Volgens mij hangt er een vlotter in je tank die de hoeveelheid vloeibaar gas meet, dus die wet heeft er niets mee te maken.Koentje schreef:Heb hetzelfde merk en plaats van de tankinstallatie.
Wet van Gay-Lussac
Als men de temperatuur van een gas laat stijgen, zal de druk groter worden. P en T blijken recht evenredig: p/T=c, waar p de druk is, T de temperatuur in Kelvin (!) en c een constante.
Ondanks dat het Liquid PG is zal er altijd gas ter opvulling van het tankvolume zijn..... Bij verwarming door zonlicht zal de temperatuur oplopen. De druk in de tank neemt ook toe. Het systeem van AG (en waarschijnlijk meerdere merken) denkt dat er meer gas is doordat er geen temperatuur correctie wordt toegepast (kwestie van geld). Ik heb het ook wel eens: Ik zet de auto weg bij het werk met twee groene ledjes en het valt op als de auto in de zon heeft gestaan dat de tank weer vol lijkt bij vertrek. (4 groen leds). Ik tank altijd alleen op de dagtellerstand. 450 km is het begin om eens rond te kijken naar een goedkoop lpg stationnetje.
Temperatuur heeft bij mij ook nooit invloed gehad op het aantal ledjes, ik kon bijna exact voorspellen wanneer er weer 1 ledje minder ging branden.
Ik heb in mijn Xm op lpg honderden keren mijn tank tot de laatste druppel leeg gereden zonder ook maar last gehad te hebben van het kleinste prutje.Koentje schreef:Ik rijd de tank liever niet leeg. Wie weet wat voor pruter dan in je motor komt. 575km zal misschien niet
te halen zijn.




