Pagina 2 van 4
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 28 okt 2020 15:51
door wimt
Heb wat foto's gemaakt, maar kom er nog niet uit. Wat moet ik nu doen?
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 28 okt 2020 16:42
door JW-C5
Als je
DIT doorleest wordt er wat meer duidelijk, denk ik.
Ik vrees dat je niet aan een uitwisseling/vervanging van het FaP ontkomt....
Groet,
JW
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 28 okt 2020 18:26
door wimt
Volgens BJG:
Hoogstwaarschijnlijk gaat het om het FaP, waarvan de ingespoten hoeveelheid eolys te groot is geworden. Schoonmaken van het FaP met een stoomcleaner verwijdert wel deels de afzetting, maar de auto ziet dit natuurlijk niet. De de ingespoten hoeveelheid moet worden gereset.
weet alleen niet hoe, vandaar de foto's.
Denk dat het filter ok is, niet teveel tegendruk: slechts een ton gelopen, eolis tank is nog half vol, met hoge druk FAP gereinigd, kwam veel oranje spul uit, net goedgekeurd bij Duitse APK, geen roet, ook niet bij regeneratie met Lexia.
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 28 okt 2020 18:45
door JW-C5
In die link schrijft BJG:
Het roetfilter zelf slijt op zich niet. De kanalen in het roetfilter raken echter steeds meer vol met as en andere onbrandbare delen. De grootste oorzaak is de brandstoftoevoeging, die niet verbrand wordt. Deze wordt in het filter opgeslagen, en vermindert langzamerhand de capaciteit. Daardoor neemt de tegendruk toe. Door een afnemende capaciteit zal het regenereren vaker moeten gebeuren op last van de verschildruksensor. Dat is het moment waarop het filter vervangen moet worden.
In jouw plaatjes zie ik dat het regenereren met (zeer) korte intervallen gedaan wordt, dat duidt op die verzadiging.
En ik zie een verschildruk van 135 mbar, dat lijkt me best veel.
Maar daar kan BJG ongetwijfeld een goed oordeel over geven.
Groet,
JW
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 28 okt 2020 21:06
door willy4
mijn vraag nog altijd , hoe is de verwarring met de dieselfilter gekomen.
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 28 okt 2020 21:18
door wimt
staat in mijn display, vertaalfout of zo.
Maar ik denk dat JW-C5 wel gelijk heeft, iedere 50 km naverbranden lijkt mij ook niet goed, voor 160 euro heb je er al 1
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 29 okt 2020 00:04
door jantje1948
Ja, normaliter moet dat btoch wel 700 km zijn op zijn minst.
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 29 okt 2020 07:50
door wimt
Aha, duidelijk.
Moet ik nou mijn tank eolis, die half leeg is, nu bijvullen zoals op de foto staat?
En ik kom bij foto 4 geloof ik, op de aanwijzing om de ECU op te zoeken zodat die weet dat er een nieuw partikel filter is. Maar met reour knop kom ik nergens, ook elders gezocht. Hoe maak ik kenbaar dat er een nieuw filter is?
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 29 okt 2020 14:24
door wimt
Ik blijf bij dit plaatje hangen. Alleen de bovenste 4 regels zijn aanpasbaar, de rest kun je niet veranderen, dus wel: motortype enz..
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 29 okt 2020 14:32
door JW-C5
Wat wil je nou eigenlijk doen?
Het systeem vertellen dat je er een nieuwe FaP onder hebt, maar dat heb je toch (nog) niet gedaan?
Overigens, waarom heb je een Engelstalige Lexia? Die is er gewoon in onze moerstaal....
Groet,
JW
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 29 okt 2020 14:52
door c5jan
Ehm, die zijn vertaald door iemand die geen kennis van autotechniek heeft. Wel zo leesbaar, Frans of Engels...
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 29 okt 2020 14:56
door wimt
Nee, maar stel ik heb de fab eronder, dan kom ik op dit scherm, en dan?
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 29 okt 2020 20:25
door BJG
Meet eerst eens de verschildruk na een geslaagde regeneratie.
Doe dit een keer bij 3000 rpm onbelast en een keer bij het voluit accelereren.
Dat geeft de aslast aan die in het roetfilter zit.
Op basis daarvan moeten we bepalen:
A. Of het FaP moet worden vervangen
B. Of dat het filter na reiniging voldoende schoon is geworden, dan hoef je alleen aan te geven dat het filter is vervangen.
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 29 okt 2020 21:41
door wimt
Denk dat as niet veel zal zijn, toen ik 10 min met hete hogedruk en zeep (wastraat=illegaal) tegendraads ging spuiten, kwam er maar een beetje roet, maar heel lang oranje vloeistof , eolis. uiteindelijk kwam er niets meer, water ging er ook vlot doorheen, door het filter.
Ga het toch meten, al heb ik het filter morgen al, gaat er ook in. Want niet alleen drukverschil, maar vooral: elke 50 km regenereren, dat doet de auto alleen maar vanwege te hoge tegendruk, lijkt me.
Re: "Dieselfilter vervangen", maar is reeds 2 maal vervangen
Geplaatst: 29 okt 2020 22:47
door C5HDI110
Het doorspoelen met hogedruk heb ik preventief gedaan toen ik de auto pas had, bij c.a. 165K, er kwam heel lang oranje vloeistof uit.
Daarna met de Lexia het filter "gereset", het viel mij op dat de auto met deze behandeling zuiniger werd.
Regeneratie was toen om de 600 a 650km (met uitgeschakelde EGR), later met de ruilmotor (190K) heb ik de complete luchtinlaat schoongemaakt, nieuwe turbo, verstuivers en uitsluitend V-Power diesel is het om de 800km geworden.
Nu op 245K regenereert het filter om de 700 km, het verbruik is wat hoger nu, ik ben van plan om het roetfilter binnenkort weer te "wassen".