roetfilter schoonmaken.
Geplaatst: 19 apr 2010 21:45
Voor de hobbyist:
Bij ons op het werk hebben we enkele machines met roetfilters.
Jaarlijks worden deze gereinigd en in een oven uitgebrand.
Het reinigen gebeurt na het uitbakken (resten roet verbranden) simpel met perslucht in tegenstroom om de resten van additief, brandstof en motorolie te verwijderen.
Navraag leert ook dat dit kan met water en zeep.
Afgelopen zaterdag heb ik omdat de pakking onderaan het filter lekte het roetfilter uit de houder verwijderd.
Simpel klusje: klem om flexibele uitlaataansluiting en drukverschilmeter aansluiting losmaken en de grote klem om het filter losdraaien.
Vooraf ff het hitteschild aan de voorkant verwijderen.
Het filter komt dan los, onderuit de houder. (eventueel de lipjes IETS uitbuigen)
De houder met de oxikat blijft zitten. Het temperatuuropnemertje is op de foto ook te zien (zwartpinnetje)
Met een dikke slang op de uitlaatzijde tegenstroom gespoeld met heet water en roetverwijderaar (een soort allesreiniger voor brandschades van het merk Pollet).
Eerst ff puur afgevuld en laten weken, daarna grondig naspoelen.
(Na de zwarte water komt het heldere water).
Eventueel kan d.m.v. perslucht in de waterstroom blazen (klein gaatje in de slang maken) feller worden gespoeld.
Door de tegenstroomspoeling komt alle rommel incl. de verbrandingsresten van eolys,motorolieadditieven (low saps olie!) en brandstof eruit. (goed te zien aan het einde van het spoelen) dat er geen deeltjes/stukjes meer uit de kanaaltjes komen.
Na droging (blazen met lucht) de pakkingen weer monteren (bovenaan de gevlochten metalen ring, onderaan de konische pakking, het filter monteren en onder stevig aanduwen (krikje) de klem aandraaien en klaar.
Al met al 2 uurtjes inclusief koffie.
Eventueel eolys aanvullen en BC resetten.
Groet Robert
Bij ons op het werk hebben we enkele machines met roetfilters.
Jaarlijks worden deze gereinigd en in een oven uitgebrand.
Het reinigen gebeurt na het uitbakken (resten roet verbranden) simpel met perslucht in tegenstroom om de resten van additief, brandstof en motorolie te verwijderen.
Navraag leert ook dat dit kan met water en zeep.
Afgelopen zaterdag heb ik omdat de pakking onderaan het filter lekte het roetfilter uit de houder verwijderd.
Simpel klusje: klem om flexibele uitlaataansluiting en drukverschilmeter aansluiting losmaken en de grote klem om het filter losdraaien.
Vooraf ff het hitteschild aan de voorkant verwijderen.
Het filter komt dan los, onderuit de houder. (eventueel de lipjes IETS uitbuigen)
De houder met de oxikat blijft zitten. Het temperatuuropnemertje is op de foto ook te zien (zwartpinnetje)
Met een dikke slang op de uitlaatzijde tegenstroom gespoeld met heet water en roetverwijderaar (een soort allesreiniger voor brandschades van het merk Pollet).
Eerst ff puur afgevuld en laten weken, daarna grondig naspoelen.
(Na de zwarte water komt het heldere water).
Eventueel kan d.m.v. perslucht in de waterstroom blazen (klein gaatje in de slang maken) feller worden gespoeld.
Door de tegenstroomspoeling komt alle rommel incl. de verbrandingsresten van eolys,motorolieadditieven (low saps olie!) en brandstof eruit. (goed te zien aan het einde van het spoelen) dat er geen deeltjes/stukjes meer uit de kanaaltjes komen.
Na droging (blazen met lucht) de pakkingen weer monteren (bovenaan de gevlochten metalen ring, onderaan de konische pakking, het filter monteren en onder stevig aanduwen (krikje) de klem aandraaien en klaar.
Al met al 2 uurtjes inclusief koffie.
Eventueel eolys aanvullen en BC resetten.
Groet Robert