
Beetje gymnastieken, draaien aan stuur etc etc en maar 2 uurtjes met rust gelaten.
Lag de dame weer op haar bevallige bips. De boel omhoog gepompt en er eens onder gedoken maar buiten hier en daar beetje vettig en zweterige troep geen lekkages.
Hier ga ik me dus maar verder niet aan branden. Moeten toch nog op zoek naar een goede citroenhersteller dus ga morgen maar eens in Lichtenvoorde bij KV mijn licht opsteken. Boel op de brug en maar eens kijken.
Kan ie meteen eens een offerte maken voor de aanstaande DB wissel.
Op de site zag ik ook dat ie een uurtarief had van € 34,00 en dat je ook zelf kon sleutelen en een brug kon huren.
We zullen wel zien.
Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 25 mar 2010 20:40
door Dinxcitro
Vandaag even onaangekondigd bij KV autotechniek geweest. Hij helaas de brug vol dus ga ik morgen nog een keertje erheen kan ie goed kijken. Hij vermoedt dus een veercylinder die inwendig lekt.
We zullen zien.
Overigens is Kees Verkerk volgens mij een zeer geschikt iemand. Lekker vrolijk en enthousiast! Zal toch niet van de eurotekens komen hi hi
Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 26 mar 2010 08:35
door Menno
Die reparatie valt mee, ... overigens lekken de veercilinders op de rubber ringen, dus als je een beetje handig bent vervang je enkel die
Worden in de toekomst vast ook los leverbaar via de dealer i.p.v. een complete set cilinders ...
Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 30 mar 2010 13:50
door Dinxcitro
Dit laat ik toch wel even door een ander doen. Heb ook zelf geen brug. Als het effe kan wel even met de neus erbovenop......
Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 28 apr 2010 21:54
door Dinxcitro
Inmiddels staat de Dame weer fier met de bips omhoog 's morgens.
Kees Verkerk heeft 't em gefikst. Beide veercylinders waren overigens lek naar bleek. Eentje van de sloop maar kon zo snel geen 2e vinden dus ook eentje nieuw. Alles tesamen met een complete distributiewissel inclusief waterpomp en multiriem looprollen en uitlaat nokkenas tandwiel en beroemd klein materiaal inclusief de 2e hands veercylinder
€ 788,41
Dat nokkenas tandwiel zag er trouwens eng uit. Het binnenste dempergedeelte lag helemaal los van de rest.
Gelukkig heeft dat geen problemen gegeven.
Het is weliswaar een bult geld maar dacht dat het feitelijk op zich meeviel. Denk bij de dealert wel meer kwijt te zijn geweest.
Nu even genoeg investering en rijden Dame!!!!
Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 29 apr 2010 07:44
door Maarten
Alles bij elkaar niet duur: distributiewissel en waterpomp zijn duur i.v.m. arbeid...
Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 29 apr 2010 08:19
door Menno
Bij een 1.8 valt dat wel mee, je kan overal prima bij

Re: Mijn C5 staat 's ochtends "op z'n kont!"
Geplaatst: 01 jul 2010 19:22
door CitroHarry
Mijn C5 heeft inmiddels al 3 maanden ook een doorgezakte kont. Uiteindelijk heb ik toch maar een afspraak met de dealer gemaakt voor reparatie hiervan.
Het gekke is nu dat sinds de afspraak is gemaakt de C5 keurig netjes in lijn blijft staan.
Ik snap hier niets meer van. Kan zo'n defect uit zichzelf weggaan, of is dit slechts tijdelijk?
Of duidt dit wellicht op een andere oorzaak dan lekke veercilinders?
Soms lijken het net levende wezens, die auto's.