Pagina 2 van 2

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 05 jan 2009 23:09
door Jo_
Oldenhage schreef:Er is veel onduidleijkheid over olie, en de topic op het CF maakt het allemaal niet veel duidelijker, zeker door meneer Citrofile (klepel en klok..)

In een C5 1.8 mag en kan gewoon 10W40. Klepstoterprobleem komt eigenlijk alleen voor bij de 2.0 liters dus die angst is ongegrond.
er is inderdaad veel onduidelijkheid.
feit is dat dunnere olie beter smeert, maar ook meer olie 'lekt via de zuigers of kleppen > hoger verbruike dus.
Ik heb zelf 5w40 en verbruik ongeveer 1 liter op 5000 km

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 06 jan 2009 19:28
door Kapitein Rob
Oldenhage schreef:In een C5 1.8 mag en kan gewoon 10W40. Klepstoterprobleem komt eigenlijk alleen voor bij de 2.0 liters dus die angst is ongegrond.
Worden die klepstoterproblemen bij de 2.0 liter voorkomen door 5W40? Werkt dat ook preventief? Ik heb geen klepstoterproblemen en er zit 10W40 in.

Re: 1.8 op LPG - 5W40 of 10W40

Geplaatst: 06 jan 2009 19:43
door Ronald
Kapitein Rob schreef:
Oldenhage schreef:In een C5 1.8 mag en kan gewoon 10W40. Klepstoterprobleem komt eigenlijk alleen voor bij de 2.0 liters dus die angst is ongegrond.
Worden die klepstoterproblemen bij de 2.0 liter voorkomen door 5W40? Werkt dat ook preventief? Ik heb geen klepstoterproblemen en er zit 10W40 in.
De clue zit hem in de zeer dunne kanaaltjes die de olie naar en van de klepstoter voeren.
Olie die ook bij lage temperaturen relatief dun is zorgt ervoor dat de klepstoters ook in koude toestand voorzien kunnen worden van voldoende olie. Dus ja, juist preventief.
Mij is door een C-dealer anders dan JO verteld dat voor een 2.0 benzine, zijnde niet HPI (mijn ex-groene) 10w40 op het randje is en zeker beter niet in de winter.

gr. Ronald