Pagina 2 van 3
Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 03 jan 2009 10:43
door EvilTwin
Ik zou een HPi niet zonder meer afserveren. Als het qua uitrusting en prijs jouw auto is, dan moet je er gewoon een lange proefrit mee gaan maken. Wellicht mag je hem ook gewoon een weekend proberen.
We weten grotendeels waarom ze een slechte naam hebben opgebouwd; toen ze uit kwamen was de benzine (hier!) niet goed genoeg voor het systeem - te veel zwavel.
RON95 ipv RON98 tanken helpt ook niet. Er is geen garantie dat je niet tijdens een proefritje met de verkeerde brandstof rijdt.
Daarnaast werd er iets meer beloofd dan ze toen waar konden maken: én hoger vermogen én lager verbruik. tov de klassieke 2.0-16v.
In theorie is het idd mogelijk om met directe inspuiting 10% efficiëntie verbetering te halen die danwel in vermogen danwel in verbruik terug te zien is. In de praktijk was er van het extra vermogen maar een paar pk over en was de motor nét iets te klein om de lean mode echt goed te benutten. Mijn eigen ervaring met de 2.0-16v (niet HPi) was dat je er vooral mee gaat trappen (op toeren rijden) Ik denk dat, nu mensen meer gewend zijn aan "het nieuwe rijden", er meer winst te behalen valt in deellast.
Dat de techniek de toekomst was blijkt nu pas, ieder merk past nu directe inspuiting toe. oa. FSI, JTS. De 1.6turbo van PSA/BMW zoals die in de C4 geleverd wordt heeft ook directe inspuiting.
De zeldzame echte problemen met de HPi gingen meestal om de EGR of bobines. Niet alleen HPi's hebben daar last van, sterker nog ieder merk heeft daar last van.
Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 10 jan 2009 18:26
door PatjeNL
Het is tog de HPI geworden,
De dealer waar ik hem heb gekocht is een klein bedrijf waar mijn pa al meer dan 30jaar zijn auto's koopt, en is nog nooit belazerd,
bovendien kennen wij de eigenaar ook nog eens personelijk.
De HPI heeft nooit problemen gehad en kreeg van hem zo een jaar garantie op de hpi motor.
En kreeg nog eens aardig wat terug voor me ouwe auto waarop de C5 goed te doen was.
Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 10 jan 2009 18:29
door Erik
hihi, weer een vast lid gevonden

Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 10 jan 2009 18:30
door Klussie
Gefeliciteerd

Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 10 jan 2009 18:38
door Ronald
Patje, van harte gefeliciteerd. Als je met jouw voorbereiding en onder die condities een HPI koopt kan je je nauwelijks een buil vallen.
Veel zweefplezier toegewenst!
Gr. Ronald
Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 10 jan 2009 19:50
door kansberg
Beste Patje,
Gefeliciteerd met je HPI, wat ze er ook van zeggen. En zeker met de conditie waaronder je de dame hebt gekocht hoef je je al helemaal geen zorgen te maken, bovendien rijden er meer HPI's rond zonder dan mét problemen. Buiten dat is het een fraai exemplaar, zeker in de exclusieve uitvoering.
Veel comfortabele en veilige kilometers met je nieuwe aanwinst!
Groeten,
Albert.
Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 11 jan 2009 00:13
door Hertogjan
Ik sluit me graag bij de woorden van Kansberg aan, zeker omdat je er een goede garantie bij krijgt. Veel plezier ermee!
Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 11 jan 2009 11:08
door Duck
dan verwachten we snel een eigen draadje van je met foto's
gefeliciteerd

Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 11 jan 2009 11:25
door EvilTwin
Veel plezier, maar pas dus een beetje op met wat je tankt.
Ik zou alle "witte" pompen vermijden.
Alleen echte RON98 tanken.
In Nederland is dat bijv BP Ultimate (=98 ulz), Esso Super Plus of Tamoil Super Plus.
Ook Q8=Tango schijnt nog 98 in het assortiment te hebben, maar de ervaringen daarmee zijn matig, voor gevoelige auto's.
Geen Shell V-Power in Nederland (is RON95 opgeleukt naar RON97)
Geen Total Excellium (is ook op basis van RON95, met additieven)
Geen TEXACO EuroXL (idem =RON95)
Deze drie hebben in Nederland 98 super plus geheel uit het assortiment gehaald, ten faveure van hun designer brandstof.
Ideaal is tanken in Duitsland, daar heeft men RON100 (ARAL Ultimate en Shell V-Power)
Ik zou zeggen rijd de tank vrijwel leeg op weg naar Duitsland, gooi hem daar vol met RON100 en ga een flink stukje >400km trappen aldaar, aftoppen met RON100 en naar huis. Je moet maar afwachten wat men er hier als laatste in gegooid heeft.
Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 11 jan 2009 19:30
door jopie
EvilTwin schreef:Veel plezier, maar pas dus een beetje op met wat je tankt.
Ik zou alle "witte" pompen vermijden.
Alleen echte RON98 tanken.
In Nederland is dat bijv BP Ultimate (=98 ulz), Esso Super Plus of Tamoil Super Plus.
Ook Q8=Tango schijnt nog 98 in het assortiment te hebben, maar de ervaringen daarmee zijn matig, voor gevoelige auto's.
Geen Shell V-Power in Nederland (is RON95 opgeleukt naar RON97)
Geen Total Excellium (is ook op basis van RON95, met additieven)
Geen TEXACO EuroXL (idem =RON95)
Deze drie hebben in Nederland 98 super plus geheel uit het assortiment gehaald, ten faveure van hun designer brandstof.
Ideaal is tanken in Duitsland, daar heeft men RON100 (ARAL Ultimate en Shell V-Power)
Ik zou zeggen rijd de tank vrijwel leeg op weg naar Duitsland, gooi hem daar vol met RON100 en ga een flink stukje >400km trappen aldaar, aftoppen met RON100 en naar huis. Je moet maar afwachten wat men er hier als laatste in gegooid heeft.
Zo zie je maar dat je er geen peil op kunt trekken. Na een half jaar antievervuilingsmeldingen rij ik nu al 4000km op TOTAL. Tot nu toe probleemloos ik heb de teller al boven 180km gehad. (Op de autobahn)
Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 11 jan 2009 19:35
door cafevdb
Proficiat,

Vele plezierige en fijne zorgeloze km's toegewenst.
Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 11 jan 2009 19:39
door c5maarten
Ook namens mij nog proficiat met je nieuwe aanwinst!

Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 11 jan 2009 21:36
door MichielC5
Veel plezier en veilige kilometers met je C5 !
Als ex-HPi rijder weet ik dat niet alle HPi's problemen geven.
Gewoon af en toe een flink stuk rijden op hogere snelheden. En inderdaad brandstof tanken met een hoog RON.
Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 12 jan 2009 12:03
door exroosje
Als Ex HPI rijder sluit ik mij daar bij aan,.
Wel gooide ik elke 5000 km er een busje kleppenreiniger (Wynn's oid) in. Dit omdat een HPI relatief veel roet en deze roet via de EGR in het inlaatspruitstuk terecht komt.
Ik heb ook meestal euro 98 getankt. Maar op het einde toch gewoon weer 95 en dat ging eigenlijk ook gewoon goed. 98 is wel een stuk duurder en het minderverbruik is te klein om dat te compenseren.
En de HPi is erg zuinig tot ca 110. Daarboven helemaal niet meer helaas. Omdat ik meestal wat vlotter rij heb ik er nooit van geprofiteerd.
Re: c5 hpi 2.0
Geplaatst: 12 jan 2009 16:10
door Kapitein Rob
Patje, gefeliciteerd met je HPI en veel plezier ermee

.
Zoals ET in een eerdere bijdrage al zei, kwamen veel problemen bij de HPI door vervuilde injectoren (teveel zwavel in de brandstof). Dat is een van de redenen dat Shell (V-Power), Total (Excellium) en BP (Ultimate) hun 'speciale' benzines hebben uitgebracht. Die zijn zonder zwavel. Verder schijnt (heb ik me laten vertellen) in het productieproces een stap te zitten waarbij deze brandstof geheel dampvormig wordt en later weer condenseert om daarmee vast vuil eruit te krijgen. Bovendien zijn er speciale reinigingsdopes aan toegevoegd om de injectoren schoon te houden. Dat zou allemaal mee moeten helpen om problemen met de directe inspuiting te voorkomen (een collega heeft van zijn leasemaatschappij uitdrukkelijk de opdracht om alleen deze brandstof te gebruiken, ondanks de meerprijs).
Nadeel van die reinigingsdopes (en additiven zoals Wynn's) kan wel zijn dat vuil dat in de tank is vastgekoekt (nou ja, alsof het daarin een smerige bende vol asfalt oid is

) losgeweekt wordt. Dat kan dan weer voor verstopping in het benzinefilter zorgen. allemaal wel overkomelijk, maar je moet even weten waar je naar moet kijken.
We horen je ervaringen wel.