V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
@Mcduff,

Over jouw C5, waarvan ik de VIN in m'n administratie had, schreef ik:
JW-C5 schreef:Correct, via zijn VIN kom ik ook op dit artikelnummer 5271 L6.
Dat is het RP nummer, af fabriek zat er 5271 K8 onder:
Veerpoot PH3.jpg
En repareren lukt niet, ze zijn dichtgelast en dat krijg je niet open.
Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
OK wat verwarring in de garage hier, en hebben de boel gemeten.

We hebben gemeten vanaf the midden van de schroef waarmee de poot aan de draagarm vastzit (zie foto vorige pagina) tot de onderkant van de schotel, op de plaats waar de stofhoes vastzit.

We hebben eerst de auto opgekrikt met krik onder chassis tot het wiel volledig vrijhangt.

Tweeded krik onder de draagarm, en opkrikken todat het gewicht van de auto op de tweede krik ligt, dus veerpoot volledig ingedrukt. Afstand tussen meetpunten 28 cm

Vervolgens de 2e krik weer verwijdered totdat het wiel weer volledig vrijhangt, dwz, max uitgerekte veerpoot. Afstand nu 38 cm (mogelijk moet dit 37cm zijn omdat de richel waar de stofhoes op vast zit niet meegerekend is.

Dus ingedrukt 37 cm krijg ik nooit als afmeting, behalve misschien voor de totale afmeting?

Ik kan een L6 kopen voor 100 EUR, maar mijn garagehouder heeft voor 180 EUR een andere op het oog, vermoedelijk de kortere versie.

Hij gaat nu naar Praag en hopelijk kan hij dan die twee dingen vergelijken.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 597
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
@Mcduff:
op deze manier lukt het niet, om de veerpoot volledig in te drukken, je krijgt de druk in het systeem alleen maar weg met de diagbox en dat scheelt normaal gesproken een paar centimeter.

Maar nog afgezien hiervan, als je goed de berichtjes van mij en JW leest kun je zien, dat in mijn auto, net als die van jou rechts de K8 zit.
Dit is de KORTE versie.
De L6 is de LANGE versie.
Aan de foto's kun je zien tot waar ik deze waarde gemeten heb.
Wat destijds mij meteen opviel met die L6 poot is, dat de auto aan die zijde hoger staat, je ziet een grotere ruimte tussen de band en spatbord, daarnaast merk je dat de auto anders veert aan de voorzijde en dat deze tordeer over de lengte as.
Omdat ik niet de juiste poot kon vinden heb ik toen een poot van een C6 gekocht, deze heeft wel de juiste lengte.

Tot zover.
Groet,
Kees.

P.S.
MCDuff ik heb zojuist nog even gemeten aan de oude poot zolals jij het gemeten heb, dat is dan 31,5 cm van de rand van de stofhoes tot aan het midden van het oog.
Die maten van mij zijn vanaf de metalen lip tot waar de stofhoes onderaan vastzit, zoals je op de foto ziet..
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
OK, beetje langazzm van begrip hier met teveel stress om dingen te regelen inclusief een auto, en ik moet vrijdag naar Oostenrijk met dat ding en zondag naar NL.

Mijn meetingen. Zoals gezegd, mijn veerpoot is binnenin behoorlijk gescheurd. Dus volgens mij als die wordt ingedrukt met een krik, wat er dan ook nog aan druk op zou staan is er dan uit via het lek.

Kees, als ik naar jouw fotoos kijk, dan is er ongeveer 4 cm tussen midden bevestigingsoog en de rand waar de stofhoes ophoudt.

Wat dan ook, mijn kortste afstand is 28 cm midden oog tot begin schotel, de richel voor bevestiging stofhoes boven bij het begin van de schotel zit daar bij in.

Dat is dus nog eens 3-5 cm korter dan jouw kortste afstand, tenzijn we iets kapotgedrukt hebben natuurlijk.

Enig idee daarover?

Volgende verwarring, in de eerste paar posten wordt er geproken over dat de L de lange versie is, maar in jouw laatste post meldt je dat het de korte versie is?

Mijn probleem is dat dit niet de originele poot is, en ik geen tijd meer heb om lang met beslissingen te wachten en mijn garagehouder al bijna in praag is. paniek wat te doen dus.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ook bij mij die verwarring, door wat Kees hierover schreef
kees05 schreef:@JW:
Ik wist, dat je deze reactie zou geven!
Toch moet er een relatie zijn tussen de veerpoten met een slag van 5 cm t.o.v. de poten met een slag van 7 cm.
Vandaar dat ik keek hoe dit nu zat tussen de k en de l serie.
Verder is het puur toeval want de L serie heeft juist de korte slag.
Waarom de lange veerpoot dan een korte slag heeft is mij ook onduidelijk.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
JW bedankt, ik had niet door dat er over twee verschillende dingen gesproken werd: pootlengte en slaglengte. Had ik overheen gelezen.

Lange poot korte slag: Staat hoger bij begin maar gaat minder ver omhoog, zodat de uiteindelijke hoogte boven het wegdek van beiden gelijk is? Lijkt me wel een vreemde manier van doen, maar misschien denken ze zo dat het niet uitmaakt als je links een korte poot met lange slag hebt en rechts een lange poot met korte slag?

Vergeet niet, met al onze :citrofiel voor Citroen, het blijven natuurlijk fransosen die het bouwen :smt176 :lol:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ook even in gedachten houden dat Kees een C5 heeft met 4 hoogteregelaars, één op elke hoek.

Jij hebt maar twee hoogteregelaars, gekoppeld aan het midden van de stabilisatorstangen.
Die zal anders reageren op het uitwisselen van de poot, naar ik verwacht.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
daar wordt ik een bietje moe van

:smt198
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
OK. Andere poot eronder. Iets duurder, 160 Eur, maar ik had geen keus en tijd meer. Mijn garageman stond in Praag bij een sloper die er ook een had, en ik kon de verkoper van de goedkopere poot via het forum niet bereiken en wist niet waar in omgeving praag of waar dan ook die poot was.

Met maar 1 dag over voor reparatie heb ik maar genomen wat beschikbaar was. Bleek later dat die poot 20 km van mijn huis bij zijn 2e garage lag :smt010 whatever.
veerpoot nieuw 1.jpg
Die ligt er dus nu onder. Alleen de bol verwisseld, voor de rest in een klap omgooien.

De oude poot, nu bij het oud ijzer.
veerpoot oud 1.jpg

Voor mijn gevoel zweeft de auto wat, maar ik heb nu 3 maanden in een 30-jaar oude Peuk 306 gereden (perfekt bakje).


Hier ook mijn meeting op de niuew poot, een L6.
veerpoot 2.jpg
Waar komt die eerder vermelde 35-37 cm vandaan? Ik kom echt niet verder dan 28-29 cm.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
OK toch maar even zelf ook de LDS gekontroleerd, na 1 1/5 uur stilstand.

Bij stilstaande motor en vermoedelijk iets ingezakt staat het peil op laag nivo.
IMG_3802_resize.JPG
Motor aangezet en in laagste stand: nivo is nu halverwege vulhuisje, volgens mij TE VOL
IMG_3803_resize.JPG

Als ik de verhalen goed begrijp, dan moet het LDS nivo in laagste stand (met of zonder draaiende motor) op het nivo staan van de eerste foto; nog net zichtbaar kompleet onder in het vulhuisje.

Toch maar wat eruit halen of is dit niet zo erg voor de rit naar Brussel en NL?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 597
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
@MCduff:
Ik had eerder aangegeven, dat de maat die ik noem, gemeten is vanaf daar, waar de metalen lip zit tot aan waar de stofhoes aan de onderkant vastzit.
kijk nogmaals naar de foto die ik bijvoeg.
als je het verschil meet t.o.v. jouw meet punten scheelt dat.....4cm.

Maar goed, mooi, dat het opgelost is.
Groet,
Kees.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Mcduff schreef:....Als ik de verhalen goed begrijp, dan moet het LDS nivo in laagste stand (met of zonder draaiende motor) op het nivo staan van de eerste foto; nog net zichtbaar kompleet onder in het vulhuisje.

Toch maar wat eruit halen of is dit niet zo erg voor de rit naar Brussel en NL?
Ik zou er inderdaad wat uithalen.
Als je het laat zitten loop je het risico op een overstroming tijdens je rit, of nog erger: een gescheurd vat.
Voor mijn gevoel zweeft de auto wat, maar ik heb nu 3 maanden in een 30-jaar oude Peuk 306 gereden (perfekt bakje).
Bij het vervangen van de poot komt er wat lucht te zitten in de ruimte tussen de zuiger en de veerbol.
Die lucht verdwijnt in de loop van de gereden kilometers, maar kan in die tijd wel wat zompig gevoel geven.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Misschien was mijn garage toch niet zo onvoorzichtig. Paar keer op en neer, beetje rond gererden, en in laagste stand stond het nivo al een stuk lager. Heb er nu ongeveer 1/4 liter uitgehaald, meer ging niet omdat het afzuigslangetje lucht begon te happen op de bodem van het mandje.

Ga nog meer rijden, vermoedelijk rond de 100 km vandaag, en blijf checken hoe het staat. Als dat verder ok blijft dan wordt het zondag richting Brussel, Woensdag naar midden Nederland en Donderdage en verder in de omgeving Groningen bij familie.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
En desnoods even langs GJO :D
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
GJO: hopelijk alleen voor een bakje koffie dan, die auto heeft me de laatste tijd al genoeg gekost zelfs met Tsjechische tarieven.

Weet niet of ik het al gemeld had, maar die dreun inclusief poot reparatie heeft onze non-profit dus 2500 EUR gekost. Niet duur maar wel een hoop geld voor ons. En COVID heeft ons vorig jaar bij elkaar ook 5000 EUR inkomstenverlies gekost.

In perspektief, een gemiddeld maandsalaris in onze regio is 1200 EUR, maar zelfs voor NL begrippen hakt dit er goed in. Whatever, shit happens en het leven gaat door :smt189

Onze smederij

Ons museum
Plaats reactie