Pagina 2 van 2
Re: uitlaat c5
Geplaatst: 16 nov 2008 14:55
door JHV
Meer prijzen:
PK 57 Uitlaatklem 2.00 Romax
08 7 915 Rubber 6.00 Romax
08 7 916 Rubber 10.70 Romax
08 4 147 Achterdemper 189.00 Romax
08 3 050 Tussenpijp 81.60 Romax
CI 14-10 Uitlaatklem 6.40 Romax
08 4 108 Achterdemper 187.00 Romax
Gevonden op:
http://start.mijngrossier.nl/catalog/ke ... wjaar.aspx
Ik neem aan prijzen excl.btw.
johan
Re: uitlaat c5
Geplaatst: 16 nov 2008 16:18
door buelens
het probleem is dat de katalysator kapot is liggen allemaal losse stuken in dus maakt vrij veel
lawaai en de achter demper daar is de bescherm kap van door geroest trok ik er zo van af

Re: uitlaat c5
Geplaatst: 16 nov 2008 16:41
door ger kingma
een tip : spuit jij 1 x keer per twee jaar je uitlaat met hittebestendige verf dan voorkom jij roestvorming en gaat de uitlaat veel langer mee
mvg
ger
Re: uitlaat c5
Geplaatst: 16 nov 2008 17:01
door Duck
ger kingma schreef:een tip : spuit jij 1 x keer per twee jaar je uitlaat met hittebestendige verf dan voorkom jij roestvorming en gaat de uitlaat veel langer mee
mvg
ger
of veel lange einden rijden bljft hij ook droog
het is nu eenmaal zo als je weinig rijdt en veel stad
is je uitlaat er snel door heen, bijna nooit is mijn uitlaat kapot

Re: uitlaat c5
Geplaatst: 16 nov 2008 18:25
door c5hdiaut
Bij de aanschaf moet je uitgaan van een aantal criteria,
Het moet "stil" zijn = kwaliteit (meestal) dus origineel en duurder of,
een beetje extra herrie maakt niet uit want het is "goedkoop" of,
je rijdt er nog maar ongeveer een jaar/anderhalf jaar mee en een "origineel" is dus zonde geld.
Zo zijn er een aantal afvragingen/budgetten welke de keuze kunnen bepalen, feit blijft dat "imitatie"-uitlaten meestal een slechtere "pasvorm" hebben en daardoor rumoeriger zijn dan orginele exemplaren.
Mijn ervaring met "imitatie" is dat het niet alleen meer herrie maakt maar ook dat het met de ophanging onder de auto is vaak "wringen" is, waardoor weer vervelende resonanties kunnen optreden.
Ook bij korte ritjes is een originele uitlaat nog altijd beter, vanwege de mindere kwaliteit zal een "imitatie" sneller doorroesten door "condens" welke in de demper(s) blijft staan, omdat deze niet heet genoeg wordt om deze condens te doen verdwijnen.
Kortom, hoe kritisch ben je en wat laat je budget toe! (of een combi natuurlijk)
Imitatie wil wel lang meegaan als je "lpg" en redelijke afstanden rijdt, zodat de boel elke keer flink heet wordt en dus de kans op snel doorroesten kleiner is. (eventuele "extra" imitatie-herrie blijft).
M.vr.gr. Ulfred.
Re: uitlaat c5
Geplaatst: 16 nov 2008 19:09
door GuidoK
sinds wanneer is imitatie altijd slechter?!?
Weet jij welk merk uitlaat origineel af fabriek komt?
Dan is in jouw ogen of bosal of romax per definitie slechter (want ten minste één van de twee is imitatie; er zit immers maar 1 uitlaat onder....).
Ik vind het hoogst speculatief je bewering.
Ook is de maatvoering van een uitlaat redelijk rechttoe rechtaan. Voor een spatbord kan ik me het voorstellen, maar een uitlaat is qua maatvoering natuurlijk heel simpel.
Ik zou me er niet blind op staren dat een uitlaat bij de dealer per definitie stiller of duurzamer is dan bij een andere toko die er gewoon een bosal of romax of iets dergelijks onder stopt.
Ik zeg dus niet dat alle uitlaten even goed zijn, maar dat een imitatieproduct (liever gezegd parallelmarkt) altijd slechter is omdat het goedkoper is, is natuurlijk een fabeltje, het kan net zo goed of natuurlijk ook beter zijn. Het zal per geval verschillen.
Re: uitlaat c5
Geplaatst: 16 nov 2008 22:37
door jpiek
Herman schreef:Als het voor nood is en weinig kost oké maar gewoon nieuw zou ik ook doen ,gaat veel langer mee,
Voor dat geld kan ik er bijna 8(!) 2dehands kopen....
en daar zitten ook veel prijsverschillen in.

Valt vies tegen, ik kon nisk goedkopers vinden dan een Bosal bij Viking, 240,=
Re: uitlaat c5
Geplaatst: 17 nov 2008 08:06
door c5maarten
Ik heb ook een paar maanden een nieuwe einddemper.
Bosal werd mij ten zeerste afgeraden door de dealer, zij hadden de ervaring dat de schotten graag gaan rammelen en de dikte van het plaatmateriaal om de pijp dunner is dan orgineel.
Het kost je wat meer maar dan heb je in verhouding ook veel langer ervan, ik heb hem nou de eerste keer vervangen in 7 jaar dus dan vallen die €250,- ook wel mee

Re: uitlaat c5
Geplaatst: 17 nov 2008 22:17
door jpiek
250,= zou wel meevallen idd. ware het niet dat het 388,= excl. montage zou zijn volgens mijn dealer...
Re: uitlaat c5
Geplaatst: 18 nov 2008 07:37
door c5maarten
jpiek schreef:250,= zou wel meevallen idd. ware het niet dat het 388,= excl. montage zou zijn volgens mijn dealer...
Dit is idd ook weer motor afhankelijk!
Maar ook van jou kant uit vragen wat hij nog met de prijs kan doen! heb ik ook gedaan en er zit veel marge op dat soort spul.
Re: uitlaat c5
Geplaatst: 18 nov 2008 22:33
door jpiek
Neuh, 'k sat niet op de markt, als het idd goedkoper zou kunnen :
Ziet 'ie dat ik er een andere uitlat onder heb zitten, bedenkt zicht dat hij te duur was en vraagt de volgende keer een normale prijs... Of niet, en dan loopt 'ie weer omzet mis...
Vanmiddag dus keurig geholpen bij Bart Ebben, 45,= euro voor de uitlaat, 87,= euro voor montage (incl deel tussenpijp doorsnijden en andere pijpeinde daarop lassen, dus geen flens of demper die op de tussenpijp geschoven zit maar weer 1 geheel). Oude demper gezien en die was idd. dofgrijs en behorlijk krokant, zag zelfs aan het begin van gaatjes... 'Nieuwe'dmper (va n een "03 met 45K km) Zag er als nieuw uit. Heb meteen een zooi missen de bekledingdopjes/klemmen rondom in de kofferbak laten aanvullen, 'k was er 4 kwijt... Kosten 6 euro...
Totaal 138,= euro...

Re: uitlaat c5
Geplaatst: 18 nov 2008 23:33
door Oldenhage
GuidoK schreef:sinds wanneer is imitatie altijd slechter?!?
Weet jij welk merk uitlaat origineel af fabriek komt?
Dan is in jouw ogen of bosal of romax per definitie slechter (want ten minste één van de twee is imitatie; er zit immers maar 1 uitlaat onder....).
Ik vind het hoogst speculatief je bewering.
Ook is de maatvoering van een uitlaat redelijk rechttoe rechtaan. Voor een spatbord kan ik me het voorstellen, maar een uitlaat is qua maatvoering natuurlijk heel simpel.
Ik zou me er niet blind op staren dat een uitlaat bij de dealer per definitie stiller of duurzamer is dan bij een andere toko die er gewoon een bosal of romax of iets dergelijks onder stopt.
Ik zeg dus niet dat alle uitlaten even goed zijn, maar dat een imitatieproduct (liever gezegd parallelmarkt) altijd slechter is omdat het goedkoper is, is natuurlijk een fabeltje, het kan net zo goed of natuurlijk ook beter zijn. Het zal per geval verschillen.
Ik mag denk ik wel uit ervaring spreken,
Uitlaatdempers van een ander merk dan door Citroen geleverd maken over het algemeen hoorbaar ander/meer geluid. Ook vind ik de kwaliteit minder. En wat een van de posters als schreef, de ophangpunten zijn eigenlijk altijd anders en daardoor passen ze gewoon slecht! En als ik dan het prijsverschil zie tussen een originele en een tweedelijns demper... 26 euro ex btw..
Overigens Citroen levert al lange tijd een demper met een stuk pijp er aan. Daardoor vervalt het zwake punt, de aangelast bolling. De meeste dempers beginnen namelijk te lekken naast de klem. Daardoor moets dus in de meeste gevallen niet alleen de demper, maar ook de pijp vervangen worden. Nu hoef je alleen de demper te vervangen. De tweede lijns dempers hebben nog steeds de oude aansluiting.
Re: uitlaat c5
Geplaatst: 20 nov 2008 22:24
door TonK
Oldenhage schreef:Overigens Citroen levert al lange tijd een demper met een stuk pijp er aan. Daardoor vervalt het zwake punt, de aangelast bolling. De meeste dempers beginnen namelijk te lekken naast de klem. Daardoor moets dus in de meeste gevallen niet alleen de demper, maar ook de pijp vervangen worden. Nu hoef je alleen de demper te vervangen. De tweede lijns dempers hebben nog steeds de oude aansluiting.
Helemaal juist, waarbij het probleem niet zozeer door de bolling aan de dempers als wel door het uitgetrompte deel aan de pijp werd veroorzaakt. Hierdoor liep condenswater uit de pijp tussen de bolling en het getrompte deel van de pijp dat door het uittrrompen ook nog eens dunner van materiaal was. Dit water kon niet weg want werd door de RVS klem (V-vormig) vastgehouden. Doorroesten op deze plek was dus een zekerheid waardoor je niet alleen de demper moest vervangen maar de gehele uitlaat. Gelukkig is hier de oplossing voor gevonden die Oldenhage aangeeft want deze situatie was belachelijk.
Toen ik de constructie van de uitlaat zag heb ik deze meteen losgemaakt en uitlaatkit tussen bolling en pijp aangebracht om te voorkomen dat er water tussen zou lopen. Bovendien heb ik een aangepaste klem gemaakt waarmee de pijp en demper bij elkaar werden gehouden ook al zou het doorroesten. Gelukkig is dat niet meer nodig door de vervangings constructie.
http://picasaweb.google.com/ton.kuyper/Klem#