Pagina 2 van 2

Re: Inhouden motor op LPG

Geplaatst: 04 apr 2009 16:29
door Ploffie
Koentje schreef:Heb hetzelfde merk en plaats van de tankinstallatie.
Wet van Gay-Lussac
Als men de temperatuur van een gas laat stijgen, zal de druk groter worden. P en T blijken recht evenredig: p/T=c, waar p de druk is, T de temperatuur in Kelvin (!) en c een constante.

Ondanks dat het Liquid PG is zal er altijd gas ter opvulling van het tankvolume zijn..... Bij verwarming door zonlicht zal de temperatuur oplopen. De druk in de tank neemt ook toe. Het systeem van AG (en waarschijnlijk meerdere merken) denkt dat er meer gas is doordat er geen temperatuur correctie wordt toegepast (kwestie van geld). Ik heb het ook wel eens: Ik zet de auto weg bij het werk met twee groene ledjes en het valt op als de auto in de zon heeft gestaan dat de tank weer vol lijkt bij vertrek. (4 groen leds). Ik tank altijd alleen op de dagtellerstand. 450 km is het begin om eens rond te kijken naar een goedkoop lpg stationnetje.
Volgens mij hangt er een vlotter in je tank die de hoeveelheid vloeibaar gas meet, dus die wet heeft er niets mee te maken.
Temperatuur heeft bij mij ook nooit invloed gehad op het aantal ledjes, ik kon bijna exact voorspellen wanneer er weer 1 ledje minder ging branden.
Koentje schreef:Ik rijd de tank liever niet leeg. Wie weet wat voor prut :smt017 er dan in je motor komt. 575km zal misschien niet :smt126 te halen zijn.
Ik heb in mijn Xm op lpg honderden keren mijn tank tot de laatste druppel leeg gereden zonder ook maar last gehad te hebben van het kleinste prutje.

Re: Inhouden motor op LPG

Geplaatst: 04 apr 2009 18:44
door Klussie
Het kan..... ;)

Re: Inhouden motor op LPG

Geplaatst: 04 apr 2009 18:54
door Koentje
Die wet geld idd alleen voor gas. Toch is het raar dat bij warm weer er meer ledjes branden bij dezelfde hoeveelheid gas in de tank. Een vlotter is een goede meting voor de hoeveelheid . Meestal is dit gekoppeld aan een potentiometer (variabele weerstand). De enige verklaring die ik dan zou kunnen verzinnen is dat deze potmeter enorm temperatuur gevoelig is. Maar dat lijkt mij sterk. Het blijft mij dus ook een raadsel.

Re: Inhouden motor op LPG

Geplaatst: 04 apr 2009 19:34
door Klussie
Mij ook, ik rijzo'n 350 km met 4 ledjes, heb me voorgenomen dat dit normaal is, net zo makkelijk ;)

Re: Inhouden motor op LPG

Geplaatst: 04 apr 2009 20:39
door SkyBuMp
Klussie schreef:Mij ook, ik rijzo'n 350 km met 4 ledjes, heb me voorgenomen dat dit normaal is, net zo makkelijk ;)
Wij doen +- 420 tot 450KM met 1 tank gas.. en dan begint het lampje rood te worden. Leegrijden van de tank doen wij nooit, zodra de tank bij het laatste bolletje is / rood is dan wordt er zeker getankt!

Re: Inhouden motor op LPG

Geplaatst: 05 apr 2009 11:30
door Sjever
Koentje schreef:Die wet geld idd alleen voor gas. Toch is het raar dat bij warm weer er meer ledjes branden bij dezelfde hoeveelheid gas in de tank. Een vlotter is een goede meting voor de hoeveelheid . Meestal is dit gekoppeld aan een potentiometer (variabele weerstand). De enige verklaring die ik dan zou kunnen verzinnen is dat deze potmeter enorm temperatuur gevoelig is. Maar dat lijkt mij sterk. Het blijft mij dus ook een raadsel.
Ik vind het vreemd dat je dat vreemd vind, als je eerst met Gay-Lussac aankomt, en niet begrijpt dat vloeistof ook uitzet als het opwarmt. :cit2

Re: Inhouden motor op LPG

Geplaatst: 05 apr 2009 12:06
door Koentje
Sjever,
Maar je gastank is toch van ijzer? Dat zet ook uit en meer dan vloeistof, toch? Dan zou die dus eerder leeg dan vol moeten aangeven. :smt017 Volgens mij raakt bovenstaande kant noch oever :lol: en gaat dit te ver. Ik probeer alleen een verklaring te helpen vinden, hoor. :? Begrijpt u wel?

Re: Inhouden motor op LPG

Geplaatst: 05 apr 2009 19:42
door Sjever
Koentje schreef:Sjever,
Maar je gastank is toch van ijzer? Dat zet ook uit en meer dan vloeistof, toch? Dan zou die dus eerder leeg dan vol moeten aangeven. :smt017 Volgens mij raakt bovenstaande kant noch oever :lol: en gaat dit te ver. Ik probeer alleen een verklaring te helpen vinden, hoor. :? Begrijpt u wel?
Dan bekijk je maar eens de uitzettings coefficient van staal en van vloeibaar gas dan snap je het wel! :smt190