Pagina 2 van 9
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 29 sep 2019 13:32
door JW-C5
Die hoogteregeling van de Xenon-unit zit in de koplamp zelf, en moet aangestuurd worden via de CAN.
De vraag is of dat werkt bij het overbouwen, zo niet, kun je de Xenon-unit dan vastzetten in de juiste stand?
De mechanische hoogteafstelling van de complete koplamp unit is een ander verhaal, daarmee regel je de Xenon-unit niet.
Groet,
JW
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 29 sep 2019 14:46
door tijsklok
Die mechanische hoogte regeling, zit die verbonden aan de veercomputer?
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 29 sep 2019 15:01
door JW-C5
Onder andere, maar er zijn meer parameters die dat bepalen.
Zie daarvoor deze lijst:
koplampen PH2.jpg
Die storingen zijn uit te lezen met een Lexia, in het BSI menu.
Groet,
JW
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 29 sep 2019 15:10
door JW-C5
In datzelfde document staat ook nog:
3. Xenon lampen
De automatische koplampverstelling zorgt er bij een verandering van de wagenhoogte tijdens het rijden of bij het stilstaan van de auto voor, dat de koplamphoogte constant blijft, zoals deze op de fabriek of in de werkplaats is afgesteld.
LET OP : Het is niet toegestaan om een koplamp met xenonlamp te monteren op een versie die daar niet geschikt voor is.
Voor wat het waard is......
Groet,
JW
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 29 sep 2019 15:17
door tijsklok
Ja zoiets dacht ik ook wel. Ik denk dat ik hier maar vanaf ga zien.
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 01 okt 2019 08:20
door arendonk
Dit project staat bij mij om de hoek; ik had al een draadje verwacht hier.
Veel succes; het ziet er spannend uit op dit moment.

Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 01 okt 2019 09:00
door c5jan
JW-C5 schreef:In datzelfde document staat ook nog:
3. Xenon lampen
De automatische koplampverstelling zorgt er bij een verandering van de wagenhoogte tijdens het rijden of bij het stilstaan van de auto voor, dat de koplamphoogte constant blijft, zoals deze op de fabriek of in de werkplaats is afgesteld.
LET OP : Het is niet toegestaan om een koplamp met xenonlamp te monteren op een versie die daar niet geschikt voor is.
Voor wat het waard is......
Groet,
JW
Ik lees dat toch als uitdaging....
Maar ok, ik zit dan ook niet met 2 niet rijdende auto's op dit moment...
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 01 okt 2019 12:15
door JW-C5
Jammer, zou leuk zijn als je wél die mogelijkheid had. Daar zouden we een hoop mee kunnen leren
Het probleem zit, als ik de CitDoc's zo bekijk, in die uitvoerige interactie met een aantal systemen. Ze moeten allemaal op de juiste wijze gekoppeld en geprogrammeerd zijn, anders werkt het niet.
Die koppelingen tussen de verschillende computers lopen via het CAN-Bus systeem. Als er ergens maar een draadje ontbreekt, of een bitje verkeerd staat, werkt dat niet.
Het begint dan al bij dat eerste: zit er in de huidige bekabeling wel bedrading die de hoogteregeling in de koplamp moet aansturen?
Ik heb daar (nog) niet naar gekeken in SEDRE, als ik wat tijd over heb zal ik dat eens doen....
Groet,
JW
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 01 okt 2019 13:26
door JW-C5
Even snel in SEDRE gekeken naar de verschillen in bedrading tussen een Xenon- en een halogeen uitvoering van de PH2.
Die verschillen zijn er op heel wat punten, waarbij het de vraag is of de hoofddraadbundels 46HAB en 50P/R, alsook 10PR wel identiek zijn. Daaraan worden dan andere eenheden gekoppeld, via stekkerverbindingen met eigen draadbundels.
Die hoofddraadbundels lopen door grote stukken van de auto, die kun je die niet simpelweg uitwisselen omdat er heel veel voor gedemonteerd moet worden.
Desgewenst kan ik je voorbeelden sturen van die schema's, geef dan even je mailadres via een PB. En zet daar dan de laatste 8 cijfers bij van jouw VIN, alsook van de auto waaruit de Xenon afkomstig is. Dan kan ik gericht zoeken naar deze info.
Groet,
JW
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 02 okt 2019 11:23
door exroosje
Ik heb het maar opgegeven. Met vrij weinig moeite waren de xenons aan de praat te krijgen maar hoogte en bochtregeling is een drama . Vooral omdat dit ook nog eens gewijzigd is in de loop der tijd.
De lampen blijven op vaste hoogte staan (deze is afstelbaar) en dan doet de vering het werk wel.
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 02 okt 2019 17:59
door JW-C5
Hoe blijven die Xenonunits in jouw PH3 op vaste hoogte staan in de lampunits?
Waardoor wordt dat gefixeerd?
Groet,
JW
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 03 okt 2019 21:21
door H_H
Menno schreef:Dat is niet anders dan in een ph1!....
Enkel meedraaien werkt niet.
Voegt mi sowieso weinig toe, had het zelf altijd op uit staan ....
Ik heb toch heel veel profijt van die meedraaiende lampen hoor. Maar ik rij vaak op bochtige en heuvelachtige weggetjes door bossen waar ook nog eens veel wild zit. Dan is het echt een toegevoegde waarde! Heb al menig das, vos en hert tijdig kunnen spotten
Ook aan de Spaanse Costa Brava met veel klimmen,dalen en bochten vind ik het ideaal.
Ik heb ook het idee dat het voor tegenliggers op dat soort wegen wat prettiger is
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 04 okt 2019 21:45
door tijsklok
JW-C5 schreef:Even snel in SEDRE gekeken naar de verschillen in bedrading tussen een Xenon- en een halogeen uitvoering van de PH2.
Die verschillen zijn er op heel wat punten, waarbij het de vraag is of de hoofddraadbundels 46HAB en 50P/R, alsook 10PR wel identiek zijn. Daaraan worden dan andere eenheden gekoppeld, via stekkerverbindingen met eigen draadbundels.
Die hoofddraadbundels lopen door grote stukken van de auto, die kun je die niet simpelweg uitwisselen omdat er heel veel voor gedemonteerd moet worden.
Desgewenst kan ik je voorbeelden sturen van die schema's, geef dan even je mailadres via een PB. En zet daar dan de laatste 8 cijfers bij van jouw VIN, alsook van de auto waaruit de Xenon afkomstig is. Dan kan ik gericht zoeken naar deze info.
Groet,
JW
Ik vind het toch wel prettig dat je mijn twijfels even bevestigd. Ik had al aardig wat losgehaald en ik stuitte ook op verschillende draadverbindingen. Volgens mijn gaan er ook verschillende naar de veercomputer en deze is denk ik ook al anders dan mijn C5. Die zou ik natuurlijk ook nog kunnen overzetten, maar dan is de vraag of er ook nog meer veerbollen aan te pas komen.
Maar nogmaals fijn om te lezen dat mijn gedachten toch enigszins kloppen en dat ik van die ombouw helaas af moet gaan zien. Heb er nog lang over getwijfeld namelijk.
En dan nog het feit dat het, omdat het niet fabriek-af is, niet door de apk komt.
Verder is de donor aardig leeg gehaald en kan die bijna van de oprit verwijderd worden.
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 04 okt 2019 21:54
door JW-C5
Die veercomputer is zeker anders.
Onder jouw auto zit HA3, met alleen hoekbollen.
Maar de 2.2 HDI donor heeft HA3+, met extra middenbollen, En dus een andere veercomputer.
De enige mogelijkheid zou kunnen zijn de Xenon koplampunits over te zetten, zonder hoogteregeling daarvan.
Maar de vraag is dan of je de Xenonunits kunt fixeren in een vaste positie, zoals exroosje dat gedaan heeft bij zijn PH3. Geen idee of dat kan, en hoe dat dan gedaan zou moeten worden.
Groet,
JW
Re: Opties overzetten van uit een 'donor' C5 naar huidige C5
Geplaatst: 04 okt 2019 21:58
door tijsklok
Nou dat laatste ga ik zeker wel proberen. Dus daar komen we snel genoeg achter.