Pagina 2 van 16
									
						Re: 2.0 HDI 163pk nieuwe motor ?
						Geplaatst: 20 sep 2009 13:53
						door Rowi
						Menno schreef:19 TRS had zeer zeker geen turbo hoor  

 ( diesels tellen natuurlijk niet mee zoals je huidige, uiteraard hebben die een turbo )
 
"Uiteraard"? Zo zie je maar weer, ik ben op technisch gebied een absolute nitwit  

 
					 
					
									
						Re: 2.0 HDI 163pk nieuwe motor ?
						Geplaatst: 20 sep 2009 14:10
						door Menno
						
Je hebt gelijk, samengevoegd ....
 
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi???
						Geplaatst: 20 sep 2009 16:27
						door mcenet
						idd samengevoegd maar niet erg relevant meer 

 ...
 
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi???
						Geplaatst: 20 sep 2009 16:51
						door EvilTwin
						mcenet schreef:idd samengevoegd maar niet erg relevant meer 

 ...
 
Jij schreef dat je verbaasd was over de 163, maar dat was dus al voorzien. En de link naar de Belgische configurator stond er ook al. Lijkt me relevant. 
Ook de THP werd daarin al besproken en de nieuwe AL6 automaat, nogal relevant gezien die veelvuldige klachten over het feit dat er nog steeds een 2.0-16v AL4 is.
Gelöl over BX non-turbo's, da's pas irrelevant  
 
Het enige voorstel wat ik nog heb is in de titel ook de THP te vermelden.
 
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi???
						Geplaatst: 21 sep 2009 12:28
						door Lampo
						EvilTwin schreef:Nee het is een klassieke automaat met koppelomvormer. De enige Citroën vooralsnog voorzien van een DCT is de C-Crosser, maar dat is dan ook eigenlijk een Mitsubishi. De CxC is met ingang van mj2010 te krijgen met DCT icm 2.2HDi156, precies de motor die overbodig wordt met de 2.0HDi163.
Zou goed gewoon een 5bak kunnen blijven, hij zit al laag qua CO_2.
Geef mij maar een V6. 

 
Wat betreft die V6 ben ik het helemaal met je eens, maar die 175pk zou wel mooi het gat opvullen dat nu te fors is (143pk voor de 2.0 en 215pk voor de V6). Een aavulling dus!
Ik meen dat ik een paar maanden terug berichten heb gelezen dat ook PSA bezig was met een versnellingsbak met dubbele koppeling, lijkt mij ook verstandig, want een beetje doorrijden met een Sensodrive bak is geen pretje (cruisen daarentegen weer wel  

 ). Die C-Crosser heeft inderdaad gewoon die Mitsubishi bak, maar wellicht vind die zijn weg ook naar andere PSA producten nu de banden tussen Mitsubishi en PSA verder aangehaald zijn.
De 1.6 HDi heeft in Airdream nog steeds een CO2 uitstoot van 140 gram en dat ligt behoorlijk boven de uitstoot van een V50 Drive of een Passat Bluemotion, dus ik denk dat er nog wel wat te winnen valt. Het mooiste zou natuurlijk een C5 zijn die in de 20% bijtellingscategorie valt  
Overigens wel bizar dat de 2.0 HDi met 163 pk al gewoon te bestellen is in België terwijl daar nog niks officieel over naar buiten is gebracht door Citroën en voor maar €500,- extra, goede deal lijkt me  

 !
 
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi???
						Geplaatst: 21 sep 2009 18:58
						door EvilTwin
						Lampo schreef:De 1.6 HDi heeft in Airdream nog steeds een CO2 uitstoot van 140 gram en dat ligt behoorlijk boven de uitstoot van een V50 Drive of een Passat Bluemotion, dus ik denk dat er nog wel wat te winnen valt.
De V50 is een Focus, en ook de Passat is een veel kleinere auto (Golf onderstel) geen vergelijking dus.
Overigens wel bizar dat de 2.0 HDi met 163 pk al gewoon te bestellen is in België terwijl daar nog niks officieel over naar buiten is gebracht door Citroën.
Het is wel weer typisch dat juist de Belgische importeur vooruit loopt (ondanks een embargo?) maar België is dan weer uniek in het feit dat er geen Comfort/Dynamique versies zijn, geen benzine V6 en de 2.2HDi al geknepen was to 163pk. Ik zag al een foutje in de specs, ook typisch voor .be 
 
Volgens de database moeten ze er al zijn sinds Juli. Maar zoals gezegd de motor is niet niet nieuw meer (c4, C4p, 3008) en wellicht zijn er nog oude voorraden, dus wordt er nog niet al te veel aandacht aan gegeven. Dealers in NL hadden er ieg anderhalve week geleden nog geen info over (opzet, embargo?) 
Hoe dan ook, je moet bij (model)jaar wisselingen altijd goed opletten.
 
					 
					
									
						Nieuwe motoren voor de C5-III
						Geplaatst: 25 sep 2009 17:02
						door JW-C5
						Op de Belgische Citroën site is te zien dat de THP 155 PK motor beschikbaar is, vooralsnog (?) alleen icm de handgeschakelde bak.
En op Planète kwam ik tegen dat de 2.0 HDi binnenkort in de 163PK versie komt, gekoppeld aan de Aisin 6 automaat. Inmiddels ook te vinden op de Belgische site
Interessante ontwikkelingen, lijkt me.
Groet,
JW
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi  & THP ???
						Geplaatst: 25 sep 2009 19:41
						door EvilTwin
						Zoals al eerder gezegd er komt ook een nieuwe 6bak automaat (AT6), voor de THP. Kleiner, lichter en goedkoper dan de AM6.
En er is zowel een 2.0HDi163 bvm6 als een bva6.
Alle drie (THP bvm6, HDi163 bvm6/bva6) zijn al te configuren in België, maar ik zou bij de exacte gegevens nog een slag om de arm houden totdat die door Citroën zelf gepubliceerd worden.
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi  & THP ???
						Geplaatst: 26 sep 2009 11:58
						door JW-C5
						EvilTwin schreef:Zoals al eerder gezegd er komt ook een nieuwe 6bak automaat (AT6), voor de THP. Kleiner, lichter en goedkoper dan de AM6.
En er is zowel een 2.0HDi163 bvm6 als een bva6.
Alle drie (THP bvm6, HDi163 bvm6/bva6) zijn al te configuren in België, maar ik zou bij de exacte gegevens nog een slag om de arm houden totdat die door Citroën zelf gepubliceerd worden.
Heb je daar meer info over? Komt die uit de fabriek waar nu de AL4 gemaakt wordt, die staat in Bordeaux als ik het goed heb.
Ik zal wachten met de aankoop van een Tourer totdat die combinatie er is. Ik heb nu een 2.0-16V met een AL4 in m'n Xantia, en die combinatie wil ik niet opnieuw.
Ik zou een combinatie met een DSG prefereren, maar een "klassieke automaat" is akseptabel. Enige nadeel is dat die waarschijnlijk een trapje hoger zit met het Energielabel dan een DSG, kost geld dus.
Groet,
JW
 
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi  & THP ???
						Geplaatst: 26 sep 2009 12:45
						door EvilTwin
						JW-NHS schreef:Heb je daar meer info over? 
Niks zeker, heb wel gehoord dat Aisin er misschein ook nog iets mee te maken heeft, al hebben die al langer de TF-60SN. 
http://www.aisin.com/product/automotive ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Komt die uit de fabriek waar nu de AL4 gemaakt wordt, die staat in Bordeaux als ik het goed heb.
De AL4 komt uit 
http://fr.wikipedia.org/wiki/Usine_PSA_de_Valenciennes" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou een combinatie met een DSG prefereren, maar een "klassieke automaat" is akseptabel. 
Mooi techniek, maar zwaar en gevoelig. De Mitsub versie van de CCrosser liet ook hopeloos op zch wachten door industrialisatie-probemen. Bovendien vind ik het onzinnig om dergelijke race techniek zodanig te programmeren dat alleen het verbruik vermindert en al het leven uit de motor gehaald wordt.
Wist je trouwens dat het eerste DSG patent van Adolphe Kégresse was? Eind jaren 30, maar net nádat hij de samenwerking met Citroën gestopt had. Jammer want anders had de TA misschien toch een 4bak automaat kunnen hebben, zoals gepland.
 
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi  & THP ???
						Geplaatst: 26 sep 2009 13:11
						door JW-C5
						Bedankt voor je aanvullende info, weer wat bij geleerd  
 
Die info over de Valanciennes fabriek lezend mis ik daar de ML/ME-bakken, zoals gemonteerd in de zware/sterke Xantia's en XM'en. Weet je waar die vandaan komen?
Of de DSG zó zwaar is weet ik niet. Ook in een gewone Golf is 'ie te krijgen, inmiddels een behoorlijk "bewezen techniek" als ik het zo lees. Tot nu toe weinig gehoord over problemen daarmee.
Maar het is al eerder geschreven, PSA schijnt er niet aktief mee bezig te zijn. De tijd zal het leren of dat verstandig is, en of er niet alsnog een inhaalslag komt. Zoals ook BMW dat nu doet, en daar wordt al mee samengewerkt.....
Groet,
JW
 
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi  & THP ???
						Geplaatst: 26 sep 2009 15:50
						door EvilTwin
						JW-NHS schreef:Of de DSG zó zwaar is weet ik niet. Ook in een gewone Golf is 'ie te krijgen,
De droge plaat DSG voor de kleinere Golfjes is lichter dan de versie voor meer koppel, met koppelingen in oliebad.
Variërend van 70kg to dik meer dan 100kg, dat noem ik niet licht. 
 
Er is er ook (nog) geen licht genoeg voor auto's als de Mini, Fiesta, 207, C3 etc.
inmiddels een behoorlijk "bewezen techniek" als ik het zo lees.Tot nu toe weinig gehoord over problemen daarmee. 
Dan heb je niet goed opgelet, problemen met de aansturing, terugroepacties, stotteren, onverklaarbaar slecht schakelen, bediening vast, bestuurders die al aan hun derde bak toe zijn, etc. Niks nieuws bij VW, dat wel 
 
Maar het is al eerder geschreven, PSA schijnt er niet aktief mee bezig te zijn. De tijd zal het leren of dat verstandig is, en of er niet alsnog een inhaalslag komt. Zoals ook BMW dat nu doet, en daar wordt al mee samengewerkt.....
Er zijn er idd genoeg, al dan niet van de autofabrikant zelf, of via een toeleverancier (ZF, Getrag etc.)
Die van BMW is niet bedoeld voor inbouw dwars, is er eentje voor zware motoren en komt van Getrag:
http://de.wikipedia.org/wiki/Doppelkupp ... arkennamen" onclick="window.open(this.href);return false;
NB de 4007 is dus de CCrosser/Outlander en die heeft een DSG van Mitsubishi zélf.
 
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi  & THP ???
						Geplaatst: 26 sep 2009 17:26
						door JW-C5
						Dat er zóveel problemen met de VW DSG bak (geweest?)  zijn wist ik niet. Maar tsja, ik volg dat merk ook niet op de voet  
 
Een planetair systeem is in principe simpel en inmiddels behoorlijk uitgerijpt. Grootste voordeel: soepel schakelen, tenminste als de bak goed werkt. En aan dat laatste mankeert nog wel eens wat, ik wordt bij tijd en wijle onaangenaam geconfronteerd met stevige klappen, met name bij het terugschakelen. Hopelijk is dat verleden tijd bij een/de nieuwe 6-bak.
Groet,
JW
 
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi  & THP ???
						Geplaatst: 28 sep 2009 15:17
						door EvilTwin
						JW-NHS schreef:Heb je daar meer info over? Komt die uit de fabriek waar nu de AL4 gemaakt wordt, die staat in Bordeaux als ik het goed heb.
even zoeken bij onze Peug vrienden, geeft het volgende:
BVA6 (AT6) geproduceerd bij Aisin in Japan. Desalniettemin breidt de Valenciennes fabriek uit. (prod BVM/BMP)
Eerste toepassing: 308CC THP150 had september moeten zijn, wordt wellicht oktober. 
Houd de 308 in de gaten en bestook je dealer met vragen, hopelijk snapt Citroën snel dat die combi ook perfect is voor de C5.
Zelf wacht ik wel op de 5cilinder versie van de EP6CDTX met 250pk+ 

 Met handbak aub.
Rondom een nieuwe V6 is het wel heel erg stil.
 
					 
					
									
						Re: nieuwe 2.0hdi  & THP ???
						Geplaatst: 28 sep 2009 18:58
						door JW-C5
						Inderdaad, te lezen bij 
http://www.forum-auto.com/marques/Peuge ... 7-6125.htm" onclick="window.open(this.href);return false; , 
http://www.forum-peugeot.com/Forum/foru ... 3139_3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;  en ook bij 
http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... ?p=1607060" onclick="window.open(this.href);return false;
Binnenkort weten we meer, hopelijk.
Groet,
JW