Pagina 2 van 2

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 12 dec 2019 00:25
door akooiman
Helemaal eens met Edwin

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 12 dec 2019 08:37
door JW-C5
Zó dacht ik er ook over, eerder in dit draadje:
JW-C5 schreef:Vermoedelijk is dat niet de kogel zelf, maar speling op het rubber.
Dat is een zeeeer veel voorkomend probleem bij de PH3, en nog veel meer bij de C6.

Op dit forum is daar meer over te vinden, incl. de manier waarop dat opgelost kan worden zonder complete armen te vervangen.
Groet,
JW

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 12 dec 2019 09:17
door willy4
hier in een keuringsstation word de wagen op platen gezet en die worden dan bewogen , zodat je denkt dat de band van de velg gaat , hebben ook nog een speciale lamp (ik kan niet op de naam komen).
als er hier ergens speling opzit zien ze het wel.
soms als je van het keuringsstation komt voel je dat de wagen anders gedraagt dan anders , en dat is enkele km over.
er zijn ook al wagens die ze moeten helpen om van de platen te geraken.

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 12 dec 2019 09:25
door boes
Bij ons heb je ook van die bedrijven die je auto meer slopen dat repareren,....die heten de Kwikfit :D

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 12 dec 2019 13:38
door Kapitein Rob
....if it ain't broken, you can't fix it..... :smt203

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 12 dec 2019 13:43
door c5jan
Dat is een krachtig principe.
De baas van de batterij onderhoudsgroep van het onderdeel waar ik in militaire dienst zat beheerste dat in finesse.
Ik moest even stoppen met de laro, want er moest een koplamp vervangen worden.
"Huh? Maar die is niet stuk?"
*rinkel*
-"Nu wel!"

Goede kandidaat Kwikfit filiaalhouder.

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 12 dec 2019 17:05
door RuudR
Vorig jaar zijn bij de APK van mijn C5 de onderste fusees vervangen. De "klonk" die ik hoorde was na de reparatie wel minder, maar niet weg. Zojuist is de C5 weer gekeurd en nu blijken toch de silent blocks stuk te zijn. Links voor EN links achter. Volgende week worden links en rechts, zowel voor als achter vervangen. Hierdoor had overigens ook één voorband schuine slijtage, wat een AC is geworden. Gelukkig heb ik nog wat wielen met goede banden liggen.

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 12 dec 2019 18:57
door Edwin28
Verdacht zijn in jouw situatie (op de vooras) zijn ook de achterste draagarmrubbers (die in een aluminium blok bevestig zitten met twee bouten aan het subframe/bodem. Vaak zie je dan dat het rubber een scheur(tje) heeft. Als je deze speling wil checken kun je beide bouten een paar slagen losdraaien. Dan kun je met een flinke schroevendraaier of lepel zo controleren of je het kunt bewegen. Ook de scheef afslijtende banden (binnenzijde glad, neem ik aan) passen daarbij.

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 01 jan 2020 16:16
door schon
banden normaal afgesleten ik ga kijken wat ze bij de volgende keuring zeggen en daar ga ik naar handelen bedankt voor alle informatie en uitleg

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 27 nov 2020 12:25
door schon
Hallo allemaal weer een jaar verder zelfde auto zelfde keurmeester zelfde bedrijf.

aandachtspunt speling op fuseekogel haha nog steeds advies dus we laten het nog maar ff lopen

ik hoor niks voel niks inmiddels 75500 kilometer op het klokje op naar de volgende keuring

groetjes john

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 14 apr 2025 19:25
door Stroopwafel98
akooiman schreef:Toevallig van het weekend bij mij de fussee vervangen, nr 14 op de foto.
De fase 3 heeft aan de bovenzijde ook nog een fussee (nr 12) maar deze is meestal niet het problem.

Ding zit aan deel B vast met 3 torx bouten(2 maten) en zit op A geperst.

Als het inderdaad deze is, verwijder de remklauw, schijf. en stof schild achter de schijf.
Verwijder bout 20, om ruimte te maken voor de 2 buitenste grote torx bouten. de middelste bout is gewoon bereikbaar. trek de veerpoot wat naar buiten.
Als er alleen wat speling is kun je deze fussee met een hamer naar bededen toe eraf slaan.
In mijn geval viel het ding uit mekaar en moest ik de achtergebleven lagerschaal eraf slijpen.
De nieuwe fussee kun je met een likje kopervet er voorzichtig weer op tikken, niet helemaal tot max bovenin. 2 mm open houden. de buitenste bouten moeten op 170 Nm, binnenste weet ik even niet meer.

Mocht je meer info willen hoor ik het wel.
Wat een prachtige schematische afbeelding. Staan er toevallig ook onderdeel nummers bij? Ik ben al veel te lang opzoek naar bout nummer 20 en moer nummer 72. Ik moet namelijk mijn silent block vervangen en deze bout raden ze wel aan ook nieuw te gebruiken.

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 14 apr 2025 20:56
door kees05
De bout is #9683866580 en de moer #693665
Dat silentblock wordt niet door Citroën geleverd, maar kort geleden heb ik hier een post geplaatst, wie hem wel levert.
Die bout en moer heb ik niet vervangen, gewoon weer gebruikt.

Re: fuseekogel kapot?

Geplaatst: 15 apr 2025 10:18
door WV84
een jaar geleden was de linkse draagarm afgekeerd wegens een scheur. Deze heb ik dan vervangen en nu was hij (naast de roet) terug afgekeurd wegens een silentbloc dat kapot was. Dus terug laten maken (enkel de silentbloc) dan naar Wallonië gereden voor de keuring. Nu er door, maar wel opmerking met slijtage op silentbloc linksvoor. Het blijft toch een issue.