Pagina 2 van 5

Geplaatst: 06 dec 2006 23:21
door gerben
Ik herken dit probleem ook bij mijn C5 2.0 Bij een koude start loopt de moeter niet mooi stationair. Net of hij te weinig brandstof krijgt. (Zoals je vroeger niet ver genoeg de choke uit had staan) Als hij warmer wordt dan wordt het minder maar ook als hij warm is dan merkt je voor een stoplicht nog wel eens een terugval in toeren.

Volgens mijn dealer zijn alle updates in het motormanagment systeem aanwezig. Zou het te maken kunnen hebben met de strenge emissie eisen en daardoor een geknepen brandstof toevoer?

Geplaatst: 12 jan 2007 19:14
door Edwin
Hey,dit is een samenvatting van de problemen waaronder ook ea van een ander topic instaan waar onder: onrustige loop motor,rumoerige versnellingsbak en olie verbruik.
Vanmiddag de auto opgehaald bij de dealer en ze hebben het volgende gedaan nl;
1 Rondje gereden er mee en geconstateerd :motor liep goed tijdens testrit dus niets aan doen.Ondanks dat ik de probleem duidelijk heb uit gelegd en dat het niet met elke rit is!!(gas blijft soms hangen op 1100 rpm,soms gesputter in de uitlaat,lichte schokjes als de motor stationair loopt)
2 gierend geluid gehoord lag volgens hun zeker weten aan het linker wiellager voor ,en niet aan de bak,dus lager is vervangen.
3 motor lekt geen olie,dus is inwendig ,zou kunnen zijn dat de motor vervuilt is. Ze hebben hem bijgevult tot max met 0w40 vol synteet en zeiden dat we wat harder moesten trappen om om te zorgen dat de vervuiling oplost.Als het verbruik blijft dan terug komen als de auto zijn olie wissel nodig heeft(nog 14000km)olie aftappen en de olie laten wegen,nieuwe olie er in en dan na 2000km weer aftappen en weer laten wegen????????(dan zijn we wel een jaartje verder denk ik)
Na de auto vlak voor sluitingstijd te hebben opgehaald werd het me al gauw duidelijk dat de bak nog steeds giert!!
Toen ze belden dat het lager het probleem was heb ik nog specifiek gevraagt of ze zeker waren dat het het lager was."100%"zeker zeiden ze. Ook moesten we 300 op tafel leggen voor het vervangen van een lager waar ik helemaal geen probleemen mee had gemerkt!!Uiteindelijk na een belletje met de Finse bovag zeg maar hoefden we maar de helft te betalen(coulance regeling (bij aanschaf wettelijk 3 mnd garantie).De tot rek voor niets op lossen was 395 waarvan ze ons dus die 150+95wilden laten betalen.Na wat woorden over en weer is het bij de 150 gebleven.MAW garantie me REET!!!!!
Maandag maar weer bellen met de Finse bovag om te zien wat nu verder....immers de bak giert dus nog steeds en de motor loopt niet lekker.Eerder zijn al de cc unit vervangen ruitenwisser mechanisme achter vervangen,bedrading +raamrubber van klapraampje achter vervangen,kachel weerstand vervangen.Nu dat de problemen van nu waarschijnlijk duur zijn om op te lossen lijken ze opeens niet meer zo behulpzaam.
Zo een heel verhaal maar ik wou het ff kwijt. :cry: :smt102 :smt093

Gr Ed

Geplaatst: 12 jan 2007 21:22
door Menno
oei , sterkte .... ! :(

Geplaatst: 12 jan 2007 22:15
door fengels
Edwin,
Mijn carpool collega had ook en onrustige stationaire motor (peugeot zelfde als citroen) daar zijn de bougies vervangen omdat deze vervuild waren.
NU loopt hij weer prima!
Ook hij heeft een hoog olie verbruik. Dus misschien lekt er olie in de verbrandings ruimte en worden zo doende bougies vervuilt.
Mijn collega krijgt nog de uitslag van de dealer, die heeft nl de bougies opgestuurd voor onderzoek.
Laat wel weten ale er meer duidelijk is.

Geplaatst: 15 jan 2007 12:29
door C5_2805
hallo allen, hoe staat het met de schommelende C5's. Mijn C5 (uit 2002, heb ik nu 3/4 jaar) schudt ook als je stilstaat. De dealer kan er niets aan doen, en ook de ANWB zegt dat dit soms gewoon voorkomt bij de C5. Echt prettig is het niet. Je voelt de motor duidelijk lopen. Voor mij de eerste keer dat dit in een auto gebeurt, dit is dan ook de eerste Citroen.

Geplaatst: 15 jan 2007 12:56
door arendonk
C5_2805 schreef:hallo allen, hoe staat het met de schommelende C5's. Mijn C5 (uit 2002, heb ik nu 3/4 jaar) schudt ook als je stilstaat. De dealer kan er niets aan doen, en ook de ANWB zegt dat dit soms gewoon voorkomt bij de C5. Echt prettig is het niet. Je voelt de motor duidelijk lopen. Voor mij de eerste keer dat dit in een auto gebeurt, dit is dan ook de eerste Citroen.
Het schudden deed mijn Xantia ook. Nu is het heel af en toe nog. Wat er toen precies aan gedaan is weet ik niet meer, maar die voelde je ook heel duidelijk schudden tijdens het stationair. Alleen met LPG overigens.

Geplaatst: 22 jan 2007 21:46
door Edwin
Hey,ben er al 2 keer voor bij de dealer geweest,1e keer zeiden ze aart van het beestje niets raars te merken :roll: 2e keer zeiden ze :wij voelen of merken niets raars...tijdens test rit liep hij goed :?
maar vandaag bleef het gas weer eens hangen rond 1100 toeren,en voel ik toch echt altijd de motor een beetje onrustig lopen.

Gr Edwin

Geplaatst: 22 jan 2007 22:43
door Citroentje
Dit moet volgens mij de combinatie zijn van toerental en de typische frekwentie van de auto (lees: carosserie). Dat is bij welke frekwentie van heen en weer schudden je dat voor elkaar krijgt met heel weinig heen en weer duwen, oftewel met weinig energie. Het geheel raakt in kadans.
Bij een motor met een gewone carburateur kun je het stationair toerental een tikkie hoger of lager instellen; ik verwacht dat je dan van het probleem af bent. Maar als je zo'n computergestuurd geheel hebt zal je wel niet veel aan dat stationair toerental kunnen wijzigen, verwacht ik.

Geplaatst: 31 jan 2007 13:03
door Co
Het is dus toch een veel voorkomend fenomeen.
De mijne (2.0 16 uit 2002) heeft ook een ongelijk toerental. Tevens bij 2000 tpm wil ze nog wel 'ns "bokken". Op de snelweg is er niets aan de hand en op binnenwegen met wat hoger toerental (>2500 tpm) is er ook niets aan de hand.
Diverse malen naar de dealer geweest, maar na vervanging van bobine en bougies geen merkbare verbetering geconstateerd. De dealer heeft me uiteindelijk verteld dat het "des citroens" was. C5-en en Picasso's zouden er mee bedeeld zijn. Er zit zo veel regelelektronica in, dat het betreffende regelsignaaltje wel 'ns een miliseconde te laat kan zijn, aldus de dealer.
Ik ga 't binnenkort bij een citroen-specialist aankaarten. Hopelijk is er toch een remedie voor.

Geplaatst: 31 jan 2007 21:14
door Edwin
co schreef: De dealer heeft me uiteindelijk verteld dat het "des citroens" was. C5-en zouden er mee bedeeld zijn.
Hey zaankanter :wink: ,dit is wat onze dealer ook zei!!
Wat ik dus onregelmatig lopen vond ,zei de dealer over :Niets raars te aan te zien,normaal voor C5 dat het stat....toerental beetje onrustig is.
Laat het trouwens ff weten alls je wat v/d specialist gehoord heb :wink:

Gr Edwin (Finse zaankanter)

Geplaatst: 06 feb 2007 12:30
door Co
Hey oud-Zaankanter,

Volgens mij hebben ze allemaal dezelfde cursus gehad. :)
Ik ga komend weekend ff bij de specialist langs. 'Ns kijken of zij met goede raad komen. Ik hou je op de hoogte.

Groet.

Geplaatst: 11 mar 2007 23:54
door Co
Edwin schreef:
co schreef: De dealer heeft me uiteindelijk verteld dat het "des citroens" was. C5-en zouden er mee bedeeld zijn.
Hey zaankanter :wink: ,dit is wat onze dealer ook zei!!
Wat ik dus onregelmatig lopen vond ,zei de dealer over :Niets raars te aan te zien,normaal voor C5 dat het stat....toerental beetje onrustig is.
Laat het trouwens ff weten alls je wat v/d specialist gehoord heb :wink:

Gr Edwin (Finse zaankanter)
Hey Edwin,

In eerste instantie kan het dus meerdere oorzaken hebben. De genoemde electronica is er 1 van. EGR klep(stekkers) kan het ook zijn. Soms helpt 't om er bougies van de V6 in te laten zetten. Ergo: teveel mogelijkheden om op te noemen. Als m'n schicht voor onderhoud moet opdraven laat ik als eerst even naar het stekkerwerk en het fucntioneren van de EGR-klep kijken. Tevens V6 bougies erin. Beetje ingewikkeld allemaal. Het is overigens wel een stuk minder met een hoogwaardige EURO98 (bijv. V-power van Shell) :?

Geplaatst: 12 mar 2007 22:01
door geerts
Co schreef:
Edwin schreef:
co schreef: De dealer heeft me uiteindelijk verteld dat het "des citroens" was. C5-en zouden er mee bedeeld zijn.
Hey zaankanter :wink: ,dit is wat onze dealer ook zei!!
Wat ik dus onregelmatig lopen vond ,zei de dealer over :Niets raars te aan te zien,normaal voor C5 dat het stat....toerental beetje onrustig is.
Laat het trouwens ff weten alls je wat v/d specialist gehoord heb :wink:

Gr Edwin (Finse zaankanter)
Hey Edwin,

In eerste instantie kan het dus meerdere oorzaken hebben. De genoemde electronica is er 1 van. EGR klep(stekkers) kan het ook zijn. Soms helpt 't om er bougies van de V6 in te laten zetten. Ergo: teveel mogelijkheden om op te noemen. Als m'n schicht voor onderhoud moet opdraven laat ik als eerst even naar het stekkerwerk en het fucntioneren van de EGR-klep kijken. Tevens V6 bougies erin. Beetje ingewikkeld allemaal. Het is overigens wel een stuk minder met een hoogwaardige EURO98 (bijv. V-power van Shell) :?
Ik tank altijd shell, maar nu eens bij de witte pomp getankt, nu loopt mijn motor een stuk slechter, hij sputtert wat net alsof er teveel benzine inkomt ofzo, zou het ook kunnen dat het systeem er aan moet wennen als je een andere benzine tankt? Ik denk toch dat je beter bij een soort benzine kan blijven, ondanks dat de deskundigen dit als een fabeltje zien.........

Geplaatst: 13 mar 2007 08:02
door R1200C
geerts schreef:Ik tank altijd shell, maar nu eens bij de witte pomp getankt, nu loopt mijn motor een stuk slechter, hij sputtert wat net alsof er teveel benzine inkomt ofzo, zou het ook kunnen dat het systeem er aan moet wennen als je een andere benzine tankt? Ik denk toch dat je beter bij een soort benzine kan blijven, ondanks dat de deskundigen dit als een fabeltje zien.........
Je mag natuurlijk zelf bepalen wat je in je tank gooit maar ik kan me haast niet voorstellen dat euro95 bij de witte pomp zoveel anders is dan bij een a-merk.

De reden hiervoor is dat het maken van euro95 niet in een achterafkamertje kan gebeuren. Tuurlijk je kunt het vermoeden gaan krijgen dat ze er van alles bij gooien om de boel te verdunnen maar ook daar geloof ik niet echt in.

Dat er verschil is met V-power etc. is niet zo vreemd, dat is opgekrikte benzine die overigens niet zo heel veel verschil uitmaakt als mensen wel zouden denken. In ieder geval minder dan het prijsverschil 8)

Stationair onrustige loop

Geplaatst: 14 mar 2007 11:03
door G.Meijer
Met de Xantia tankte ik altijd bij de Makro en ik vond dat de motor niet echt lekker liep. Maar ja, het was goedkoop :cry: !

Met de C-5 dus ook bij de Makro getankt en toen viel mij op dat ook de 2.0 onrustig liep, zelfs als de motor goed warm was. Ik ben toen overgegaan op BP 95 en jawel hoor, de motor liep rustiger.
Nu rij ik op V-power 95 en de motor loopt als een zonnetje en door het onrustige karakter bij een koude motor heb ik bougies van een V-6.

Ik ben uiterst tevreden :lol: , maar bij koude motor blijft hij even onrustig tot de motor op temperatuur komt.

Zou er dus toch verschil zijn tussen witte - en merk benzine :?: