Gebruik je winterbanden in NEDERLAND?

Totaal aantal stemmen: 113
Ja altijd, maakt rijden veel veiliger en kom niet in buitenland. (4) 4%
Ja altijd, is veiliger ook als ik buitenland bezoek. (39) 35%
Ja meestal, heb er profijt van en kom niet in buitenland. (5) 4%
Ja meestal, heb er profijt van vooral in buitenland. (4) 4%
Ja gedwongen, alleen ivm bezoek wintersport/Duitsland/etc. (11) 10%
Nee twijfelachtig, daar is het klimaat in Nederland te warm voor. (11) 10%
Nee, want weet niet of het echt helpt. (8) 7%
Nee is onzin, levert in Nederland niet meer veiligheid. (22) 19%
Nee is onverstandig, kan soms tot ongewenste situaties leiden. (2) 2%
Nee is geldverspilling, kom toch niet in buitenland. (7) 6%
Nodri
Nodri
Ach de dagen dat er hier in Nederland sneeuw ligt of dat het onder de 0 graden is zijn op 2 handen te tellen per jaar. Daar ga ik geen fortuin aan uitgeven. Een goede zomerband (ook volgens de ANWB) volstaat dan ook.
Hoe vaak ligt er een dik pak sneeuw op de wegen in Nederland??
pieter melissen
pieter melissen
Re: Gebruik van winterbanden in Nederland

Bericht door pieter melissen »

Hertogjan schreef:Het antwoord wat zandvoorta gaf, is me uit het hart gegrepen. Ook ik doe niet mee aan die commerciële hype. Het is in Nederland gewoon onzin. Ik ben grootgebracht in auto's zonder kreukelzones, zonder gordels, zonder airbags, zonder kooiconstructie, zonder ABS, zonder remdrukbegrenzer, zonder gelaagd glas, zonder.......heeft u even?
we hadden wel relatief meer verkeersdoden...
Ik heb ze gedwongen er op liggen, ik ga naar Zwitserland via Duitsland en ook naar de Franse Alpen, waarvoor ik nu al jaren een set ongebruikte sneeuwkettingen meeneem. Omdat ik geen baas heb kan ik zelf bepalen of ik rij als het slecht weer is, en het afgelopen weekend stond de auto dus stil...

Het nadeel van winterbanden in ons land dat onder de huidige "normale" omstandigheden hun wegvastheid en stabiliteit niet opweegt tegen een goede zomerband. Een winterband zwabbert veel meer....
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Sjever schreef: en moet eerlijk zeggen dat ik altijd vond dat het onzin was om ze te gebruiken,
Dacht altijd dat "ik" :smt151 eigenwijs was :cit9
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Hertogjan schreef:Het antwoord wat zandvoorta gaf, is me uit het hart gegrepen. Ook ik doe niet mee aan die commerciele hype. Het is in Nederland gewoon onzin. Ik ben grootgebracht in auto's zonder kreukelzones, zonder gordels, zonder airbags, zonder kooiconstructie, zonder ABS, zonder remdrukbegrenzer, zonder gelaagd glas, zonder.......heeft u even?
Vader deed gewoon voorzichtig in die tijd als het glad was, op z'n radiaalbandjes! En TOEN hadden we WEL winters weer.
Menige veiligheidsvoorziening heeft er in de loop der tijd gelukkig voor gezorgd dat we nu veiliger auto's hebben, maar het rijgedrag lijkt evenredig bruusker en risicovoller te zijn geworden. Misschien een kwestie van oorzaak en gevolg....

Toch ga je hier voorbij aan een belangrijk punt.
Vroeger, toen lang niet alles beter was zie daarvoor je "zonder" onderwerp, waren de banden veel smaller en voor de radiaalband nog vaak hoekig ook. Dat helpt heel erg bij rijden in de sneeuw wat ik nu sinds de in 1993 begonnen wintersportperiode dus minstens een week per jaar doe.
Mijn Renault 21 stond op 175 bandjes en sneed dwars door de sneeuw heel terwijl diverse BMW's op hun toen al brede sloffen al glijdend de lichte helling wel af maar niet meer op kwamen zonder kettingen. De Michelin Energy's van toen waren in de sneeuw behoorlijk goed, bleek uit testen en heb pas na een jaar of 6 voor het eerst kettingen gebruikt op mijn Nevada.
Deze had wel 185 banden en ondanks het dikke 2.2 blok kwam ik, op Energy's, niet meer weg.
Brede banden zijn ook in de regen minder dan de smallere varianten en oudere banden hebben bijna zonder uitzondering meer profiel. Als ik naar die Goodyear Excellance kijk vind ik het klein wonder dat het water nog zo goed afgevoerd wordt! Gedeeltelijk worden deze semi-slicks veroorzaakt door de wens een stille band te maken en een grof profiel maakt nu eenmaal meer herrie. Het nut van winterbanden is op die manier bijna opgedrongen :shock: .

Smallere banden sporen gewoon erg lekker, hebben minder last van spoorvorming, zijn beter in de regen, maken winterbanden minder snel nodig en zijn vaak goedkoper maar hebben bij mooi weer minder grip, gaan korter mee en smoelen minder goed.

Dit wordt mijn tweede jaar op winterbanden en heb nog een leuk setje 195/65/15 over van de Laguna Break. Het was de bedoeling deze ook onder de C5 te zetten. Door de LM-velgen is het plan gewijzigd en heb er nu een setje 205/15/15 Michelin Alpins op stalen velgen onder gemonteerd en dat voelt erg goed aan.

Is toch een heel verhaal geworden maar dacht dat dit onderwerp wel een wat bredere benadering verdiende :ugeek:
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
Jawel, maar niet te breed; anders gaan we weer eerder glijden 8-)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
staircase schreef: Door de LM-velgen is het plan gewijzigd en heb er nu een setje 205/15/15 Michelin Alpins op stalen velgen onder gemonteerd en dat voelt erg goed aan.

dat is wel heeeel weinig rubber 15 draait de teller wel erg snel denk ik zo

:smt017 lijkt mij niks onder een C5 of is dit een typefout?

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Duck schreef:
staircase schreef: Door de LM-velgen is het plan gewijzigd en heb er nu een setje 205/15/15 Michelin Alpins op stalen velgen onder gemonteerd en dat voelt erg goed aan.

dat is wel heeeel weinig rubber 15 draait de teller wel erg snel denk ik zo

:smt017 lijkt mij niks onder een C5 of is dit een typefout?
Even kijken of jullie nog wakker waren! :D
Uiteraard is het 205/65/15
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Wat me opvalt, is dat als ik me tot een 205/65/R15 Michelin band beperk er geen all-seasons banden in hun produkt-gamma zitten.
Een all-seasons band zou misschien een goed alternatief kunnen zijn voor zomer en winterbanden, maar dan zou ik wel voor een ander merk moeten kiezen.
Het is natuurlijk de vraag of het gebruik van all-seasons banden i.p.v. mijn huidige banden wel echt zin heeft.

N.B. Voor heb ik er nu twee (nieuwe type) Energy-saver 94H en achter twee (E3) Energy 94H banden op liggen. Het schijnt dat de Energy-saver een langere levensduur (door harder rubber) heeft en voor een lager brandstofverbruik zorgt, maar het regenwater minder goed kan afvoeren.
Groeten, Rob

Historie:
  • BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
manonbridges schreef: N.B. Voor heb ik er nu twee (nieuwe type) Energy-saver 94H en achter twee (E3) Energy 94H banden op liggen. Het schijnt dat de Energy-saver een langere levensduur (door harder rubber) heeft en voor een lager brandstofverbruik zorgt, maar het regenwater minder goed kan afvoeren.

Wat voor mij, nadat ik met de Xantia met relatief nieuwe E3A's ben gaan glijden, reden was nu op wat anders te rijden...
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1206
Lid geworden op: 31 mei 2006 21:32
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:
manonbridges schreef: Het schijnt dat de Energy-saver een langere levensduur (door harder rubber) heeft en voor een lager brandstofverbruik zorgt, maar het regenwater minder goed kan afvoeren.
Waar heb je dit gelezen, zou het graag eens willen zien. Als ik naar het profiel van de savers kijk zie je juist hele brede groeven, volgens mij zouden die juist het water erg goed moeten kunnen afvoeren :smt017

C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 aug 2006 00:20
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Locatie: Tilburg
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder
zandvoorta schreef: Waar heb je dit gelezen, zou het graag eens willen zien. Als ik naar het profiel van de savers kijk zie je juist hele brede groeven, volgens mij zouden die juist het water erg goed moeten kunnen afvoeren :smt017
Dat zou o.a. blijken uit de 2008 test voor zomerbanden (195/65/R15) van de ANWB; een soortgelijke test is bij andere duitse sites in te zien.
En ik zag een uitgebreide discussie op Autoweek over de Michelin energy-saver banden.
Groeten, Rob

Historie:
  • BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1206
Lid geworden op: 31 mei 2006 21:32
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:
Scoren idd minder op nat wegdek :smt017 :(
Zelf nog niets van gemerkt maar heb dan ook een rustige rijstijl

C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Mijn ESp heeft het druk nu de WB's eronder liggen (Michelin Alpin) en de weg een klein beetje nat is. Een haaks hoekje leidt al tot ingrijpen :shock:
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 418
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:35
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Locatie: Delluft
Ik heb vandaag een setje op de kop getikt via Marktplaats, en dan alleen maar omdat we met de kerst naar Duitsland gaan en het dan misschien wel eens zou kunnen sneeuwen.. :roll:
Vriendelijke groet,
Michel

Op 14-04-2012 is de dame verkocht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
Ik sanp je overweging Mik, het zal maar gebeuren dat.....
Aan de andere kant, die moffen kunnen een dikke lul krijgen met hun inconsequente regelgeving; als er maar winterbanden onderzitten, kun je 250 km/h of desnoods harder rijden (als je wagen het haalt) en dat is dan veilig. Ja herrschaften, droom maar lekker verder.
Gesloten