V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Dag Turbo,

Ik heb geen C5 op lpg (niet genoeg kilometers), maar rijd wel sinds 1974 (jawel, toen een DS) op gas, Daarna altijd Citroen (en 1 Renault 20) op gas. Altijd Vialle installaties of AG, eigenlijk zonder (of slechts weinig) problemen. Ben na ongeveer 1,5 miljoen kilometers uitermate tevreden over rijden op gas. Je merkt tegenwoordig helemaal geen verschil tussen rijden op benzine of op gas en ook buiten Nederland (zeer) goed te verkrijgen.

Ik heb een XM 2.0i 16v met een Vialle LPi-installatie gehad. Die heeft van oktober 1994 tot november 2004 zo'n 285.000 km gedraaid (toen verkocht). Met de pomp 1 keer een probleem gehad, toen is de tank in zijn geheel vervangen (gunstige deal met dealer kunnen maken). Verder is een keer backfire opgetreden door een kapotte injector (nieuwe injector € 100,- ex BTW, nieuwe resonator bij (inmiddels andere) dealer: € 500,- ex BTW :-( ).

Mijn algemene ervaring met lpg is dat je een deskundige leverancier moet hebben, dan gaat het goed. Heb je een 'prutser' dan heb je problemen (maar dat geldt ook voor rijden op benzine). Probeer te voorkomen dat de benzineboer en de gasboer je van het kastje naar de muur sturen, als je alles in een bedrijf hebt kan dat niet. Je auto moet wel in orde zijn, gasbedrijf is iets gevoeliger dan benzinebedrijf. Dat wil zeggen: als de auto het op benzine nog wel zou doen (maar niet goed) dan heb je op gas meestal problemen.
Suc6!!
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 okt 2008 19:37
Auto: nu Subaru Legacy , C5 Break 2004' verkocht
Opties: trekhaak parkeersensoren achter, lmv 17 inch
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198000
Kleur: zilvergrijs
pas geleden vialle laten inbouwen met 63 liter tank, zoals bijna iedereen zegt geen enkel probleem. De auto rijd op gas en op benzine je merkt het verschil helemaal niet. Ook niet met -6 buitentemp. met deze tank komt de vloer wel omhoog maar is niet echt storend. suc6
hihaho
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jan 2009 16:07
Auto: C5 V6 Exclusive break
Opties: Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 150000
Kleur: Gris Iceland
KPH: Achter
Locatie: Heerhugowaard
:cit2 Heb de C5 nu zo'n half jaar in mijn bezit en heb er een vialle inst. in laten bouwen.
Net als voorgaande berichten geen probleem, had wel storingen verwacht omtrent de elektronica, echter alles verloopt zeer soepel!

Heb wel lang moeten zoeken voor de V6, niet veel gas inbouwers die hier ervaring mee hebben!
Heb het laten doen bij van der Bilt in Amsterdam, het ziet eruit als een plaatje :D

Let wel op!!
Mijn auto was 3,5 jaar oud (benzine) liet er gas inbouwen en 2 maanden later viel er een bekeuring in de bus, auto had gekeurd moeten wezen!!

Nieuwe benzine auto's hoeven pas na 4 jaar gekeurd te worden, echter zodra je er gas in laat bouwen wordt dat voor diezelfde auto 3 jaar!

Beroep aantekenen haalt niets uit (al gedaan) het is maar dat je het weet.

Groetjes

Erwin
Jo_
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 apr 2007 10:09
Auto: C5 Break exclusive 2 liter
Opties: de hele mikmak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: donkergrijs
Locatie: Ede
C5club Rookie
C5club Rookie
exroosje schreef:Let er wel op dat bij een LPI installatie de tank wel uitsteekt boven de vloer vanwege de pomp. Meestal wordt de vloer 5cm opgehoogt met piepschuim oid

AG installaties op oudere C5's geven nog wel eens problemen, al kan men ze tegenwoordig ook stabiel werkend krijgen (na vervanging van drukregelaars, ventielen, verdampers etc)
Ik wil over bovenstaand graag meer detailinformatie
ik heb een C5 uit 2003 met automaat en LPG (AG). inderdaad wel problemen, alhoewel hij altijd als een zonnetje loopt.
Ik weet niets van het reguliere noodzakelijke onderhoud, wat wanneer het best vervangen kan worden etc. Het enige dat ik weet is dat het filter op de brandstofleiding om de 30000 vervangen moet worden.

Ik verdenk mijn LPG installatie er gedurende z'n hele levensduur al ervan (tenminste, zolang ik de auto al heb) dat ie stiekum ook wat benzine meesnoept.
Ik zou graag een echt goede LPG man (of vrouw ;) ) willen ontmoeten, bij wie niet meteen de dollartekens in de ogen komen.
--
Jo!
C5 break exclusive, 2 liter LPG, donkergrijs
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Idd. Filter vervangen, mogelijk ooit eens een druksensor, en na verloop van tijd (afaik tegen de 2 ton) willen de injectoren wel versleten raken...

Die laatste is toch wel een pittige : 4 x 67 euro excl. + 2 uur arbeid ofzo... (incl "ínleren" nieuwe type)

Maar ja, over 200.000 km gerekend :smt190
Johan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Teeuw schreef::cit2 Heb de C5 nu zo'n half jaar in mijn bezit en heb er een vialle inst. in laten bouwen.
Net als voorgaande berichten geen probleem, had wel storingen verwacht omtrent de elektronica, echter alles verloopt zeer soepel!

Heb wel lang moeten zoeken voor de V6, niet veel gas inbouwers die hier ervaring mee hebben!
Heb het laten doen bij van der Bilt in Amsterdam, het ziet eruit als een plaatje :D

Let wel op!!
Mijn auto was 3,5 jaar oud (benzine) liet er gas inbouwen en 2 maanden later viel er een bekeuring in de bus, auto had gekeurd moeten wezen!!

Nieuwe benzine auto's hoeven pas na 4 jaar gekeurd te worden, echter zodra je er gas in laat bouwen wordt dat voor diezelfde auto 3 jaar!

Beroep aantekenen haalt niets uit (al gedaan) het is maar dat je het weet.

Groetjes

Erwin
Zo te zien aan je motor ben jij hier de eerste ph2 V6 rijder op gas? En nog wel op lpi, terwijl gasfx dit model niet zegt te ondersteunen?

Denk dat Ronald wel geinteresseerd is hoe en wat.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Jo_ schreef:Ik verdenk mijn LPG installatie er gedurende z'n hele levensduur al ervan (tenminste, zolang ik de auto al heb) dat ie stiekum ook wat benzine meesnoept.
Auto's op lpg starten tegenwoordig allemaal op benzine (milieueisen). Daardoor zal benzine uit de tank gebruikt worden. Als de motor op een bepaalde temperatuur is schakelt hij automtisch over op lpg (in de zomer al binnen 100 m, bij deze kou kan dat wel 1 à 2 km zijn).
Benzine en lpg tegelijk gebruiken tijdens het rijden kan niet, het mengsel is dan te rijk en de motor loopt niet (goed).
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Dat is dus begreep ik inmiddels achterhaald:

Er zijn motors die op LPG ook een heel klein beetje benzine inspuiten (maar daar hoort de C5 niet bij).
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
exroosje schreef:
Teeuw schreef::cit2 Heb de C5 nu zo'n half jaar in mijn bezit en heb er een vialle inst. in laten bouwen.
Net als voorgaande berichten geen probleem, had wel storingen verwacht omtrent de elektronica, echter alles verloopt zeer soepel!

Heb wel lang moeten zoeken voor de V6, niet veel gas inbouwers die hier ervaring mee hebben!
Heb het laten doen bij van der Bilt in Amsterdam, het ziet eruit als een plaatje :D

Let wel op!!
Mijn auto was 3,5 jaar oud (benzine) liet er gas inbouwen en 2 maanden later viel er een bekeuring in de bus, auto had gekeurd moeten wezen!!

Nieuwe benzine auto's hoeven pas na 4 jaar gekeurd te worden, echter zodra je er gas in laat bouwen wordt dat voor diezelfde auto 3 jaar!

Beroep aantekenen haalt niets uit (al gedaan) het is maar dat je het weet.

Groetjes

Erwin
Zo te zien aan je motor ben jij hier de eerste ph2 V6 rijder op gas? En nog wel op lpi, terwijl gasfx dit model niet zegt te ondersteunen?

Denk dat Ronald wel geinteresseerd is hoe en wat.
Ronald is zeer geintresseerd :D , alhoewel mijn 2004 PhI nog even mee kan en moet.
Auto is onmiskenbaar een PhII, zie de lelijke luchthapper in de avatar. ;)
Mijn C5 toekomst is nog weer verder verzekerd. :smt038
@teeuw Ben je bij van der Bilt uitgekomen via http://www.gasfx.nl of door zelf te zoeken en te bellen? Mocht je toch van plan zijn je nog even voor te stellen in het daarvoor bestemde draadje vertel er maar gelijk wat over.
Geen meldingen in 6 maanden: Mijn geluk is dus niet exemplarisch lijkt het. :smt038

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 jan 2007 12:26
Auto: C5 2.0 I Break Exclusive
Opties: JBL speakers CD wisselaar
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10371
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96451
Kleur: Gris Fulminator
Bedankt voor de tips en ervaringen. Ik ga voor Vialle LPI. Ik heb nog één vraagje. Kun je bij een break de pomp ook horen tijdens het rijden?
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Alleen tijdens de tijd dat je op benzine rijdt en de keuze staat op gas, dan hoor je de pomp.
Eenmaal op gas hoor je hem niet meer.
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2008 15:20
Auto: C5 berline SX 2.0 hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10957CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70.000
Kleur: gris aluminium
Goeieavond allen,

Ik ben zelf een lpg-rijder (echter niet met onze C5) en lees alles op het forum dat betrekking heeft op lpg. Ik stel echter vast dat de meesten hier ofwel een Vialle ofwel een AG-systeem hebben. Is daar een specifieke reden voor? Je hoort hier nauwelijks iets over andere merken. Onze andere auto (niet-Citroen) rijdt op een BRC-systeem, tot mijn volle tevredenheid overigens. Is het omdat Vialle en AG Nederlandse merken zijn en dus meer beschikbaar zijn in Nederland dan andere merken? Prins is echter ook Nederlands. Toch zie je ze hier niet zo vaak. Rijdt een C5 dan beter op Vialle?

Groeten,

Jantoon
voorheen : C5 1.8 berline, 2004
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
In onze renault Scenic hebben we een LPI instalatie van Vialle laten inbouwen. Volgens gasfx kon dat niet. Ook de plaatselijke gasboer bevestigde dat. Echter Boertien in Emmen en Nunspeet gaven aan dat het wel degelijk kon. Zij hadden een Vialle installatie, de pc van de instalatie moest enigszins aangepast worden, maar dat deden ze zelf. Dit bedrijf bouwt veel auto uit Duitsland ook om naar LPI.
MAAR zoek wel een goede gasboer, daar ben je echt van afhankelijk. Inbouwen kunnen ze allemaal, maar afstellen en zonder problemen rijden, is vakmanschap.
Koste ons 2 jaar gelden 1900 euro op de Vialle in te laten bouwen, exclusief keuren etc.
Johan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Jantoon schreef:Ik stel echter vast dat de meesten hier ofwel een Vialle ofwel een AG-systeem hebben. Is daar een specifieke reden voor? Je hoort hier nauwelijks iets over andere merken. Onze andere auto (niet-Citroen) rijdt op een BRC-systeem, tot mijn volle tevredenheid overigens. Is het omdat Vialle en AG Nederlandse merken zijn en dus meer beschikbaar zijn in Nederland dan andere merken? Prins is echter ook Nederlands. Toch zie je ze hier niet zo vaak. Rijdt een C5 dan beter op Vialle?
Eén van de redenen zal waarschijnlijk zijn dat Vialle in het verleden en tegenwoordig AG het 'huismerk' van de Citroënimporteur is. Daardoor kom je via de dealer standaard met deze merken in aanraking. Dat wil dus niet zeggen dat andere merken niet goed zouden zijn, maar daar krijg je geen (minder?) ondersteuning van bij de dealer.

De LPi-installatie van Vialle is wel heel geavanceerd met injectie van vloeibare lpg. Dat heeft een aantal (thermische) voordelen:
- vloeibaar gas is kouder, daardoor heeft het een koelend effect (relatief) op de motor. De verbrandingstemperatuur van lpg ligt hoger dan die van benzine;
- vloeibaar lpg is (iets) nauwkeuriger te doseren dan gasvormig lpg wat bij andere injectiesystemen gebruikt wordt;
- er is geen verdamper nodig, dus een mogelijke storing minder;
- bij inbouw hoeft er geen aftakking van het koelsysteem gemaakt te worden om de verdamper in op te nemen.

Prins wordt nogal eens toegepast bij 6-cylindermotoren.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
Helaas geen tip over achterafinbouw. Dit hangt over het algemeen af van je blok en de materialen waarvan deze gemaakt is. Denk hierbij aan kop, kleppen, zettingen etc.

Ben als kind sinds de jaren 70 jarenlang in Citroens (GS, BX, Xantia) met LPG rondgereden voordat ik zelf ging rijden. Nooit problemen.
Rijdt al enkele jaren als 2e eigenaar een Phase I 1.8 berline Ligne Prestige met G3 Vialle 68 liter ringtank en de beruchte gaspomp (inmiddels staat de teller op 220.000).
Auto rijdt vrijwel alleen lange stukken (50-55 km enkele reis) en jaarlijks zo'n 40.000 km
Het rijden op LPG is een droom en ik lach al jaren de rijders op andere brandstoffen uit, goedkoper met vrijwel gelijke trekkracht door de LPi

Op deze gasinstallatie is de gaspomp het zwakke punt, dit is een pomp uit één deel die niet reviseerbaar is, vervanging als geheel dus. Ook heeft Vialle hier nooit een betere versie (inbouw bij vervanging) voor ontwikkeld. De eerste vloog er uit toen de auto op 120.000 km stond, de tweede bij 190.000 km. Daar heb ik bij Vialle een hoop herrie over gemaakt (€ 750,- all inn) en hier ben ik toen met het officiele inbouwstation in Leiderdorp en Vialle :smt023 tot een goeie deal gekomen. Maar ja, al een derde pomp en nog geen 190.000 gereden, dat zou niet moeten kunnen.

Het verhaal is dat dit zou komen door het drooglopen bij een lege tank. De Vialle inbouwer vertelde mij echter dat dit niet waar is, zelfs als de tank leeg is zou er nog minimaal 3-4 ltr in zitten voor koeling/smering.
Mijn oplossing na pomp 3 : Rijden op de dagteller/tankmeter. Vanaf 450-475 km en/of het rode lampje op de meter tanken en zorgen dat je genoeg benzine in je tank hebt (gezien de betrouwbaarheid van de benzinemeter).

=Ik zal trouwens vanavond even rustig de tijd nemen mij voor te stellen aan u allen, wel zo netjes. Toch?!=
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
Plaats reactie