Pagina 2 van 3
Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 18 okt 2019 19:18
door cieterman
Leuk artikel. Je zou bijna naar zo'n motor (terug)verlangen. In de circa 50.000 km die ik destijds met mijn HPI heb gereden heb ik een nieuwe EGR en een nieuwe brandstofpomp gehad (verlengde garantie). Vanwege elektronische problemen (ramen die plotseling open en niet meer dicht gingen tijdens vorst bij bedienen van de ruitenwissers) de wagen destijds weggedaan voordat ik o.a. via dit forum van de slechte reputatie had vernomen.
Groeten, Cieterman

Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 18 okt 2019 22:54
door C5HDI110
Mooi artikel exroosje, bedankt voor het delen hier

Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 19 okt 2019 08:19
door mrvroos
Het laatst uitgegeven kenteken van een HPi Break: is 96-JH- NS (12-4-2002); APK vervallen 20-11-‘16
Idem Berline: 99-JN-HJ (12-6-2002), resp. 30-7-‘15.
Beide hebben dus toch vrij lang gereden.
Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 19 okt 2019 13:31
door BJG
exroosje schreef:...
Hier een artikeltje over de hpi vol lof...
https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... otoren.pdf
Leuk dat er iets over de benzine pomp genoemd wordt als hoogstandje, terwijl dat ding altijd kapot gaat en juist de reden dat de HPI's van de weg zijn.
Toen de HPI net uit kwam was ik ook onder de indruk van deze techniek..
Dat het in de praktijk wat tegenviel doet geen afbreuk aan het idee.
Deze techniek is nu de standaard in de automotive geworden. En ook de daaraan klevende nadelen overigens...
Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 19 okt 2019 14:15
door H_H
Maar zijn de kinderziektes er dan ook grotendeels uit gevist of blijft het behelpen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 19 okt 2019 15:59
door BJG
Kijk maar naar de THP en de (T)FSI motoren.
Dat gaat best aardig, maar vervuiling en defecte HD pompen komen nog steeds voor.
Daarbij hebben deze moderne motoren vaak ook distributie kettingen die slijten.
Probleemloos zijn ze dus niet.
Maar met goed preventief onderhoud zijn ze prima storingsvrij te houden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 19 okt 2019 16:25
door Ccinq
Als je dus een THP koopt zou je moeten eisen dat bijvoorbeeld de eerste 200.000 km alle kosten voor motorische problemen voor rekening van de dealer/importeur zijn. Toch?
Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 19 okt 2019 16:37
door BJG
Dat ligt er aan wat je onder problemen verstaat.
95% is slijtage en gerelateerd aan de motorconstructie.
Dat gaat de importeur natuurlijk nooit vergoeden. Hij betaalt ook je remschijven niet, waarom wel een HD pomp die versleten is.
Net als het wassen van de auto, ook dat moet je zelf betalen., en dat is vergelijkbaar met het reinigen van de inlaat.
Het wordt anders als het product niet conform is, maar dat moet je dan aannemelijk kunnen maken.
Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 21 okt 2019 00:06
door Ccinq
Nou, als ik alle verhalen over die THP's en TSI's enz. lees vind ik dat je toch wel kunt stellen dat e.e.a. niet conform is met wat je als autokoper in het jaar 2019 van een gemiddelde automotor (waarvan je naar mijn menig toch mag verwachten dat de zaak tenminste 150.000 km heel blijft) zou mogen verwachten. Het zou wat anders zijn als je bij aanschaf te horen zou krijgen dat je op allerlei ellende kunt rekenen. Of zeg ik nu iets heel geks?
Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 21 okt 2019 09:47
door c5jan
De discussie gaat geheel een andere kant op dan ts bedoelde.
Maar tegelijkertijd is het niet alleen aan de mondiger consument te danken dat er meer geprocedeerd wordt tegen autoverkopers/importeurs/fabrikanten. Er is kennelijk toch ook iets met de producten zelf wat ze minder robuust maakt dan voorheen. Hogere uitstooteisen zullen daarin ongetwijfeld een rol spelen, maar het onvoldoende uitontwikkelen van bijvoorbeeld een spanner heeft daar natuurlijk niet mee te maken.
Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 29 okt 2019 08:03
door mrvroos
Het andere forumleden met een HPi (volgens zijn profiel) meldt zich niet (ondanks een PB aan hem. Dus heeft dit draadje geen levensvatbaarheid. De discussie die hier is ontstaan, kan ook via andere wegen worden gevoerd.
Wat mij betreft gaat er een slotje op.
Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 29 okt 2019 08:04
door Vin
Hoi,
Ik rij nog steeds in een HPI uit 2002, nu al dik 10 jaar met een Km stand van 275 000.
De problemen zitten m in de hoge druk pomp en de benzine druk regelaar. Met name de laatste doet z’n werk niet meer goed na verloop van tijd waardoor ie uitval krijgt; na een tijd gereden te hebben, de motor is warm, kom je in de stad aan, staat voor een stoplicht en hup; esp ASR, noodloop. Motor valt uit. 10 min wachten en je kunt weer doorrijden. De benzine druk die hij vroeg kreeg ie niet. Het verschil geeft een seintje waardoor de storing en de uitval.
Het is een regelaar die op een lastige plaats zit; onder het spruitstuk, moeilijk te bereiken.
Alle nonsens over dure olie en luxe benzine om de motor draaiende te houden omdat ie zo “gevoelig” zou zijn... ik heb altijd de goedkoopste benzine getankt. Dat is het probleem niet.
In ieder geval ben ik toe aan een nieuwe druk regelaar. Te koop bij een Pools bedrijfje
Ik sta alleen op zo’n kantelpunt van: ruimen we op of kopen we nieuw...
Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 29 okt 2019 23:12
door mrvroos
O, mooi dat je alsnog kon reageren.
Vervelend dat je deze problemen ondervindt. Hopelijk vind je een goede oplossing.
Ook ik heb geen problemen met benzine van verschillende merken en soorten. De oplossing die ik vond toen het onregelmatig - lichtjes - inhouden optrad, was een andere bobine die waarschijnlijk met een betere vonk, die het relatief arme mengsel van de benzine in ons land (in Frankrijk had ik geen last van inhouden) tot ontploffing wist te brengen, de goede keuze.
Sindsdien nooit meer last van inhouden gehad; en de voiture rijdt als de spreekwoordelijke brandweer. Het lijkt wel of de motor steeds beter presteert. Tja, met rond de 169 Kkm op de teller is 'ie waarschijnlijk net ingereden

Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 29 okt 2019 23:37
door C5HDI110
Tijdje terug overgenomen van een sloper van Lucid, een HPI afdekplaat.
Leuk als collectors item en om dit soort grapjes uit te halen

Re: Aan alle HPi-rijders
Geplaatst: 30 okt 2019 07:36
door Vin
Tip voor de HPI. Dit linkje kreeg ik van C5Jan:
http://www.shop.f5r.co.uk/?44,en_citroe ... -regulator" onclick="window.open(this.href);return false;