JW-NHS schreef:In die lange tijd dat ik nu auto rijd heb ik ook heeeel veel testen gelezen, zowel NL, alsook D en F. Opvallend is dat in praktisch al die testen dit aspect als een duidelijk minder punt aangemerkt wordt. Ook in franse testen is dat te lezen, het nemen van "dos d'âne" blijft een probleem, zoals ook het rijden over het plaveisel (kinderkopjes) van de Champs-Élysées en de Avenue de la Grande Armée.
Dit komt absoluut niet overeen met mijn bevindingen of wat ik gelezen. Hoe slechter het wegdek hoe beter HP eruit komt, dat was eind jaren70 al (toen ik de bladen begon te lezen) en dat is nu nog zo. Eventuele klachten zijn altijd terug te herleiden op het feit dat HP andere oneffenheden nog beter neemt, dat merk je pas als je 1op1 een wokkelbak (hoe comfortabel ook) vergelijkt. NB Zelden neemt men in een test uitersten als volle belading mee oid.
Heb je dat al eens geprobeerd met jouw C5?
vaak genoeg, ook met Sm, CX, Xm, Xantia, ZX, 406, 407, s60, A4, BMW3, 9-3, Mondeo, a156 etc.. Voordat er een snelheidslimiet was van 30 reed ik in de binnensteden (kinderkopjes) van Delft, Leiden, A'dam en D'haag zonder problemen 60+, Parijs nog een paar tandjes harder. De buitenwegen hier, bij Utrecht of in het Groene Hart ken ik ook op mijn duimpje, incl kinderkopjes, bakstenen, of verzakte betonplaten (riggels!).
De parallelweg van de A13 was altijd onze vast stek voor proefritten en het was duidelijk hoe veel harder ik daar met mijn Xm, C5 (of zelfs Xant) overheen kon dan met alles wat BW, Volvo Audi, Ford, etc. te bieden hadden, zonder dat mijn hersenen eruit rammelden.
Er zijn onderlinge verschillen maar wat ze gemeen hebben met elkaar en wat contrasteert met wokkels is dat ze (relatief) ongevoelig zijn voor het wegdek en (relatief) ongevoelig voor snelheid (hoge snelheid op slecht wegdek) Dat is deels door de lichtmetalen ophangingsdelen (onafgeveerd gewicht) deels door de progressieve bollen en deels door de degressieve dempers.
Om met dit laatste te beginnen (daar begon deze onzin ook mee) dit is bij demperfabrieken nog niet al te lang goed duidelijk (als ik kijk naar documentatie over de laatste ontwikkelingen bij Delphi bijvoorbeeld) vreemd als je bedenkt dat ook jaren 20-30 frictiedempers degresssief zijn (maar niet al te best werken).
Progressieve vering is in de praktijk alleen met luchtvering of HP te doen, of je moet naar F1 stijl ophanging gaan, met liggende dempers en speciale kinematiek.
Lichtmetalen ophanging tenslotte gebruikt Citroën al sinds de 2cv proto's, terwijl een gerenommerd merk als BMW (waarvoor eigenlijk?) dat pas sinds 1991 op enige schaal doet, en zelfs Porsche pas sinds 1977. Ze gebruiken overigens beide ook nog steeds McPhersons op hun belangrijkste modellen (3,5 en 911)
Het is prima mogelijk om wokkels bij heel specifieke omstandigheden een lekker comfort en weggedrag te geven, maar zodra je uit die zone komt (belading, wegdek, snleheid etc.) zie je dat het een compromis is. Met bollen kun je dankzij de voornoemde eigenschappen een veel groter gebied bestrijken, ook daar gaat het om een compromis. Om dit gebied nog verder uit te breiden is er H3+ en zelfs AMVAR.
Met de Xm Ph.I vs CX was ook goed te zien waar het voordeel van Hydractive lag. met C6 v C5 zie je waar het AMVAR zijn werk doet.
In Parijs, waar ik zeer veelvuldig kwam heb ik zowel zelf met m'n Cit's over dit wegdek gereden, maar ook in Taxi's van allerlei fabrikaat. Ook daarin was het verschil merkbaar op dat wegdek, de Cit's hadden er meer moeite mee.
Wellicht reed je met je Citroën ongemerkt harder. En, zoals ik al eerder schreef, met HP komt een tik anders door dan met wokkels. De vertikale klap voel je in wokkelbakken via je kont je ruggegraat langs, in je stuur en in je oogballen.
De omnidirectionele tik van het HP voel je overal en nergens.