Pagina 2 van 12
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 15 mar 2008 13:02
door duijvel
bij diesel zeggen ze dat ie pas na 160.000 vervangen moet worden
Klaverblaadje schreef:Ik heb het Salomons oordeel van JO gevraagd, dit is zijn mening
Johan Oldenhage schreef: Uit commercieel oogpunt is 30.000 een prima interval, maar dan gaan we wel heel veel riemen onnodig vervangen. Meestal begint een riem bij 100.000 herrie te maken, 120.000 is dan echt het uiterste. Meestal dus rond de 100.000 km. Het komt wel voor dat ie eerder wordt vervangen maar dan is er bijvoorbeeld veel over stoffige/zanderige/natte wegen gereden. Bij normaal gebruik, en een onderplaat dus 100.000 km zeker.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 15 mar 2008 13:21
door Klaverblaadje
Ja maar dat lijkt me erg veel, ligt er ook aan hoelang je over die 160k km doet, ik heb ze bij VW en Merc altijd bij 100K vervangen en dan waren ze toch ver weg, een stuk dunner en veel droogtescheurtjes.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 mar 2008 11:26
door c5maarten
Misschien is het in dat geval handig om na 60000km na laatste montage de riem te controleren om de 30000 of minder, na ieders eigen inzicht

Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 10 okt 2009 21:20
door loeki
duijvel schreef:bij diesel zeggen ze dat ie pas na 160.000 vervangen moet worden
Die interval wordt ge-adviseerd voor de distributieriem, niet de multiriem....
grt, Louis
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 24 feb 2010 23:44
door Handyman
Waarschijnlijk stomme vraag met zo'n volgebouwde motorruimte, maar kan je er van bovenaf niet bij ?
Alle andere merken auto is me nog via de motorkap gelukt, kost af en toe alleen wat knokkelvel.

Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 25 feb 2010 00:21
door ms-c5
rechterwiel eraf, en de binnenkuip van je spatbord eruit, dan kun je er wel bij.
dat ziet er dan zo uit, bij mij ook gelijk de distributieriem gedaan.
Mocht je de distributieriem ook willen vervangen, dan zou ik wel even op zoek gaan naar een speciaal setje om de boel weer op tijd te krijgen, als je dat niet hebt, dan is het zweten geloof me.
de mijne is ook door dit setje weer op tijd gezet, 2 paspennen in de nokken assen en 1 pen onder bij de versnellingsbak daar zit een gat waar die in gaat.
Succes ermee.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 21 mar 2010 10:16
door kloom00
In de spanner van de multiriem, kun je een pennetje drukken als je hem ontspant met
sleutel 16. Daarna heb je alle tijd om de riem er af te halen, en de nieuwe er weer op te zetten.
Als je klaar bent, kun je de pen er weer uit trekken, en staat de boel weer op spanning.

Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 22 apr 2011 09:08
door maran
Heb mijn multiriem vervangen.
Ik heb zelf 71d km gereden en wat ik kan nagaan is dat op 120d een kleine beurt is geweest (doen ze geen multiriem lijkt me zo) en op 82d is distributieriem vervangen (dus daar zou die mee genomen kunnen zijn)
Bij kleine beurt dan zou mijn riem er 100d op hebben gelegen (en 5 jaar oud zijn)
Bij vorige distributieriem wissel zelfs 140d.
Op 200d heb ik mijn distributiriem laten vervangen maar is de multiriem niet meegenomen.
De riem die er nu afkwam zag er nog goed uit, geen beschadigingen droogtescheurtjes en nog redelijk soepel. Dus heb oude als reserve in de auto gelegd en heb de nieuwe op een interval gezet van de distributieriem (120d).
PS bij mijn vorige citroens lag deze er ook meer dan 120d kilometer op.
PS vervangen is goed de doen met 2 personen.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 22 apr 2011 12:22
door maran
Excuses, ik zie dat auto ook op 140d grote beurt heeft gehad dus daar zal de multiriem toen wel bij hebben gezeten neem ik aan. dat wil zeggen dat de multiriem die eraf kwam er 80d km op lag en 2 jaar oud was.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 28 mei 2011 15:45
door GRB
Klaverblaadje schreef:Ik heb het Salomons oordeel van JO gevraagd, dit is zijn mening
Johan Oldenhage schreef: Uit commercieel oogpunt is 30.000 een prima interval, maar dan gaan we wel heel veel riemen onnodig vervangen. Meestal begint een riem bij 100.000 herrie te maken, 120.000 is dan echt het uiterste. Meestal dus rond de 100.000 km. Het komt wel voor dat ie eerder wordt vervangen maar dan is er bijvoorbeeld veel over stoffige/zanderige/natte wegen gereden. Bij normaal gebruik, en een onderplaat dus 100.000 km zeker.
Heb 26 mei 2011 de multiriem laten vervangen bij 172.000 km. Uit de onderhoudshistorie die ik heb opgevraagd bij de garage waar de auto tot 150.000 km in onderhoud was, bleek dat dit nooit eerder was gebeurd.
Groet GRB
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 08 jun 2011 13:45
door jeroen_sp

, een dankwoord vanuit een peugeot liefhebber hier!
Een mooie how to dit! Ik heb een peugeot 206 gti met dezelfde 2.0 16v motor. Heb een zeer licht janked lager geluid bij stationair. Wil daarom de riem er even af halen en motor zonder riem laten lopen om te zien of geluid weg is. Als zo is dan alle rollen en riem vervangen.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 08 jun 2011 18:54
door Herman
Multiriem is makkelijk alleen te doen met de auto even op de bokjes te zetten.
Riemen zijn niet duur wel de spanner.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 26 jun 2011 21:44
door willemb
Heren,
Wanneer de spanner te vervangen?
En hoeveel tijd ben ik ongeveer kwijt voor vervangen van alleen de multiriem?
Groet
Willem
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 26 jun 2011 22:26
door rijkie
Zelf ook eens de multiriem vervangen, ongeveer 40 minuutjes werk maar wel even met z'n tweetjes doen is toch wel makkelijker. 1 de riem ontspannen en de ander hem er even afwippen, ook het omleggen van de nieuwe riem gaat met z'n tweetjes net even handiger. De spanrol hoeft pas vervangen te worden als deze te 'slap" is of speling vertoond. Ook deze is makkelijk zelf te vervangen ongeveer 20 minuten extra werk, eerst de spanner monteren met borgpennetje er in en dan de riem er op en dan pas het pennetje verwijderen! Spanner kost ongeveer 50 euro.
Groet van Peter.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 26 jun 2011 23:25
door willemb
Peter, bedankt. Er lijken wat piep geluiden uit omgeving multiriem te komen, maar eens vervangen.
Verder kom ik nogal wat varianten tegen. Nog tips hoe te bepalen welke juiste is?
Groeten
Willem