Pagina 2 van 2
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Geplaatst: 12 mar 2021 07:47
door Frans 99
Deze opmerking maakt mij benieuwd en moet je even uitleggen.
Een wiellager bestaat volgens mij uit een kogellager met 2 rijen kogels, en die moet soepel lopen zonder ingebouwd te zijn.
Als je hem onder spanning moet hebben om te controleren lijkt mij dat je spanning zet op de binnenste lagerschaal en dat is niet goed.
Montage en demontage doe je door kracht te zetten op de buitenste ring.
Krachten op de binnenste ring helpt je nieuwe lager gelijk om zeep.
Tot zover mijn lagerlogica.
Grüß
De homokineet heeft inderdaad een schuin/ rond kantje wat gebruikt wordt om de zaak te centreren, maar drukt ook niet op het lager.
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Geplaatst: 12 mar 2021 09:58
door c5jan
De homokineet steekt door de lager en de naaf, aan de andere kant met de kroonmoer trek je die vast. Daarmee zet je de lager iets onder druk.
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Geplaatst: 12 mar 2021 10:25
door jantje1948
Wat Jan zegt dat klopt!
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Geplaatst: 12 mar 2021 10:36
door Frans 99
De wielnaaf zit in het lager geperst en geeft het lager dan gelijk de spiebanen waar de aandrijfas invalt en zo de wielen kan laten draaien.
Het lager zelf zit in de fusee geperst en kan dus niet meer draaien t.o.v fusee.
Hierdoor wordt het lager gedwongen om over de kogels te gaan draaien.
Zou je het lager iets onder spanning zetten, ook al is 0.01 mm dan dwing je de kogels uit hun loopbaan en gaan ze tegen de zijkant van hun loopbaan lopen.
En die loopbaan is juist op de 1000e mm gecconstueerd.
Er zijn lagers met een iets grotere loopbaan, RS lagers geloof ik maar of dat bij wiellagers van toepssing is ?????
Grüß
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Geplaatst: 12 mar 2021 11:27
door Frans 99
Bedoelen jullie misschien lagervoorspanning? dat is een gegolft veertje in het lager zelf.
Dat inderdaad de kogels licht tegen de zijkant van de loopbaan drukt enz o de al minimale speling verwijderd
Grüß
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Geplaatst: 14 mar 2021 14:39
door Frans 99
c5jan schreef:De homokineet steekt door de lager en de naaf, aan de andere kant met de kroonmoer trek je die vast. Daarmee zet je de lager iets onder druk.
Dit en een bevestiging hierop heb ik als antwoord gekregen.
Met mijn lager Expertise zo goed mogelijk om schreven hoe een lager in mijn ogen werkt.
Maar hierop geen weer woord, zoals wat komt onder druk te staan en waar, hoe en waarom?.
Ik begrijp dat "iets onder druk" nog steeds niet.
Uitleg graag.
Grüß
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Geplaatst: 14 mar 2021 16:09
door jantje1948
De rand van de homokineet drukt tegen de binnenkant van de binnenste ring van het lager. De naaf tegen de buitenkant van die ring.
De binnenring bestaat uit 2 delen. Om die goed genoeg tegen elkaar te drukken moet in het algemeen de naafmoer met 300 a 350 Nm vastgezet worden.
De zogenaamde voorspanning is dus de kracht waarmee de 2 delen van de binnenring tegen elkaar aangedrukt worden.
Als deze voorspanning niet nodig zou zijn zou de naafmoer veel minder vastgedraaid kunnen worden.
Re: Elk probleem is oplosbaar (maar ik weet het niet meer)
Geplaatst: 15 mar 2021 08:21
door Frans 99
Ik snapte het nog niet helemaal.
Dus net een voorwiellager voor mijn auto op internet op gezocht, en nu brand er een lampje van 150 W.
De buitenring is een geheel en de binnenring uit 2 halve die door het aandraaien met 200 NM tegen elkaar gedrukt worden.
I am happy.
Grüß