V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Heb wat foto's gemaakt, maar kom er nog niet uit. Wat moet ik nu doen?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als je DIT doorleest wordt er wat meer duidelijk, denk ik.
Ik vrees dat je niet aan een uitwisseling/vervanging van het FaP ontkomt....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Volgens BJG:

Hoogstwaarschijnlijk gaat het om het FaP, waarvan de ingespoten hoeveelheid eolys te groot is geworden. Schoonmaken van het FaP met een stoomcleaner verwijdert wel deels de afzetting, maar de auto ziet dit natuurlijk niet. De de ingespoten hoeveelheid moet worden gereset.

weet alleen niet hoe, vandaar de foto's.

Denk dat het filter ok is, niet teveel tegendruk: slechts een ton gelopen, eolis tank is nog half vol, met hoge druk FAP gereinigd, kwam veel oranje spul uit, net goedgekeurd bij Duitse APK, geen roet, ook niet bij regeneratie met Lexia.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In die link schrijft BJG:
Het roetfilter zelf slijt op zich niet. De kanalen in het roetfilter raken echter steeds meer vol met as en andere onbrandbare delen. De grootste oorzaak is de brandstoftoevoeging, die niet verbrand wordt. Deze wordt in het filter opgeslagen, en vermindert langzamerhand de capaciteit. Daardoor neemt de tegendruk toe. Door een afnemende capaciteit zal het regenereren vaker moeten gebeuren op last van de verschildruksensor. Dat is het moment waarop het filter vervangen moet worden.
In jouw plaatjes zie ik dat het regenereren met (zeer) korte intervallen gedaan wordt, dat duidt op die verzadiging.

En ik zie een verschildruk van 135 mbar, dat lijkt me best veel.
Maar daar kan BJG ongetwijfeld een goed oordeel over geven.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
mijn vraag nog altijd , hoe is de verwarring met de dieselfilter gekomen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
staat in mijn display, vertaalfout of zo.

Maar ik denk dat JW-C5 wel gelijk heeft, iedere 50 km naverbranden lijkt mij ook niet goed, voor 160 euro heb je er al 1
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Ja, normaliter moet dat btoch wel 700 km zijn op zijn minst.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Aha, duidelijk.

Moet ik nou mijn tank eolis, die half leeg is, nu bijvullen zoals op de foto staat?

En ik kom bij foto 4 geloof ik, op de aanwijzing om de ECU op te zoeken zodat die weet dat er een nieuw partikel filter is. Maar met reour knop kom ik nergens, ook elders gezocht. Hoe maak ik kenbaar dat er een nieuw filter is?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Ik blijf bij dit plaatje hangen. Alleen de bovenste 4 regels zijn aanpasbaar, de rest kun je niet veranderen, dus wel: motortype enz..
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wat wil je nou eigenlijk doen?
Het systeem vertellen dat je er een nieuwe FaP onder hebt, maar dat heb je toch (nog) niet gedaan?

Overigens, waarom heb je een Engelstalige Lexia? Die is er gewoon in onze moerstaal....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ehm, die zijn vertaald door iemand die geen kennis van autotechniek heeft. Wel zo leesbaar, Frans of Engels...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Nee, maar stel ik heb de fab eronder, dan kom ik op dit scherm, en dan?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Meet eerst eens de verschildruk na een geslaagde regeneratie.
Doe dit een keer bij 3000 rpm onbelast en een keer bij het voluit accelereren.

Dat geeft de aslast aan die in het roetfilter zit.

Op basis daarvan moeten we bepalen:
A. Of het FaP moet worden vervangen
B. Of dat het filter na reiniging voldoende schoon is geworden, dan hoef je alleen aan te geven dat het filter is vervangen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Denk dat as niet veel zal zijn, toen ik 10 min met hete hogedruk en zeep (wastraat=illegaal) tegendraads ging spuiten, kwam er maar een beetje roet, maar heel lang oranje vloeistof , eolis. uiteindelijk kwam er niets meer, water ging er ook vlot doorheen, door het filter.

Ga het toch meten, al heb ik het filter morgen al, gaat er ook in. Want niet alleen drukverschil, maar vooral: elke 50 km regenereren, dat doet de auto alleen maar vanwege te hoge tegendruk, lijkt me.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4940
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Het doorspoelen met hogedruk heb ik preventief gedaan toen ik de auto pas had, bij c.a. 165K, er kwam heel lang oranje vloeistof uit.
Daarna met de Lexia het filter "gereset", het viel mij op dat de auto met deze behandeling zuiniger werd.
Regeneratie was toen om de 600 a 650km (met uitgeschakelde EGR), later met de ruilmotor (190K) heb ik de complete luchtinlaat schoongemaakt, nieuwe turbo, verstuivers en uitsluitend V-Power diesel is het om de 800km geworden.
Nu op 245K regenereert het filter om de 700 km, het verbruik is wat hoger nu, ik ben van plan om het roetfilter binnenkort weer te "wassen".
Plaats reactie